• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 29 آبان 1402
کد مطلب : 209674
+
-

فرزندانتان را برای غیرزمان خودتان تربیت کنید

پدر و مادرهای زیادی گله می‌کنند که حرف بچه‌مان را نمی‌فهمیم همانطور که او متوجه چیزهایی که می‌گوییم نمی‌شود. عدم‌هماهنگی بین نسل قدیم و جدید باعث شده ارتباط بین والدین و فرزندان آنطور که جامعه اسلامی ما می‌طلبد صمیمی نباشد؛ چراکه گاهی دیده شده پدر و مادر و فرزند به جای اصلاح‌کردن کاستی‌ها، رابطه خود را به‌طور کامل قطع می‌کنند. به باور حجت‌الاسلام حسن خسروی لرگانی، مسئول شورای هماهنگی سازمان تبلیغات، نباید والدین خواسته‌ها و نظرات خود را به فرزندانشان
تحمیل کنند.

شکل‌گیری ساختار رفتاری فرزندان در خانواده
او یکی از پندهای امیرالمومنین(ع) را الگوی زندگی خود کرده است. «فرزندانتان را برای غیرزمان خودتان تربیت کنید.»
حجت‌الاسلام خسروی معتقد است برای همراه بودن با بچه‌ها باید از آنها جلوتر بود. او می‌گوید:‌ «شخصیت و ساختار رفتاری هر بچه‌ای در خانواده شکل می‌گیرد. وقتی خود پدر یا مادر اشتباه می‌کند و مسیر را اشتباه می‌رود چطور می‌توان انتظار داشت بچه راه درستی را انتخاب کند؟ به‌طور مثال مادری که به راحتی دروغ می‌گوید، بچه هم همین رویه را پیش می‌گیرد. بنابراین چه خوب است به جای تذکر زبانی در عمل رفتار درست را نشان دهیم.»
این مسئول متذکر می‌شود تربیت فرزند به راه‌اندازی یک واحد تولیدی می‌ماند. پدر و مادر باید‌برای خود الگوی خاصی ایجاد کنند و برای آموزش بچه‌ها طبق آن پیش بروند.

از خطای فرزندتان چشم‌پوشی کنید
موضوع دیگر اینکه بعضی از پدر و مادرها با کوچک‌ترین خطایی فرزند خود را توبیخ و طرد می‌کنند. حجت‌الاسلام  خسروی این رفتار ناپسند را به‌شدت نهی می‌کند و می‌گوید:‌ «خداوند کریم‌الصف است. یعنی می‌بیند ولی چشم‌پوشی می‌کند. پدر و مادرها هم باید این صفت را داشته باشند. اگر فرزندتان اشتباه کرد به روی خود نیاورید. از خطای او بگذرید و عذرخواهی‌اش را قبول کنید. مهم‌تر اینکه به او شخصیت بدهید.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید