
جایگاههای جدید سوخت تهران در چند قدمی افتتاح
روز گذشته نشست خبری مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران برگزار شد

لیلا شریف-روزنامهنگار
ماندن در صف شلوغ جایگاههای سوخت و پس زدن رد ترافیک این جایگاهها به خیابانهای اطراف دردسری است که بسیاری از تهرانیها آن را تجربه کردهاند و کم نیستند رانندگانی که برای پر کردن شکم سیریناپذیر باک خودرویشان خیابانها را گز میکنند و به در بسته میخورند. کمبود جایگاههای سوخت و مسئله دسترسی به این جایگاهها موجب شد تا شورای شهر سال گذشته با تکیه بر مصوبهای، شهرداری را ملزم به ایجاد جایگاههای سوخت کوچکمقیاس کند. برای ساخت این جایگاهها تلاش شد تا بخشی از هزینهها با حضور سرمایهگذار و بخشی نیز با نقشآفرینی شهرداری تأمین شود. اکنون شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران این نقش را برعهده دارد. سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد به سوالات آنها پاسخ داد. او در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری در رابطه با سرنوشت جایگاههای سوخت کوچکمقیاس گفت: در بحث ساخت جایگاه عرضه سوخت، ما کارگزار امور مناطق شدیم. ۷جایگاه تاکنون۶۰درصد پیشرفت فیزیکی داشتهاند و کمتر از 2ماه دیگر این جایگاهها افتتاح خواهند شد.
در ادامه برنامه فردین رحماننژاد، معاون توسعه، سرمایهگذاری و بهرهبرداری شرکت ساماندهی در این رابطه توضیح داد: بهطور کلی 22جایگاه سوخت کوچکمقیاس از سوی شرکت ساماندهی در حال پیگیری است و به جز 7موردی که در ماههای آینده افتتاح خواهند شد، ۵ مورد در مرحله رفع معارضان محلی، ۳مورد در مرحله استعلام پخش اخذ و در مرحله اخذ سایر استعلامات، ۵ مورد در مرحله انتشار فراخوان و ۲جایگاه بزرگمقیاس در مرحله انتشار فراخوان هستند.
اجاره روزانه ونکافه؛ متری 10هزار تومان
بیگی در ابتدای این نشست به موضوع ونکافهها پرداخت و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ اعلام کردیم که هر کسی ونکافه دارد باید مجوز بگیرد که این افراد آمدند و تشکیل پرونده دادند. در ابتدای سال ۱۴۰۰ ما به ۲۰۰ پرونده رسیدیم. براساس مصوبه شورای شهر مترمربعی ۱۰هزار تومان در یک روز برای این ونکافهها هزینه محاسبه میشود. (اگر یک ونکافه ۵ متر باشد، اجاره آن ۵۰هزار تومان در روز میشود.) امروز ۳۸ ونکافه دارای مجوز هستند که تا آخرماه به ۵۹ مورد خواهند رسید.
مشاغلی که حضورشان در بازار بزرگ خطرناک است
او سپس به ساماندهی مشاغل در بازار اشاره کرد و گفت: در بازار 3موضوع را داریم؛ تولید و توزیع و عرضه. تولید در بازار عاقلانه نیست؛ چرا که بازار ظرفیت تولید ندارد؛ به همین دلیل املاک مسکونی به انبار و محل تولید تبدیل شدهاند. اگر بتوانیم تولید بازار را به اطراف تهران منتقل کنیم، وضعیت انبارها نیز مشخص میشود. ما نیازمند همکاری تمام ذینفعان هستیم تا این موضوع به نتیجه برسد، چراکه دولت بهتنهایی نمیتواند.
فعالیت ۲۳۰۰ وانتبار در تهران
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه ۲هزار و ۳۰۰وانت در تهران فعال است که باید نظاممند شوند، افزود: نکته مهم این است که وانتیهای سیار قانونی نیستند. ما در ابتدای کار با وانتیهایی که سالها در نقطهای پارک شدهاند، برخورد کردیم. در تهران یک نفر ۵۰ وانت دارد. از ۲هزار و ۳۰۰ مورد، مردم نسبت به موقعیت ایستادن ۹۰۰مورد شکایت کردهاند. این موارد را شناسایی کردیم و از طریق راهور قرار است که اخطار به آنها ارسال شود و حتی در برخی موارد راهور اعمال قانون هم کرده است.
متروی تهران ۲۰ هزار دستفروش دارد
بیگی در بخشی از صحبتهایش به موضوع شناسایی دستفروشها در تهران پرداخت و گفت: مدل ثبتنام در سامانه نادرست بود و برای این موضوع به نتیجه رسیدهایم تا ثبتنام در درگاه ملی مجوزها انجام شود و شهرداری برای هر فردی محلی را مشخص کند. افراد پس از ثبتنام از اتحادیه جواز کسب میگیرند و براساس فضایی که در اختیار شهرداری است، محلهایی به آنها داده خواهد شد. نزدیک ۵۵تا۶۰مورد روزبازار داریم و ۵تا۶هزار نفر در این روزبازارهای شهرداری فعال هستند. در تمام تهران نزدیک به ۱۰ هزار دستفروش حضور دارد و براساس آماری که شرکت مترو بهطور تقریبی اعلام کرده، نزدیک به ۲۰هزار دستفروش در مترو حضور دارد و متأسفانه تعداد دستفروشان غیرواقعی مترو بسیار بالاست.