• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 8 آذر 1402
کد مطلب : 210780
+
-

برداشتن چتر به جای خودرو در روزهای بارانی

یادداشت
برداشتن چتر به جای خودرو در روزهای بارانی

سرهنگ احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران

  رانندگی در زمان بارندگی شرایط ویژه‌ای دارد و سلامت راننده و خودرو 2اصل مهم برای رانندگی در شرایط نامساعد جوی است. در زمان بارندگی دید راننده کاهش پیدا می‌کند و وسایل نقلیه مجبور هستند با سرعت کمتری در معابر حرکت کنند. همین موضوع یکی از دلایل اصلی سنگین شدن ترافیک در روزهای بارانی است. همچنین در روزهای بارندگی معمولا در لاین‌های کناری معابر به‌ویژه معابر بزرگراهی آب‌گرفتگی اتفاق می‌افتد و در نتیجه رانندگان از تردد در لاین‌های کناری خودداری می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که عرض معابر در این روزها عملا کاهش پیدا کند و این هم ازجمله دلایل تأثیرگذار بر ترافیک روزهای برفی و بارانی است. مسئله بعدی که در شرایط جوی نامساعد باعث ترافیک می‌شود به حضور پرتعداد وسایل نقلیه در معابر برمی‌گردد.
در شرایطی که شهروندان باید در روزهای برفی و بارانی از تردد غیرضروری در خارج از منزل خودداری کنند، برخی‌ها که علاقه‌مند به رانندگی و گردش در چنین شرایط جوی هستند با هدف تفریح سوار بر وسیله نقلیه خودشان از منزل بیرون می‌آیند و باعث تشدید بار ترافیکی شهر می‌شوند. یکی از الزامات در روزهای بارندگی، مدیریت کردن زمان سفر است، اما این موضوع اغلب از طرف مردم رعایت نمی‌شود و همگی درهمان ساعت‌های روتین و مشخص هر روز از اداره یا منزل بیرون می‌آیند. این خروج و حضور یکدفعه و همزمان صبحگاهی و عصرگاهی به قفل شدن معابر منجر می‌شود.
عادت کرده‌ایم در روزهای بارندگی به جای اینکه کاپشن و لباس گرم برتن کنیم و چتر‌هایمان را برداریم، سراغ خودروهایمان برویم. در برف و باران هم می‌توانیم از وسایل حمل‌ونقل عمومی از قبیل مترو و اتوبوس استفاده کنیم و این موضوع در کنار تقویت ناوگان عمومی به‌ویژه در شرایط جوی نامساعد، به آموزش و فرهنگسازی‌ نیاز دارد. استفاده از حمل‌ونقل عمومی و مدیریت سفر نه‌تنها ترافیک شهر در روزهای بارانی را کاهش می‌دهد و از اتلاف وقت ما جلوگیری می‌کند، بلکه منجر به کاهش تصادفات و سوانح رانندگی می‌شود. طبق آمار‌ها تصادف و سوانح رانندگی در روزهای برفی و بارانی افزایش می‌یابد و این موضوع خود یکی از عوامل تشدید شدن ترافیک در برف و باران است. بر همین اساس 24درصد تصادفات در روزهای بارانی بین ساعت 15 تا 17 که زمان تعطیلی شرکت‌ها و اداره‌هاست، رخ می‌دهد. همچنین بیشترین آمار تصادفات در این روزها بین ساعت های  6 تا 9 صبح است که مردم برای رفتن به محل کار و تحصیل خودشان از منزل خارج می‌شوند. یکی از دلایل این موضوع عجله و سرعت بالا برای فرار از ترافیک و حضور بموقع در محل کار است؛ درحالی‌که با مدیریت سفر و خروج بموقع از منزل می‌توان این موضوع را مدیریت کرد. هنگام بارندگی اگر در محل کار یا منزل هستیم بهتر است کمی صبر و تحمل کنیم تا شهرداری و پلیس راهور اقدامات ترافیکی خودشان را انجام دهند و اگر معابر نیاز به شن و نمک‌پاشی دارند یا در نقطه‌ای آب‌گرفتگی رخ داده این کارها انجام شود و بلافاصله پس از شروع برف و باران وارد معابر نشویم.
سلامت خودرو نیز یکی دیگر از مواردی است که به‌ویژه در شرایط جوی نامساعد باید به آن توجه داشت. در روزهای عادی راننده حدود 20متر دید دارد، اما در برف و باران دید راننده محدود می‌شود. سالم بودن و درست کارکردن برف‌پاک‌کن و بخاری وسیله نقلیه در این شرایط بسیار مهم و حیاتی است؛ در غیراین صورت راننده دچار مشکل جدی می‌شود و امکان وقوع تصادف بسیار بالا می‌رود. موضوع بعدی سالم بودن سیستم ترمز و همچنین آج‌های لاستیک است. باران‌های پاییزی اسیدی است و باعث لیز شدن و اصطلاحا شیشه‌ای شدن سطح آسفالت می‌شود و ترمز گرفتن وسیله نقلیه مانند روزهای عادی و آفتابی نیست. حالا اگر سیستم ترمز و آج لاستیک سالم نباشد، این موضوع باعث سر خوردن خودرو می‌شود و احتمال بروز حادثه در برف و باران را افزایش می‌دهد. در این شرایط سلامت چراغ‌ها نیز بسیار مهم است؛ چراکه در نیمه دوم سال روز کوتاه‌تر و شب طولانی‌تر است و در این شرایط به‌ویژه در شرایط جوی نامساعد جوی که دید رانندگان بسیار محدود می‌شود، سلامت سیستم روشنایی وسیله نقلیه اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید