• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 28 آبان 1402
کد مطلب : 209566
+
-

توافق بازیگران راه ابریشم

چهره روز
توافق بازیگران راه ابریشم

ایران و ترکمنستان برای تکمیل راهگذرهای جهانی و اتصال آنها از طریق راه‌آهن به بندر اقیانوسی چابهار توافقاتی دارند که اگر طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، روی روال انجام شود، هم جایگاه 2 کشور را به‌عنوان بازیگران قدیمی راه ابریشم تثبیت می‌کند هم مجالی برای نقش‌آفرینی در مناسبات جدید حمل‌ونقل بین‌المللی به آنها می‌دهد.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه همایش اقتصادی تجار و بازرگانان در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه ایران پروژه در عشق‌آباد، گفت: ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال-جنوب و شرق- غرب هستند و 2 کشور توافق کرده‌اند در توسعه کریدورها با هم همکاری کنند.
بذرپاش از شکوفایی روابط تجاری میان ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: گشایش‌ها میان روابط بازرگانی 2 کشور با عزم و اراده و رویکرد هوشمندانه و آینده‌نگر میان مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی و شرکت‌های توانمند میان طرفین در حال تحقق است. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی، شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه اختصاصی، ازجمله شرکت‌های بزرگ و معتبر در سطح ملی و بین‌المللی به شمار می‌روند و خدماتی که توسط این شرکت‌ها ارائه می‌شود قابل‌رقابت با شرکت‌های بزرگ و مطرح بین‌المللی است. نکته قابل‌توجه در همکاری‌های لجستیک و حمل‌ونقلی ایران و ترکمنستان این است که ایران دروازه اتصال آسیای میانه و کشورهای اوراسیا به آب‌های آزاد است و ترکمنستان دروازه‌ای که این کشورها را به ایران وصل می‌کند؛ بر همین اساس است که اگر همکاری‌های ایران و ترکمنستان برای فعال‌سازی و توسعه کریدورها آنگونه که میان مقامات توافق شده، اجرا نیز شود، می‌توان پایان کار خوبی برای هر 2 کشور انتظار داشت. بذرپاش معتقد است: کریدور شرق-غرب نقش‌آفرینی بالایی بین ایران و ترکمنستان در راه ابریشم بر عهده دارد و فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی میان 2 کشور نیز نقش اساسی در توسعه اقتصادی هر دو کشور ایفا خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ترکمنستان از طریق ریل، به بندر چابهار ایران متصل می‌شود، گفت: ترکمنستان برادر و شریک راهبردی ایران است و از این مسیر به دریاهای آزاد متصل خواهد شد. در حقیقت، آنچه بذرپاش در قالب توافقات 2کشور برجسته می‌کند، همین اتصال ترکمنستان به آب‌های آزاد است که این کشور را به دروازه‌ای برای اتصال اوراسیا به ایران و دسترسی آنها به آب‌های آزاد تبدیل می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید