• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 5 آذر 1402
کد مطلب : 210416
+
-

رهبران طوفان‌الاقصی که در زندان‌های اسرائیل بزرگ شدند

جهان مقاومت
رهبران طوفان‌الاقصی که در زندان‌های اسرائیل بزرگ شدند

نویسنده: حسین کاظم‌زاده

رژیم صهیونیستی از آزاد کردن اسرا نگران است و حق هم دارد که نگران باشد. 3نفر از رهبران اصلی حماس و طراحان عملیات‌های طوفان‌الاقصی و سیف‌القدس که ضربات مهلکی بر پیکر رژیم صهیونیستی وارد کردند، از همین آزادشده‌های زندان‌های اسرائیل هستند.

محمد ضیف
نام شناسنامه‌ای او محمد دیاب ابراهیم المصری است، اما از آنجایی که برای فرار از حملات اسرائیل پیوسته محل اقامت خود را تغییر می‌داد، لقب ضیف که در عربی به‌معنای «مهمان» است به او داده شد.
او یکی از دوستان و همراهان یحیی عبداللطیف عیاش، مبارزی بود که شاخه نظامی حماس یعنی گردان‌های شهید عزالدین قسام را پایه‌گذاری کرد و به‌دلیل عملیات‌های موفقی که در هلاکت اسرائیلی‌ها داشت، به او «مهندس مرگ» لقب داده بودند. رژیم صهیونیستی اما در نهایت به کمک یک خائن و با یک موبایل بمب‌گذاری شده او را به شهادت ‌رساند و شاید از همین روست که محمد ضیف هیچ‌گاه از تلفن همراه استفاده نمی‌کند. او در راه مقاومت خانواده خود را از دست داد، اما این پایان کارش نبود، بلکه شاید انگیزه‌ای مضاعف برای ادامه راهش بود.
محمد در میان مردم از محبوبیت کم‌نظیری برخوردار است. در جریان انتفاضه دوم که غزه مثل این روزها تلی از خاکستر شده بود، مردم در ویرانه‌های آنجا جشن گرفته بودند و یک‌صدا می‌خواندند: «با جان و خون خود تو را آزاد خواهیم کرد، ضیف» در این ایام بود که محمد، گرفتار زندان‌های رژیم‌صهیونیستی بود و توانست با همین اراده‌های مردمی، از زندان صهیونیستی فرار کند.

مروان عیسی
در کنار نام ضیف، معمولا نامی دیگر نیز شنیده می‌شود. مروان عیسی یکی دیگر از کسانی است که مثل محمد دیده نمی‌شوند، اما اسرائیلی‌ها را زیرنظر دارند. او «مرد سایه‌ها» و دست راست محمد ضیف، جانشین فرماندهی گردان‌های عزالدین قسام و عضو دفتر سیاسی و نظامی جنبش حماس است. نیروهای اسرائیلی در آغاز «انتفاضه اول» در سال۱۹۸۷ او را دستگیر و به اتهام فعالیت در حماس که از سنین پایین به آن پیوسته بود، 5سال زندانی کردند.
مروان عیسی یک بسکتبالیست ماهر بود و حضور او در استادیوم همه را به وحشت می‌انداخت. همچنین طبق گزارشی که وب‌سایت «الأقصی الریاضی» وابسته به حماس منتشر کرده، او علاوه بر مهارت در بسکتبال، یک کماندوکار بزرگ و ملقب به تکاور فلسطینی بود. با وجود مهارت بالایی که مروان عیسی در رشته بسکتبال داشت، اما به‌دلیل بازداشت‌های پی در پی توسط رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین نتوانست زندگی ورزشی خود را ادامه دهد و سرانجام در سال۲۰۰۰ در جریان انتفاضه الاقصی از زندان آزاد شد.
با توجه به نقش اصلی مروان عیسی در معامله تبادل اسرا معروف به معامله «شالیط» در سال۲۰۱۱ ، او در کانون هدف رژیم صهیونیستی قرار گرفت. مروان به‌خوبی می‌داند که باید به شکل کاملا مخفیانه حرکت کند و به همین دلیل ظاهر او برای اکثریت ناشناخته است. اما اهالی غزه داستان‌هایی از اقدامات قهرمانانه مروان در کنار محمد الضیف در جنگ اخیر غزه که معروف به نبرد شمشیر قدس شد، تعریف می‌کنند.

یحیی سنوار
در سال2017 ریاست دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه را عهده‌دار و جانشین اسماعیل هنیه شد. او بنیانگذار سرویس امنیتی حماس موسوم به «مجد» است.
یحیی سنوار در سال۱۹۸۸ توسط نیرو‌های رژیم اسرائیل دستگیر و به 4بار حبس ابد محکوم شد؛ با این حال در سال۲۰۱۱ در جریان مبادله ۱۰۲۷زندانی اسیر فلسطینی با «گیلعاد شالیط» نظامی اسرائیلی اسیر به‌دست حماس، مبادله شد. نکته جالب در مورد یحیی سنوار این است که گفته شده وی جامعه اسرائیل را به‌خوبی می‌شناسد. اساسا به همین دلیل هم گفته می‌شود که این شناخت وی در نوع رویکرد جنبش حماس به‌ویژه در حوزه رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه رژیم اسرائیل نمود یافته است. «مرکز سیاست‌ها و استراتژی اسرائیل» وابسته به مرکز هرتزلیا در گزارشی به این نکته اشاره می‌کند که یحیی سنوار توانسته قواعد تقابل مقاومت فلسطین با اسرائیل را تغییر دهد. عملیات سیف‌القدس که حماس به حمایت از قدس و ساکنان بیت‌المقدس وارد آن شد، نمودی عینی از رویکرد خاص سنوار در تقابل با اسرائیل است. این مرکز به رژیم اسرائیل توصیه می‌کند که دیر یا زود خود را آماده یک حمله بزرگ از جانب مقاومت فلسطین کند؛ توصیه‌ای که در قالب عملیات طوفان الاقصی رنگ واقعیت به‌خود گرفت و اسرائیل تا حد زیادی مهندسی این مسئله را به یحیی سنوار نسبت می‌دهد.
این تنها بخش کوچکی از فهرست زندانیان آزادشده فلسطینی است که امروز قهرمانان جوانان فلسطینی‌اند.
40 اسیری که آزاد شدند، آینده روشنی چون محمد، مروان و یحیی پیش روی خود می‌بینند و این است که رژیم صهیونیستی را به لرزه می‌اندازد.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید