• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 5 آذر 1402
کد مطلب : 210441
+
-

ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران برقی می‌شود

نگاه
ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران برقی می‌شود

لطف‌الله فروزنده؛ معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران

ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران، با مباحث آلودگی هوا و ترافیک گره خورد و قطعا هر اقدامی در راستای نوسازی و بهسازی این ناوگان صورت گیرد، شاهد کاهش این معضلات خواهیم بود. بنابراین حمل‌ونقل عمومی، موضوع بسیار پیچیده‌ای است که از ابعاد مختلف می‌توان به آن پرداخت.
حمل‌ونقل همگانی تهران با توجه به عقب ماندگی بیش از یک دهه، نیازمند توجه ویژه است و از این‌رو مدیریت شهری در دوره ششم جبران کمبود در این حوزه را در اولویت قرار داد و امسال حدود ۷۵درصد از بودجه عمرانی شهرداری به توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده شده است.
 نکته‌ای که باید در حوزه حمل‌ونقل مورد تأکید قرار گیرد حرکت به سمت برقی‌شدن است؛ چرا که دنیا ۱۰سال است به سمت خودروهای برقی حرکت کرده، اما در تهران اقدام خاصی صورت نگرفته و همچنان شاهد تردد اتوبوس‌های دیزلی و تاکسی‌های بنزینی هستیم؛ بنابراین برقی‌سازی‌ ناوگان همگانی امروز مطالبه شهروندان و نیاز شهر است که معتقدم این کار می‌بایست زودتر از این صورت می‌گرفت.
برقی‌سازی‌ ناوگان همگانی کلانشهری چون تهران حتما منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود، چراکه تهران در طول سال با ذرات آلاینده و آسمان خاکستری دست به گریبان است و به ندرت پایتخت‌نشینان شاهد هوای پاک و آسمان آبی هستند. بنابراین علاوه بر اتوبوس، حتما باید در برقی‌سازی‌ سایر وسایل نقلیه ازجمله تاکسی و موتورسیکلت ورود کنیم که این کار در دستور مدیریت شهری قرار دارد.
شهرداری تهران در برقی‌سازی‌ ناوگان حمل‌ونقل همگانی حتما روی ظرفیت شرکت‌های خارجی تمرکز نمی‌کند و از توانایی شرکت‌های خودروساز داخلی هم استفاده می‌کند، چرا که رویکرد و اولویت مان حمایت از تولید داخلی و ملی است و برای تحقق این موضوع با کارخانه‌های اتوبوس‌سازی بخش خصوصی به ارزش ۲۸همت قرارداد امضا کردیم.
در سفر مدیران شهری تمرکز روی جذب سرمایه‌گذاری طرف چینی بود. ۵قرارداد در حوزه نوسازی ناوگان عمومی با این مدل تأمین مالی بسته شد، یک هزار دستگاه اتوبوس گازی، ۱۰هزار دستگاه تاکسی برقی، ۱۰هزار ون برقی، ۱۰۰هزار موتورسیکلت برقی که البته بخشی از هزینه قراردادها وام است و همه باید برای بازپرداخت آن کمک کنند؛ همچنین از بانک مرکزی و وزارتخانه‌های صمت و نفت نیز انتظار حمایت داریم.
با وزیر صمت جلسات مفصلی برای برقی‌سازی خودروهای تهران داشتیم و هم‌اکنون در حال فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم و همچنین در تعامل با وزارت نیرو پیگیر تأمین برق مورد نیاز خودروها هستیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید