• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 5 آذر 1402
کد مطلب : 210368
+
-

خداحافظی با بانوی موقر سینمای ایران

بیتا فرهی در ۶۵سالگی درگذشت

یاد
خداحافظی با بانوی موقر سینمای ایران

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

بیتا فرهی که طی‌چند هفته گذشته به‌دلیل عارضه ریوی و قلبی در بیمارستان دی بستری شده بود، ظهر دیروز ۴آذر‌ماه از دنیا رفت. فرهی متولد سال۱۳۳۷ بود و در  ۶۵سالگی از دنیا رفت. بازیگری که سال۱۳۶۸ با فیلم «هامون» به سینمادوستان معرفی شد و با همان گام اولش در سینمای ایران به شهرت رسید اما در همه این سال‌ها کوشید تا گزیده‌کار باشد. به همین دلیل تعداد فیلم‌های سینمایی و سریال‌هایش در طول این ۳۵سال خیلی زیاد نیست.
بازیگری که دوران اوج فعالیت هنری‌اش را در دهه70 پشت سر گذاشت، از دهه80 با تغییراتی که سینمای ایران تجربه کرد، به‌ندرت نقش دلخواه خود را یافت و جلوی دوربین رفت. بیتا فرهی که کارش را با یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمای روشنفکری ایران آغاز کرده بود، پس از همکاری با داریوش مهرجویی در 2فیلم «هامون» و «بانو» با فیلمسازان هم‌نسل مهرجویی مانند مسعود کیمیایی و بهمن فرمان‌آرا نیز همکاری کرد و همچنین با سینماگران نسل انقلاب چون احمدرضا درویش. ‌بیتا فرهی از میانه‌های دهه80 به بعد کم‌کار‌تر شد؛ چه در سینما و چه در تلویزیون‌. بازیگری که با «هامون» مهرجویی به سینما آمده بود، آخرین‌بار هم مقابل دوربین مهرجویی رفت و تقدیر چنین بود که «لامینور» مهرجویی آخرین فیلمی باشد که از فرهی بر پرده سینما می‌آید. از مثلث داریوش مهرجویی، خسرو شکیبایی و بیتا فرهی به‌عنوان عوامل اصلی فیلم «هامون»، حالا هیچ‌کدام در این جهان نیستند. خسرو شکیبایی سال۱۳۸۷ از دنیا رفت.
داریوش مهرجویی را در اتفاقی تراژیک به‌تازگی از دست دادیم و دیروز هم بیتا فرهی چشم از جهان فروبست.

آخرین تصویری که این روزها از بیتا فرهی مقابل چشم داریم، بازی در نقش اقدس‌الملوک بختیاری است؛ نقشی که فرهی بیش از یک دهه پیش در سریال «سرزمین مادری» کمال تبریزی ایفا کرد و پس از پخش ناتمام در اوایل دهه90، حالا روی آنتن رفته است. اجرای پرحس‌وحال فرهی در این سریال، حالا با رفتنش دریغ‌آلود به‌نظر می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید