• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 آبان 1402
کد مطلب : 209609
+
-

المپیک بدون کاپیتان

محمدعلی گرایی محروم شد و یک سال نمی‌تواند کشتی بگیرد

مسابقات جهانی 2023 برای محمدعلی گرایی پایان رؤیای کسب مدال در بازی‌های المپیک پاریس بود. صربستان و ورزشگاه اشتارک آرنا برای گرایی خوش‌یمن نبود. شکست در روز نخست مسابقات جهانی و پرتاب بطری از جایگاه تماشاگران، اخراج شدن از سالن و حالا محرومیت یک‌ساله؛ این یک تراژدی کامل برای محمدعلی گرایی بود که بعد از شکست خودش برای نجات برادرش وارد میدان شده بود.

   پایان شاهین
فرنگی‌کاران در مسابقات جهانی صربستان 4سهمیه المپیک کسب کردند و در اوزان 77 و 87کیلوگرم بدون سهمیه ماندند، درحالی‌که محمدعلی گرایی خودش را آماده می‌کرد که سهمیه وزن 77کیلوگرم را بگیرد اما باید یک سال از تشک دور باشد. گرایی که اتحادیه جهانی به او لقب شاهین داده، در کشتی دوم مسابقات قهرمانی جهان باخت و حذف شد. بعد از این شکست او از روی سکوها تماشاگر کشتی برادر کوچک‌ترش بود که در وزن 67کیلوگرم رقابت می‌کرد. در کشتی محمدرضا با کشتی‌گیر ژاپنی، درحالی‌که سر و گردن محمدرضا در اختیار حریف بود، ناگهان بطری آب به وسط تشک پرتاب شد که همین مسئله سبب شد تا وقفه‌ای در کشتی ایجاد شود. این وقفه کاملا به نفع محمدرضا بود چرا که هم از نظر تنفسی به مشکل جدی خورده بود و هم از فنی که در دستان حریفش بود رها شده بود. محمدرضا کشتی را برد و در ادامه او به مدال برنز رسید و کشتی‌گیر ژاپنی حذف شد. گرایی در صربستان علاوه بر مدال به سهمیه المپیک پاریس هم رسید ولی اعتراض و شکایت ژاپنی‌ها به اتحادیه جهانی همه‌‌چیز را برای محمدعلی گرایی تغییر داد. در صربستان محمدعلی بلافاصله پس از پرتاب بطری از سالن اخراج شد و دیگر اجازه حضور در سالن را پیدا نکرد ولی این تازه شروع ماجرا برای دارنده 3مدال برنز جهان بود. اتحادیه جهانی در نخستین گام محمدعلی را موقتا از حضور در مسابقات تعلیق کرد و در ادامه حکم به محرومیت یک‌ساله او داد. طبق این حکم، گرایی علاوه بر محرومیت باید هزار فرانک سوئیس هم به اتحادیه جهانی کشتی پرداخت کند. این اتفاق محرومیتی را هم شامل فدراسیون کشتی کرده است. فدراسیون نیز به‌دلیل خطای ورزشکارش، به پرداخت جریمه 5هزار فرانکی ملزم شده است. این محرومیت به‌معنای از دست رفتن بازی‌های المپیک برای گرایی است. او که در المپیک توکیو پنجم شده و با اجرای فن سنجاب پرنده به شهرت رسیده بود، خداحافظی زودهنگامی با المپیک پاریس داشت.

   رنگرز: از محرومیت گرایی ناراحتیم
امین کاویانی محتمل‌ترین جایگزین گرایی در وزن 77کیلوگرم است که در بازی‌های آسیایی هانگژو به مدال نقره رسید. مهم‌ترین مشکل حسن رنگرز، سرمربی تیم ملی در این وزن کسب سهمیه المپیک است. گرایی هرچند با اقتدار ملی‌پوش ایران بود ولی در 2سال گذشته نتوانست مدال جهانی کسب کند. رنگرز درباره محرومیت یک‌ساله گرایی و از دست دادن شانس حضور در المپیک برای این کشتی‌گیر گفت:«قطعا از این حکم ناراحتیم. دوست داشتم محمدعلی با کسب مدال المپیک به کارش پایان دهد. او قهرمان ارزنده ایران است که علاوه بر 3مدال جهانی، در آسیا هم بارها افتخارآفرینی کرده است. بدون شک فدراسیون در بخش بین‌الملل و حقوقی به این رأی اعتراض می‌کند و تلاش لازم را برای بازگشت گرایی انجام می‌دهد.» رنگرز درباره کسب سهمیه المپیک در 2وزن باقیمانده توضیح داده است:«در حال حاضر در اردو هستیم و تمام هدف کادر فنی این است که با نفرات کامل در المپیک حاضر شویم. کسب سهمیه توسط دلاورمردان ایران دور از دسترس نیست.» رقابت‌های گزینشی قاره‌ای 31فروردین تا 2اردیبهشت‌ماه سال1403 و 3روز بعد از مسابقات قهرمانی آسیا در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار می‌شود.

   ماجرای بطری‌های قبلی
پرتاب بطری در کشتی ایرانی‌ها ید طولایی دارد و داشت به یک عادت تبدیل می‌شد که اتحادیه جهانی با حکم سنگین همه را غافلگیر کرد. در مسابقات جهانی2022 و در پایان کشتی امیرحسین زارع و طاها آکگل شاهد پرتاب بطری توسط تماشاگران بودیم. البته در آن مسابقه کشتی به پایان رسیده بود که بطری به وسط تشک پرتاب شد و جریمه‌ای در پی نداشت ولی این‌بار اتحادیه جهانی به‌خاطر اعتراض ژاپنی‌ها که مدعی بودند با پرتاب بطری نتیجه کشتی به‌کلی تغییر کرده و سهمیه المپیک را از دست داده‌اند، گرایی را یک‌سال محروم کردند. در مسابقات جهانی2002 هم که آخرین مسابقات جهانی برگزار شده به میزبانی ایران بود، تماشاگران بطری وسط تشک پرتاب کرده بودند. در آن مسابقات هم روسیه تهدید کرده بود که مسابقات را ترک می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید