• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 آذر 1402
کد مطلب : 210838
+
-

کارت قرمز ملایم!

شاید از فصل آینده یک کارت به کارت‌های داوری فوتبال انگلیس اضافه شود

کارت نارنجی اصطلاحی بود که نخستین‌بار سال‌2014 توسط یکی از نامزدهای ریاست فیفا مطرح شد؛ نامزدی که هرگز به ریاست فدراسیون بین‌المللی فوتبال نرسید و طبیعتا شکست او موجب شد این ایده نیز راه به جایی پیدا نکند. حالا بعد از چندین‌سال، بحث تازه‌ای در فوتبال انگلیس درخصوص استفاده از این کارت‌ها و اخراج موقت بازیکنان از زمین رخ داده؛ طرحی که ظاهرا ممکن است فصل آینده در لیگ برتر نیز مورد آزمایش قرار بگیرد. مطرح‌کنندگان این ایده که ظاهرا موافقت اولیه اتحادیه فوتبال انگلیس را نیز گرفته‌اند، باور دارند که در فوتبال نیز باید مانند راگبی اخراج موقت از زمین وجود داشته باشد. پس از استفاده 5تعویض به جای 3تعویض و همچنین ورود وی‌ای‌آر، این می‌تواند سومین تغییر بزرگ فوتبال در سال‌های اخیر تلقی شود. البته که این طرح همچنان تا تبدیل‌شدن به یک طرح کامل و به‌دست‌آوردن موافقت فیفا و یوفا، زمان بسیار بیشتری نیاز دارد.

   موافقان چه می‌گویند؟
افرادی که با ورود کارت نارنجی به فوتبال موافق هستند، معتقدند که دنیای فوتبال به چیزی بین کارت زرد و قرمز نیاز دارد. آنها صحنه خطای معروف کیه‌لینی روی ساکا در فینال یورو را مثال می‌زنند. این صحنه نه آنقدر جدی بود که اخراج مستقیم داشته باشد و نه آنقدر معمولی که با کارت زرد جریمه شود. این خطای تاکتیکی می‌تواند موجب اخراج 10دقیقه‌ای بازیکن از زمین شود. موافقان این طرح اصرار دارند با ورود این کارت، بازی‌های فوتبال عادلانه‌تر خواهد شد. تا این لحظه اما به جز چند داور که کارت نارنجی را راه خوبی برای کنترل بازی‌ها می‌دانند، چهره‌های سرشناس فوتبال انگلیس از این طرح حمایت نکرده‌اند.

   مخالفان چه می‌گویند؟
جان‌ تری یکی از نخستین کسانی است که فعلا به جمع مخالفان این طرح پیوسته و با آن کنار نمی‌آید. ستاره سابق چلسی معتقد است همان کارت‌های زرد و قرمز برای کنترل هر بازی کافی هستند. علاوه بر این، باید به این سؤال هم فکر کرد که اگر گلر 10دقیقه از زمین اخراج شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ در این صورت یک بازیکن باید از درون تیم به دروازه برود و این کار را برای هر تیمی سخت خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد این طرح هنوز پختگی لازم را به‌دست نیاورده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :