• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 27 آبان 1402
کد مطلب : 209507
+
-

لاستیک در آزادراه قیمت

چهره روز
لاستیک در آزادراه قیمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت از برداشته شدن قیمت‌گذاری دستوری برای لاستیک خودرو خبر داده است؛ اقدامی که گویا برای افزایش انگیزه تولیدکنندگان انجام شده و البته هنوز جزئیاتی از زمان و نحوه اجرای آن منتشر نشده است.
عباس علی‌آبادی، با اشاره به کمبود لاستیک در کشور، این کمبود را ناشی از ناترازی در تولید و مصرف دانسته و گفته است: با کاهش تعرفه واردات تا حدودی مشکل برطرف شد و همچنین قیمت‌گذاری دستوری لاستیک نیز برداشته شد تا انگیزه تولیدکنندگان افزایش پیدا کند. آزادسازی قیمت لاستیک خودرو در حالی به بهانه بالا بردن انگیزه تولید، انجام می‌شود که تقریباً یک‌ماه قبل، دبیر انجمن صنفی صنعت تایر ایران مدعی موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت با گرانی ۲۰درصدی قیمت لاستیک شده و در نامه‌ای به شرکت‌های عضو این انجمن، از قطعی شدن افزایش 20درصدی قیمت تایرهای رادیال خبر داده بود. بررسی تحولات بازار لاستیک حاکی از این است که عرضه قطره‌چکانی لاستیک دولتی در ماه‌های اخیر، بازار این کالای مصرفی را به‌شدت متشنج کرده بود و حتی این افزایش 20درصدی نیز نتوانست این تشنج را کاهش دهد. در این میان، گرچه هنوز از نحوه آزادسازی قیمت لاستیک خبری منتشر نشده و مشخص نیست که قیمت تایرهای تولید داخل در چه بازه قیمتی قرار خواهد گرفت، در بازار آزاد، لاستیک ایرانی حدود 10 تا 15درصد ارزان‌تر از لاستیک چینی فروخته می‌شود و تفاوت قیمت آن با لاستیک‌های وارداتی ساخت کره که در سال‌های 2020 و 2021 تولید شده‌اند نیز کمتر از 30درصد است.
با این حساب، اگر همزمان با آزادسازی قیمت لاستیک داخلی، تعرفه واردات لاستیک خارجی نیز کاهش یابد، به‌نظر می‌رسد بخش بزرگی از بازار لاستیک ایرانی به‌واسطه صرفه اقتصادی، نصیب لاستیک وارداتی خواهد شد و در این صورت لاستیک‌سازان ایرانی بار دیگر از حربه حمایت از تولید داخلی و حفاظت از اشتغال این صنعت برای افزایش تعرفه واردات لاستیک رایزنی خواهند کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید