• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 5 آذر 1402
کد مطلب : 210439
+
-

شهر را نمی‌توانیم معطل تولید داخلی کنیم

یادداشت
شهر را نمی‌توانیم معطل تولید داخلی کنیم

محمد آقامیری؛ عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران

تهران با وضعیت فعلی به بیش از 10هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد؛ این درحالی است که درحال حاضر تنها 2هزار دستگاه اتوبوس در خط فعالیت می‌کنند. اگر این 10هزار اتوبوس تامین شود، مردم بیشتر از 5 تا 10دقیقه معطل نخواهند شد، اما متأسفانه درحال حاضر شهروندان بین 30دقیقه تا یک ساعت در ایستگاه‌ها معطل اتوبوس هستند. برای تامین این تعداد اتوبوس نیاز است از ظرفیت‌های داخلی و خارجی استفاده کنیم و مردم را نمی‌توان صرفا معطل تولید داخلی کرد.
شهرداری تهران با تمام شرکت‌های تولید‌کننده داخلی قرارداد بسته و به آنها گفته که هر تعدادی تولید کنید مدیریت شهری خریدار است؛ چراکه اولویت شهرداری تهران خرید از شرکت‌های داخلی بوده، اما این درصورتی است که شرکت‌های داخلی تمام توان خود را بگذارند و دغدغه‌ای که شورای ششم و شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی درنظر دارد را درک کنند و تولید خود را به نقطه مطلوبی که ما درنظر داریم، برسانند.
وقتی می‌بینیم شرکت‌های داخلی تلاش‌شان در حدی نیست که بتوانند نیازهای شهر تهران را تامین کنند، مجبور هستیم بخشی از نیازها را از توان خارجی تامین کنیم. در سفری که شهردار تهران به چین داشتند تفاهمنامه‌ 2هزار دستگاه اتوبوس با شرکت‌های چینی بسته شده، این کار را باید انجام دهیم که زودتر به تامین 10هزار دستگاه اتوبوس برسیم. وضعیت آلودگی هوای تهران در شرایطی است که باید هرچه زودتر پرونده توسعه حمل‌ونقل عمومی را دنبال کنیم. باید ناوگان افزایش یابد تا مردم تشویق شوند از وسایل حمل‌ونقل شخصی استفاده نکنند. سهم ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما در آلودگی هوا 2تا 3درصد است؛ برهمین اساس باید تلاش کنیم از حمل‌ونقل شخصی کاسته شود و به سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی برویم و برای رسیدن به این هدف باید زیرساخت‌های لازم را تامین کنیم.
راه دوم برای کاهش آلودگی هوا برقی شدن خودروهای شخصی است. در این زمینه باید دولت و وزارت صمت ورود و تشویق‌ها و امتیازاتی را در این زمینه لحاظ کنند تا هم تولید‌کننده داخلی به سمت تولید خودروی برقی تشویق شود و هم بتوانیم واردات خودروهای برقی را داشته باشیم؛ البته این واردات باید به‌صورتی باشد که عوارض گمرکی سنگینی به این خودروها تعلق نگیرد و به‌صورتی انجام شود که مردم تشویق به خرید خودروهای برقی شوند. درواقع قیمت‌گذاری این خودروها باید به‌صورتی باشد که مردم همان مبلغی را که بابت خودروهای داخلی پرداخت می‌کنند بتوانند برای خودروی خارجی برقی بپردازند. با این اقدام می‌توانیم به سمت برقی شدن و کاهش آلودگی هوا برویم. اگر اولویت را حل مشکل آلودگی هوا بدانیم بسیاری از کارها شدنی می‌شود، اما متأسفانه هنوز اراده‌ای در این زمینه وجود ندارد. ما در بحث مترو هم این کار را کردیم. وقتی تولید‌کننده داخلی نداشتیم نمی‌توانستیم وضعیت مترو را با این شرایط رها کنیم تا تولید‌کننده داخلی بتواند به تولید واگن برسد. ما خریداری واگن خارجی را انجام دادیم، اما در کنار آن موضوع، افزایش توان تولید‌کنندگان داخلی را پیش بردیم و برهمین اساس طی تفاهمنامه‌ای ورود بحث تکنولوژی دنبال شد. درحال حاضر واگن‌های مترو نصف حجم موردنیاز ماست و باید 2 تا 2.5برابر افزایش پیدا کند.
تولید‌کنندگان داخلی در بحث تولید خودروی برقی توان دارند، اما منافع آنها در تولید خودروهای عادی بیشتر است یا در بحث تولید اتوبوس، طی 8سال گذشته خط تولیدشان متوقف شده بود و با پیش‌پرداختی که شهرداری تهران داشت خط تولیدشان فعال شد. این شرکت‌ها با خریدی که شهرداری تهران از آنها داشته فعال شدند. امیدواریم آنان نیز به تعهداتشان در زمان مقرر عمل کنند، اما ما نمی‌توانیم شهر را صرفا معطل تولید داخلی کنیم؛ چراکه نیاز ما فراتر از تولیدی است که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند تامین کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید