• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 9 آذر 1402
کد مطلب : 210814
+
-

بایدها و نبایدهای بازدید از پناهگاه حیوانات

به حیات وحش احترام بگذارید

به حیات وحش احترام بگذارید

بازدید از حیوانات در زیستگاه طبیعی و پناهگاه آنها یکی از تفریحات مهیج و دلچسب برای دوستداران و علاقه‌مندان به حیات وحش است. این روزها با تورهای بازدید حیات وحش، دیگر تماشای آب خوردن یک فیل در رودخانه، گشت و‌گذار شیر غران در بیشه، پریدن میمون از شاخه‌های درخت و جست‌وخیز آهوها در دشت برای دوستداران این حوزه یک رویا نیست. اما حضور در این تورها و بازدید از حیات وحش آداب و ملزوماتی دارد که دانستنش هم برای حفظ سلامتی گردشگر و هم حیات وحش ضروری است.

1.به حیوانات احترام بگذارید
اولین چیزی که باید قبل از بازدید از پناهگاه حیوانات بدانید این قانون طلایی است که به حیوانات احترام بگذارید و مراقب باشید باعث ترس و نگرانی آنها نشوید. دقت کنید شما به زیستگاه آنها وارد شده‌اید پس آداب را رعایت کنید.

2.دوربین را کنار بگذارید
انتظار نداشته باشید که بتوانید از حیوانات در همه حالات عکس بگیرید. اگر حیوانات از دوربین فراری بودند، سعی نکنید آنها را مجذوب یا اذیت کنید تا از آنها عکس تهیه کنید. این برای آنها و برای شما نیز خوب نیست!

3.به حرف‌های راهنمای تور گوش دهید
حتما راهنمای تور در برخورد با حیواناتی که با آنها روبه‌رو می‌شوید، به خوبی آموزش دیده است، پس به حرفش به‌ویژه درباره اقدامات احتیاطی گوش دهید. آنها احتمالاً حقایق و داستان‌های جالبی برای شما دارند که تجربه شما را در گردشگری حیات وحش بهتر می‌کنند.

4-آلودگی صوتی ممنوع!
 تولید سروصدای زیاد از نشانه‌های اضطراب و نارضایتی در حیوانات است. اگر متوجه شدید حضورتان موجب ایجاد سروصدا و ناراحتی حیوانات شده، از آنها فاصله بگیرید.

5.به حیوانات غذا ندهید
درست است که تماشای غذا خوردن حیوانات لذتبخش است اما این دلیل خوبی برای اینکه بی‌توجه به تذکر لیدر یا مسئولان پناهگاه به حیوانات غذا بدهیم نیست. گاهی این لذت به قیمت به خطر افتادن سلامتی یا سقط‌جنین حیوان تمام می‌شود. مثلا اگر در زمستان و پاییز به شامپانزه‌ها بستنی بدهید به قیمت سرماخوردگی و بیماری آنها تمام می‌شود یا اگر در بهار زردآلو بخورند سیستم گوارش آنها به هم می‌خورد. اگر به گوزن‌ها نان بدهید و این نان کپک زده هم باشد جانور باردار بچه خود را از دست خواهد داد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید