• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 20984
+
-

پوشش بیمه‌ای داروهای پرمصرف حذف شد

لیست قرمز بیمه برای 54داروی پرمصرف

معصومه حیدری‌پارسا | خبرنگار:

همزمان با گرانی و ایجاد بازار سیاه برای بخشی از داروها و تجهیزات پزشکی در کشور، روز گذشته پوشش بیمه داروهای پر‌مصرف که در اصطلاح به آنها OTC می‌گویند با تصویب و دستور شورای‌عالی بیمه به تمام شرکت‌های بیمه‌ای کشور حذف شد؛ اتفاقی که باعث افزایش قیمت این داروها همچون استامینوفن، دیفن هیدرامین، پماد سوختگی و... خواهد شد. این لیست شامل 54قلم دارو می‌شود.

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت با تأیید این موضوع، درخصوص خارج ‌شدن پوشش داروهای OTC از پوشش بیمه‌ها، گفت: باید توجه کرد که ۹۰درصد مصرف داروهای OTC در گذشته هم خارج از بیمه بوده است و مردم خارج از بیمه و بدون دفترچه آنها را خریداری می‌کردند. طبق مصوبه جدید شورای‌عالی بیمه نیز هم‌اکنون تهیه این داروها برای سنین زیر ۱۲سال تحت پوشش بیمه است و بالای ۱۲سال از شمول بیمه خارج شده‌اند، اما این داروها هزینه زیادی ایجاد نمی‌کند.

همچنین سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز درباره حذف بیمه داروهای «OTC» به همشهری گفت: این مصوبه بعد از تصویب در شورای‌عالی بیمه، از سوی دولت ابلاغ شده است و باید از اول دی‌ماه سال گذشته اجرایی می‌شد اما در نهایت از روز گذشته در دستور کار قرار گرفت. او افزود: داروهای OTC داروهایی هستند که قیمتشان پایین است و براساس اعلام سازمان‌های بیمه‌گر، تأثیر چندانی هم در هزینه خانواده‌ها ندارد؛ ضمن اینکه تقریبا در هیچ کشور دنیا داروهای OTC که شامل داروهایی مانند استامینوفن‌ها، قرص‌های سرماخوردگی سبک و برخی از شربت‌های ارزان‌قیمت می‌شود، تحت پوشش بیمه‌ها نیستند.

جهانپور درباره انتقال اعتبار بیمه‌ای داروهای بدون نسخه برای کمک به حمایت از داروهای بیماران صعب‌العلاج نیز گفت: اولویت این است و امیدواریم که این موضوع اجرا شود.

اما یک مسئول آگاه در تأمین اجتماعی که نمی‌خواست نامی از او برده شود با انتقاد از این مصوبه که داروهای بی‌نیاز از نسخه‌نویسی پزشک از شمول پوشش بیمه‌های پایه خارج شده است، گفت: جالب است که شورای‌عالی بیمه دهک‌های جمعیتی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند و گاهی توانایی خرید همین داروهای ارزان را ندارند را نادیده گرفته است. ضمن اینکه درنظر داشته باشید زمانی که فرد حق بیمه پرداخت می‌کند باید از حقوق خود بهره‌مند شود؛ چه‌ بسا اینکه این تصمیم‌گیری صحیح باشد که این اعتبار در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و وزارت بهداشت این اعتبار را برای حمایت از داروهای بیماران صعب‌العلاج در اختیار بیمه‌ها قرار می‌دهد، اما به هر حال همه افرادی که حق بیمه پرداخت می‌کنند که دچار بیماری‌های صعب‌العلاج نمی‌شوند و این نادیده گرفتن حقوق این افراد است.

بیماران دچار مشکل می‌شوند

درحالی‌که از حدود 3ماه پیش بازار داروی کشور با افزایش قیمت و کمبود و نایاب شدن تعداد زیادی از داروها به‌خصوص داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج روبه‌رو شده است و بسیاری از بیماران برای تهیه داروهایشان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، روز گذشته ایرج حریرچی از وضعیت عادی دارو در بازار خبر داد و گفت: در حوزه دارو شرایطمان به وضعیت عادی بازگشته و در زمینه داروهای ژنریک و برند ژنریک هیچ کمبودی نداریم.

اما ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو از گرانی و بی‌ثباتی و همچنین ورشکستگی داروسازان به همشهری خبر داده و می‌گوید: دارو چه وارداتی چه تولید داخل گران شده، چون مبنای محاسبه ارز تغییر کرده است؛ به همین سبب همه داروها نه‌تنها نسبت به سال گذشته بلکه یک‌ماه گذشته نیز گران شده‌اند.

او در ادامه افزود: کمیسیون قیمت‌گذاری وزارت بهداشت از یک‌ماه پیش اقدام به اصلاح قیمت‌ها براساس تغییر ارز کرده است؛ به همین سبب شاهد افزایش قیمت کلیه داروها هستیم. به‌عبارتی اصلاح قیمت دارو سبب گرانی دارو شده است؛ درحالی‌که قرار نبود چنین اتفاقی رخ دهد و با قیمت‌ها بیماران دچار دغدغه شوند و دارو گران به‌دست آنها برسد. به همه اینها حذف پوشش بیمه‌ای داروهای OTC را هم اضافه کنید که بدون شک می‌تواند بیماران را دچار مشکل کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید