• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 5 آذر 1402
کد مطلب : 210379
+
-

بزرگ‌ترین طرح هوایی کشور کلید خورد

با احداث فاز دوم شهر فرودگاهی امام‌خمینیره قرار است ظرفیت پذیرش مسافر در این فرودگاه به 50میلیون نفر برسد

گزارش
بزرگ‌ترین طرح هوایی کشور کلید خورد

احمد میرخدایی- روزنامه‌نگار

عملیات عمرانی فاز 2 شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) به‌عنوان  بزرگ‌ترین طرح هوایی کشور بعد از انقلاب، با مشارکت یک شرکت چینی و قرارگاه خاتم‌الانبیا آغاز شد.
به‌گزارش همشهری، 2دهه از افتتاح فاز نخست بزرگ‌ترین فرودگاه ایران می‌گذرد؛ اما توسعه فرودگاه امام‌خمینی(ره) که قرار بود بزرگ‌ترین فرودگاه منطقه در زمان خود باشد، باوجود اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، هرگز محقق نشد؛ حالا قرار است در همکاری شرکت هاکان انرژی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و با سرمایه‌گذاری خارجی 5/2میلیارد یورویی، این فرودگاه با اجرای طرح توسعه به هاب جدید هوایی در خاورمیانه تبدیل شود.

بهره‌برداری از فاز نخست تا اسفند آینده
وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اهمیت توسعه فرودگاه امام ، گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری 2.5میلیارد یورویی آغاز شد که فاز یک آن اسفندماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و با اتمام طرح، این فرودگاه، نگین زیبای انگشتر صنعت هوایی می‌شود.
مهرداد بذرپاش با اشاره به بسته توسعه سخت‌افزاری شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره)، افزود: احداث فاز دوم شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) برای کلان پروژه ایران راه است و دولت با کمک مجلس پیگیر رفع موانع اعتباری برای تسریع کار خواهد بود. وزیر راه‌وشهرسازی، این طرح توسعه را بزرگ‌ترین پروژه هوایی بعد از انقلاب دانست و گفت: این پروژه در کریدور شمال- جنوب نیز قرار دارد و اگر تسلیم جوسازی‌ها نشویم، خواهیم دید که شاهراه اصلی شمال و جنوب، شرق و غرب، ثروت ملی را به‌اندازه فروش نفت افزایش خواهد داد و امنیت و آرامش را به همراه خواهد داشت.

نقطه عطف همکاری ۲۵ساله ایران و چین
مدیرعامل شرکت هاکان انرژی، به‌عنوان مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره)، این طرح را نقطه عطف همکاری ۲۵ساله ایران و چین عنوان کرد و گفت: شاهد توسعه فرودگاهی هوشمند، سبز، بشردوستانه با ظرفیت سالانه ۳۵میلیون مسافر و یک هاب جدید هوایی در خاورمیانه خواهیم بود. لئو کان، در مراسم شروع عملیات عمرانی فاز 2 شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) گفت: رئیس‌جمهور چین تصریح کرده است که همواره رابطه چین و ایران را با نگاه استراتژیک توسعه خواهد داد و بدون درنظر گرفتن هرگونه تغییر در شرایط مختلف به روابط خود ادامه خواهد داد.
او افزود: در توافق 25ساله ایران و چین، به توسعه زیرساخت‌ها اشاره شده و در جلسات مشترک نیز ابتکارهایی در زمینه جاده ابریشم ارائه شد که ساخت جاده ابریشم زمینی، دریایی، هوایی را تسریع کند. مدیرعامل شرکت هاکان انرژی، با اشاره به اینکه اجرای این پروژه با همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیا، سرمشق مشترک چین و ایران می‌شود، اعلام کرد: به قول ایرانی‌ها، «دل به دل راه دارد» و با بهره‌برداری از فاز دوم شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) در پروژه جاده ابریشم، مسیر جدیدی در همکاری‌های دوجانبه چین و ایران ایجاد می‌شود.

حفظ آبرو برای ارتباط با جهان
جانشین فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نیز در مراسم افتتاح پروژه فاز۲ شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره)، گفت: این فرودگاه آبروی جمهوری اسلامی برای ارتباط با جهان است و ما با تمام توان در خدمت هستیم تا در کمترین زمان، با بهترین کیفیت و بهترین تکنولوژی روز دنیا، این پروژه را به انجام برسانیم. عباس اکبری با اشاره به واسپاری بخش مهندسی و سازندگی سپاه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، گفت: ما در تمام پروژه‌ها پیشرو بودیم، انگیزه ما پیمانکاری نیست و به‌دنبال انتفاع برای مجموعه سپاه نیستیم، بلکه انتفاع ما انجام رسالتی است که برای جمهوری اسلامی ایران به‌دست آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید