• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 آذر 1402
کد مطلب : 210930
+
-

خبر خوش‌از خلیج گرگان

لایروبی خلیج گرگان به دستور رئیس‌جمهور آب دریای خزر را به خلیج خشکیده رساند

گزارش
خبر خوش‌از خلیج گرگان

زمستان 2سال قبل بود که رئیس‌جمهور به تالاب میانکاله و خلیج گرگان سفر کرد تا با مشکلات محیط‌زیستی این دو حوزه آشنا شود و سپس دستورات خود را برای نجات خلیج گرگان و تسریع در اجرای طرح گردشگری آشوراده صادر کند. در همان سفر اسفندماه1400 بود که رئیس‌جمهور استاندار گلستان را مکلف به نجات خلیج خشکیده گرگان و ساماندهی وضعیت برای دسترسی گردشگران به جزیره آشوراده کرد. حالا نزدیک به 2سال از آن دستورات گذشته و سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده که آب خزر را به خلیج گرگان رسانده است.
 این سازمان همچنین از اتمام فاز اول اجرای طرح گردشگری آشوراده و آغاز فاز دوم این طرح با رعایت الزامات محیط‌زیستی خبر داده است.

آب خزر به خلیج گرگان رسید
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: رئیس‌جمهور در سفر خود در اسفندماه سال۱۴۰۰ به استان گلستان، دستوراتی درخصوص احیای خلیج گرگان و طرح طبیعت‌گردی آشوراده صادر کرد که با تلاش‌های استاندار و سایر دستگاه‌ها، رهاسازی آب دریا به سمت خلیج گرگان از طریق لایروبی کانال آشوراده اتفاق افتاد. اما با توجه به کاهش تراز آب دریای خزر امیدواریم تراز آب به‌نحوی نباشد که جریان ورود آب به خلیج گرگان برعکس شود. البته حتی اگر جریان آب از دریا به خلیج گرگان برعکس هم شود، می‌توان با راهکارهای کارشناسی از معکوس شدن جریان ورود آب به خلیج گرگان جلوگیری کرد.
طرح طبیعت‌گردی آشوراده نیز در حال اجرا و امید است مرحله دوم کار که به عنوان «طرح۳۳» ‌طبیعت‌گردی آشوراده شناخته می‌شود با رعایت تمام الزامات محیط‌زیستی تا پیش از سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان انجام و طرح گردشگری آشوراده توسط سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور افتتاح شود. نگرانی‌هایی در سطح جامعه و کارشناسان در مورد طرح گردشگری آشوراده وجود داشت که برای کاهش نگرانی‌ها، صندوق ملی محیط‌زیست به این طرح وارد شد تا مردم بدانند که محیط‌زیست پیگیر اجرای طرح با رعایت الزامات محیط‌زیستی است.

لایروبی 160کیلومتر رودخانه‌های منتهی به تالاب میانکاله
علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان: بخش قابل‌توجهی از ۱۶برنامه‌ای که قرار بود برای احیای خلیج گرگان انجام شود، صورت گرفته و سایر اقدامات نیاز به همکاری بین‌دستگاهی با حضور وزارت نیرو، جهادکشاورزی و سایر دستگاه‌ها دارد.
خیلی تلاش کردیم تا آب در خلیج گرگان جاری شود؛ چون این مطالبه ۸سال طول کشیده و ۸هزار صفحه مطالعه دارد. شرایط خلیج گرگان ابرچالشی بود که امکان خشکیدگی کامل این پهنه در سال‌های۱۴۰۳تا۱۴۰۴ را مطرح کرد. لایروبی رودخانه‌های منتهی به تالاب میانکاله و خلیج گرگان نیز در حال انجام است و تاکنون۱۶۰کیلومتر لایروبی در راستای دستور رئیس‌جمهور در طرح طبیعت‌گردی آشوراده انجام شده است. مسیر اسکله تا جزیره آشوراده لایروبی شده و اسکله تخصصی گردشگری در پهنه‌ای در کنار بندر ترکمن احداث شد که سطح تراز آب در این نقطه اکنون از ۲۵سانتی‌متر عبور کرده است.‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید