• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 1 آذر 1402
کد مطلب : 209958
+
-

شکست چیپ!

نوجوانان ایران درحالی‌که فاصله‌ای تا یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی نداشتند، با شکست در ضربات پنالتی مقابل مراکش از دور رقابت‌ها کنار رفتند

شکست چیپ!

شاگردان حسین عبدی فقط چند دقیقه تا صعود به جمع 8‌تیم برتر جام‌جهانی فاصله داشتند اما ناگهان همه‌‌چیز عوض شد و در نهایت این مراکش بود که خودش را به یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی زیر 17‌سال اندونزی رساند. 2‌پیروزی، یک شکست و یک‌تساوی در جریان بازی، پایان ماجراجویی تیم ملی ایران در جام‌جهانی بود؛ تیمی که سرانجام با کابوس پنالتی‌ها مقابل مراکش، از تورنمنت خارج شد و نتوانست بهترین نتیجه تاریخش در این جام را تکرار کند. ایران کارش را در این تورنمنت با یک غافلگیری بزرگ مقابل برزیل شروع کرد و سرانجام با یک غافلگیری بزرگ روبه‌روی مراکش از این جام کنار رفت.
 
   گلی که کافی نبود
ایران نیمه دوم بازی مراکش را خیلی خوب شروع نکرد و تحت فشار حریف قرار داشت اما با ضربه سر تماشایی اسماعیل قلی‌زاده به گل اول دست پیدا کرد. یک ضربه سر دیدنی که تیم ملی را از حریف جلو انداخت و با شادی این ستاره به سبک جود بلینگام نیز همراه شد. تیم ملی به خوبی و تا دقایق پایانی از این برتری دفاع کرد و فاصله‌ای با صعود به مرحله بعدی نداشت. حتی تا 4‌دقیقه پس از شروع وقت‌های تلف‌شده، ایران هنوز از حریفش جلو بود اما سرانجام یک غفلت ساده در خط دفاعی تیم حسین عبدی، مراکش را به گل تساوی رساند. از آنجا که در این رده خبری از وقت‌های اضافه نیست، این بازی نیز مستقیما به ضربات پنالتی رفت و در نهایت این مراکشی‌ها بودند که روی پنالتی‌ها بسیار دقیق‌تر ظاهر شدند.
 
   خستگی؛ دلیلی برای شکست
تیم ملی در بازی‌های قبلی هم از لحاظ بدنی در دقایق پایانی کمی با مشکل روبه‌رو می‌شد؛ ضعفی که در بازی با انگلیس هم کاملا به چشم آمد. در آن بازی هم ایران تا دقایق پایانی بر حریف مسلط بود و حتی می‌توانست برنده باشد اما هر قدر که زمان بیشتری از بازی گذشت، بدن بازیکنان ایران بیشتر تحلیل رفت و خستگی بر آنها مسلط شد. در این بازی نیز چنین اتفاقی برای ایران رخ داد و به‌خصوص بازیکنان هجومی تیم که باید حریف را پرس می‌کردند و دوندگی بیشتری از خودشان نشان می‌دادند، در دقایق پایانی با خستگی زیادی روبه‌رو شدند و همین مسئله، عامل مهمی در شکست خوردن تیم ملی به شمار می‌رفت.

   این چه وقت چیپ زدن بود؟
عرفان درویش‌عالی پنالتی اول تیم ملی را وارد دروازه حریف کرد اما ضربه چیپ حسام نفری، همه معادلات را به هم ریخت. مدافع 17‌ساله تیم ملی ناگهان تصمیم گرفت چیپ بزند و ظاهرا از این کار نیز مطمئن بود. ضربه او اما به بیرون از دروازه رفت و یک بخت مهم برای تیم ملی ایران کاملا خراب شد. یک اتفاق تلخ که در نهایت تیم ملی را در مسیر شکست در این مسابقه قرار داد؛ صحنه‌ای که خیلی‌ها را یاد پنالتی چیپ معروف یحیی مقابل چین انداخت.
 
   شانس سومی وجود ندارد
کسری طاهری یکی از بهترین بازیکنان نسل جدید فوتبال ایران است اما پنالتی‌های او هم مقابل مراکش اصلا تعریفی نداشتند. چرا پنالتی‌ها؟ چون کسری یک‌بار ضربه‌اش را خراب کرد و خوش‌شانس بود که داور دستور به تکرار ضربه داد اما این‌بار هم او نتوانست از فرصتش استفاده کند. طاهری قدر این شانس مجدد را ندانست و این آخرین ضربه پنالتی ایران در این بازی بود.
 
   بچه‌هایی که بزرگ می‌شوند
ایران حذف شد و مراکش به استقبال دیدار بعدی با مالی رفت. با وجود این، نمایش پسران تیم ملی در این تورنمنت درخشان بود. پسربچه‌هایی که بدون شک بزرگ‌ می‌شوند و سهم زیادی در آینده فوتبال ایران ایفا می‌کنند؛ پسربچه‌هایی که از این تورنمنت نیز چیزهای زیادی یاد گرفته‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید