مسئله تأمین ناوگان برای خط متروی پرند
محسن هرمزی ، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران
خوشبختانه پس از 18سال انتظار، قطعه آخر پروژه اتصال شبکه متروی تهران به شهر پرند تکمیل شد تا جمعیت قابل توجه این شهر اقماری، امکان استفاده از سیستم حملونقل عمومی انبوهبر را پیدا کنند. بهرهبرداری از ایستگاه متروی پرند و 19کیلومتر مسیر ریلی آن تا ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) البته اتفاق خوشایند و مسرتبخشی است که با همافزایی ظرفیتها و توانمندی ارگانهای مختلف دستاندرکار محقق شد، اما ذکر این نکته ضروری است که تامین ناوگان حملونقلی متناسب با مسافران روزانه مسیر تهران تا پرند، مکمل زحمات صورت گرفته تاکنون است. احداث مترو در شهرهای اقماری کلانشهرها و همچنین بهرهبرداری از ایستگاههای
اینچنینی، جزو ماموریتهای وزارت راه و شهرسازی بهحساب آمده و قاعدتاً مسئولیت آن با متولیان امر در دولت است. در مورد ایستگاه متروی پرند نیز چنین قاعدهای صادق بوده و وزارت راه و شهرسازی برای بهرهوری حداکثری از پروژهای که به ثمر نشسته است، باید اقدام کند؛ در واقع تامین ناوگان حملونقلی به تعداد مکفی برای پاسخگویی به نیازهای حملونقلی شهروندان ساکن پرند از ضروریات دوره بهرهبرداری از این ایستگاه بوده و لازم است تا فکری عاجل برای موضوع مذکور شود؛ به تعبیر دیگر تامین تعداد قطارهای مورد نیاز از جمله موارد کلیدی دوره بهرهبرداری از خط متروی تهران - پرند و ایستگاههای مابین آن است. آخرین قطعه از پروژه خط متروی تهران تا پرند که به بخش 19کیلومتری حدفاصل فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند مربوط میشود، به ارزش امروز کالا و خدمات، هزینهای بالغ بر 6هزار میلیارد تومان در برداشته و همین امر یکی از مصادیق اهمیت قطعه مذکور است؛ در واقع با ساخت و تکمیل بخش باقیمانده از خط متروی تهران تا پرند، پیشبینی میشود میزان جذب مسافر ایستگاههای شاهد، شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی (ره) نیز افزایش یابد و طرح توسعه خط یک مترو در مسیر 50کیلومتری خود، کارایی اصلیاش را پیدا کند. بالطبع این سرمایهگذاری 6هزار میلیارد تومانی، ارزش آن را دارد که برای تامین قطارهای آن به میزان مورد نیاز اهتمام بیشتری ورزیده شود. با اختصاص واگنهای مکفی برای خدمترسانی استاندارد به مسافران بخش توسعه خط یک مترو (از ایستگاه شاهد تا ایستگاه پرند)، هم سرفاصله حرکتی قطارها در این مسیر 50کیلومتری کاهش خواهد یافت و هم مردم به استفاده مترو در این خط رغبت بیشتری نشان میدهند. تجربه پای کار آمدن نهادهای ذیربط دولتی طی یک سال اخیر برای تسریع در عملیات اجرایی پروژه مترو پرند، نشان داد که هر جا عزم و اراده جمعی راسخ باشد و همه بخواهند کاری انجام شود، هیچ مانعی نمیتواند جلودار به ثمر نشستن کارهای بزرگ شود؛ با این رویکرد، قاعدتاً میتوان برای تامین ناوگان حملونقلی در مسیر متروی تهران تا پرند نیز فکری اساسی کرد تا از سرمایهگذاری صورت گرفته در این طرح ملی، بیشترین راندمان حاصل آید.