• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 29 آبان 1402
کد مطلب : 209723
+
-

لزوم دسترسی آسان همه شهروندان به کتاب

نگاه
لزوم دسترسی آسان همه شهروندان به کتاب

زهرا شمس‌احسان*

باید اماکن و مراکزی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق کم‌برخوردار شهر تهران توسعه پیدا کند. مصوبه‌ای در دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران در آبان‌ماه سال 1401با عنوان اصلاحیه مصوبه فرایند حمایت از ناشران و کتابفروشان مبنی بر همکاری با اتحادیه‌ها و مجامع صنفی حوزه کتاب و نشر، به‌منظور تخصیص اماکن و مراکز مناسب برای برپایی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های موقت کتاب در راستای ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی و نیز دسترسی آسان علاقه‌مندان و خریداران کتاب در محلات و مناطق شهر تهران بوده که بر لزوم تسریع در فرایندهای‌ اجرایی آن تأکید می‌کنم.
تاکنون شاهد فعالیت‌های چندانی در جهت ترویج کتابخوانی در مناطق کم‌برخوردار نبوده‌ایم؛ کتاب و کتابخوانی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای ارتقای سطح فرهنگی جامعه و مهم‌ترین ابزار انتقال دانش بشری، ترویج خلاقیت و نوآوری در جوامع به‌شمار می‌رود.
پیشنهاد می‌شود شهرداری تهران نسبت به برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های کتاب در مناطق محروم اقدام کند؛ همچنین از طریق راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار و بهره‌گیری از ظرفیت سرای محلات، فرهنگسراها و ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی (مترو و اتوبوس) ترویج فرهنگ کتابخوانی و دسترسی آسان شهروندان به کتاب فراهم کند.
برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های کتاب باید پاسخگوی نیازهای خاص کودکان و نوجوانان و سلایق مختلف شهروندان در این مناطق باشد.

* رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران

 

این خبر را به اشتراک بگذارید