• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 2 آذر 1402
کد مطلب : 210052
+
-

داستان عجیب اخراج 2روزه سام آلتمن از OpenAI

ماجرای رفت و برگشت سام آلتمن به شرکت OpenAI در چند روز اخیر در ژانر خودش هم عجیب و هم نشانه بی‌ثباتی در راس شرکتی بود که نخستین بار روبات چت موفقی به نام ChatGPT را ابداع کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، پس از آنکه آلتمن از سوی هیات مدیره اوپن‌ای‌آی برکنار و خبر پیوستن او به مایکروسافت اعلام شد، حالا طبق بیانیه اوپن‌ای‌آی، او مجددا با حفظ سمت به این شرکت بازخواهد گشت. در بیانیه این شرکت فناوری آمده است که این توافق در اصل شامل انتصاب اعضای هیات ‌مدیره جدید است.
در ماجرای بازگشت آلتمن، نامه سرگشاده جمعی از کارکنان اوپن‌ای‌آی که تهدید کرده بودند درصورت بازنگرداندن او از سمت خود استعفا خواهند کرد، بی‌تأثیر نبود. آلتمن نیز در پستی در ایکس(توئیتر)، نوشت: «من مشتاقانه منتظر بازگشت به اوپن‌ای‌آی  هستم. من عاشق اوپن‌ای‌آی هستم و هر کاری که در چند روز گذشته انجام داده‌ام برای حفظ این تیم و ماموریت‌های آن بوده است.» به‌گفته آلتمن این شرکت همچنان بر همکاری قوی خود با مایکروسافت استوار خواهد بود.
هفته گذشته، هیات مدیره تصمیم گرفت آلتمن را برکنار کند که این کار منجر به استعفای گرگ براکمن به‌عنوان یکی از بنیانگذاران اوپن‌ای‌آی شد. اما روز دوشنبه سوتسکرور به‌عنوان رئیس این شرکت، در پلتفرم ایکس(توئیتر) ضمن عذرخواهی از این تصمیم، نامه کارکنان را امضا کرد و از هیات‌مدیره خواست تا مسیر خود را تغییر دهد.
در این میان مایکروسافت، به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در اوپن‌ای‌آی، بلافاصله پس از برکناری آلتمن به او پیشنهاد داد تا یک تیم تحقیقاتی جدید پیشرفته هوش مصنوعی را در این غول فناوری هدایت کند. اما با صرف‌نظر کردن هیات ‌مدیره از تصمیم خود، پیشنهاد مایکروسافت هم به‌نظر رد شده می‌آید.
چند ساعت قبل از اعلام بازگشت آلتمن به شرکتی که خودش یکی از بنیانگذاران آن است، مایکروسافت پیشنهاد داده بود که حاضر است دستمزد کارکنانی را که از اوپن‌ای‌آی بحران‌زده به آن ملحق می‌شوند، پرداخت کند. ایوان موریکاوا، مدیر مهندسی اوپن‌ای‌آی، ادعا کرده بود که 743 نفر از 770 کارمند اوپن‌ای‌آی نامه‌ای را امضا کرده‌ و از هیات ‌مدیره خواسته‌اند آلتمن را برگردانند و یا در غیراین صورت از سمت‌های خود استعفا می‌دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید