• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 آذر 1402
کد مطلب : 210757
+
-

تهران، شیر سفید آفریقایی دارد

2قلاده شیر سفید در معرض انقراض آفریقایی به باغ‌وحش ارم تهران منتقل شدند

تهران، شیر سفید آفریقایی دارد

2توله شیر سفید آفریقایی که از باغ‌وحش سیرجان به تهران منتقل شده بودند، عصر دیروز تحویل باغ‌وحش ارم شدند. شیرهای سفید باغ‌وحش ارم تهران در دومین زایمان «دنا» و «هیر» که سال1398 از پارک ملی کروگر در منطقه تیمباواتی آفریقای جنوبی وارد ایران شدند و به دهکده حیوانات باراجین قزوین منتقل شدند،به دنیا آمدند. دنا ، شیر ماده این زوج آفریقایی پیش‌تر در زایمان نخست خود 4توله شیر سفید در معرض انقراض به دنیا آورد که 3توله آن مرده به دنیا آمدند و تنها یک توله از او باقی مانده است.

سوم اردیبهشت‌ماه امسال اما ، در دومین زایمان شیر ماده ‌کمیاب آفریقایی 4توله شیر سفید دیگر متولد شدند که هم‌اکنون 2توله از این خانواده به باغ‌وحش سیرجان رسیده و 2توله شیر دیگر عصر دیروز به باغ‌وحش ارم رسیدند. توله شیرهای متولد شده حالا 7ماهه هستند و 2قلاده از این خانواده به سیرجان در جنوب‌شرق ایران رفته و 2قلاده دیگر به پایتخت ایران رسیده است. قاسم محمدی، مدیر باغ‌وحش تهران در حاشیه تحویل توله شیرهای جدید به این باغ‌وحش به همشهری گفت: شیرها، بومی جنوب آفریقا و تیمباواتی هستند که در 56سال گذشته به‌صورت حفاظت‌شده در پارک ملی کروگر آفریقای جنوبی زیست می‌کنند.
شیرهای سفید آفریقای جنوبی در رده گونه‌های در معرض انقراض هستند و در نقاط دیگر جهان نیز منقرض شده‌‌اند، برخی گزارش‌ها از رویت 13شیر سفید آفریقایی در نقاط دیگر جهان حکایت دارد که البته مستند نیست، اما غیر از پارک ملی کروگر این شیرها در هیچ نقطه دیگر جهان وجود ندارند.
مدیر باغ‌وحش ارم، با اشاره به اینکه شیرهای سفید آفریقایی برخلاف برخی تصورات عمومی بیماری آلبینیس یا زالی ندارند، گفت: شیرهای سفید آفریقا از گونه‌های ژنتیک بسیار کمیاب هستند که یک ژن غالب در آنها منجر به سفید شدن‌شان شده است.
شیرهای سفید در آفریقا از احترام بسیار برخوردارند.طبق افسانه‌های آفریقایی، شیرهای سفید پیام‌آوران خدایان و منبع خیر و برکت هستند. شیرهای سفید از لحاظ رده‌بندی حفاظتی سازمان جهانی حفاظت از طبیعت در سویه ژنتیک در معرض انقراض قرار دارند. جمعیت شیرهای سفید در آفریقا نیز با کاهش جمعیت مواجه شدند. مهم‌ترین دلیل هم شکار بی‌رویه، از دست دادن و تخریب زیستگاه و از بین رفتن طعمه‌ در آفریقاست.

اما تضمین حفاظتی از شیرهای سفید آفریقایی تازه واردشده به باغ‌وحش ارم چیست؟
 قاسم محمدی، مدیر باغ‌وحش ارم به همشهری می‌گوید: از 15سال گذشته به این طرف، سیستم غذادهی و دامپزشکی و مراقبت از حیوانات در باغ‌وحش ارم به خوبی انجام شده و این باغ‌وحش کاندیدای عضویت دائم در اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپاست و در حال عضویت در 2اتحادیه باغ‌وحش دیگر جهان است؛ به همین خاطر چکاپ‌های دوره‌ای گونه‌ها به‌ویژه گربه‌سانان زیرنظر کارشناسان اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپا انجام می‌شود.او درخصوص استانداردهای حفاظتی از توله شیرهای سفید آفریقایی این باغ‌وحش افزود: گوشت موردنیاز از مراکز کشتارگاه‌های مجاز کشور تامین می‌شود و گوشت پلمب‌شده‌ای که وارد باغ‌وحش می‌شود نیز توسط دامپزشک مستقر باغ‌وحش بررسی می‌شود. برای نخستین‌بار هم برنامه چکاپ کامل گربه‌سانان درباغ‌وحش ارم انجام شده و وضعیت سونوگرافی و رادیولوژی و جرم‌گیری دندان‌ها و ترمیم آنها نیز به پایان رسیده است.
واکسن‌های لازم تزریق شده و تمامی گربه‌سانان از لحاظ بیماری‌های مهم و واگیردار منفی هستند که مدارک آن نیز در دانشکده دامپزشکی تهران وجود دارد. در این چند سال هم خوشبختانه بیماری مشمشه در باغ‌وحش ارم نداشته‌ایم و پرونده هر حیوان در باغ‌وحش موجود است و وضعیت آنها رصد می‌شود.
او با اعلام اینکه 800کیلوگرم گوشت گوساله در هفته برای گربه‌سانان باغ‌وحش ارم خریداری می‌شود، اعلام کرد: 2شیر سفید 7ماهه آفریقایی نیز در طول هفته حدود 5کیلوگرم گوشت گوساله و 8عدد مرغ می‌خورند. برنامه تغذیه نیز با کمک دفتر تغذیه باغ‌وحش‌های اروپا تهیه شده است.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید