• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 8 آذر 1402
کد مطلب : 210758
+
-

ادعای اطلاع از مکان گنج کلاهبرداری است

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور با بیان اینکه در حوزه میراث‌فرهنگی، همواره مورد هجوم هستیم و در حالت تدافعی قرار داریم، گفت: همواره عده‌ای به میراث‌ فرهنگی چشم‌طمع دارند.
سردار حسن مهری در جلسه تکریم و معارفه فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  خراسان رضوی که در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، اعلام کرد: در حوزه میراث‌فرهنگی، همواره مورد هجوم هستیم و در حالت تدافعی قرار داریم. وی با بیان اینکه همواره عده‌ای به میراث‌ فرهنگی چشم طمع دارند، گفت: با توجه به اینکه در بین عامه مردم این موضوع نهادینه شده که هر جا اثر تاریخی وجود دارد گنجی هم هست، برخی افراد با هدف پیدا کردن گنج، حفاری‌های غیرمجاز را انجام می‌دهند.
فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور ادامه داد: برای گمانه‌زنی، مطالعه و پژوهش، باستان‌شناسان باید مراجعه و کاوش‌های علمی را انجام دهند؛ البته ممکن است در این مطالعه برخی اشیا را نیز کشف کنند.
وی با بیان اینکه برخی افراد مدعی داشتن اطلاعاتی درباره مکان گنج هستند، گفت: واقعیت این است که این موضوعات کلاهبرداری بوده و افرادی هم که به‌دنبال این مسائل هستند، کلاهبردارند.مهری در ادامه با بیان اینکه حدود ۳۵هزار اثر تاریخی ایران در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است، افزود: برخی از این آثار در مناطق صعب‌العبور و دور افتاده هستند که برای سرکشی برخی از آنها ۶ تا ۷ساعت پیاده‌روی باید انجام شود.
وی افزود: اکنون در کل کشور ۲۰۰۰نیرو برای حفاظت از آثار تاریخی داریم و به حدی با کمبود امکانات و وسایل نقلیه مواجهیم که برخی از همکاران یگان حفاظت با خودروهای شخصی از  آثار تاریخی بازدید و سرکشی می‌کنند.به‌گزارش ایسنا، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور گفت: امیدواریم با کمک خیران میراث‌فرهنگی که به‌تازگی فعال شده است توان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی نیز افزایش یابد تا آثار تاریخی بیشتری را تحت پوشش حفاظت مستقیم قرار دهیم.
وی با بیان اینکه آثار تاریخی هویت ماست و باید از همه ظرفیت‌ها برای حفاظت از میراث‌فرهنگی بهره بگیریم، گفت: چاره‌ای جز کمک گرفتن از مردم نداریم. خراسان رضوی نیز جزو استان‌هایی است که مردم، اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، دهیاران، ائمه‌جمعه و دیگر بخش‌ها همکاری قابل‌توجهی با یگان حفاظت استان داشته‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید