• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 24 آبان 1402
کد مطلب : 209203
+
-

پاسخ به همه ابهام‌های بازار خودرو از زبان وزیر صنعت

این روز‌ها بسیاری از فعالان بازار و مصرف‌کنندگان در انتظار تعیین تکلیف سیاست‌های مرتبط با بازار خودرو در حوزه‌های قیمت‌گذاری و واردات هستند تا ببینند قیمت خودرو در آینده چه خواهد شد.
دیروز وزیر صنعت در پاسخ به برخی از‌این ابهام‌های بازار تلاش کرد اصل ماجرا را بازگو کند.

نحوه تامین ارز واردات
وزیر صنعت گفت: واردات خودروهای نو براساس برنامه پیش می‌رود و تا آذرماه تکلیف همه کسانی که ثبت‌نام کرده بودند، روشن و نحوه دریافت خودرو مشخص می‌شود.
عباس علی آبادی درباره واردات خودرو‌های کار کرده نیز گفت: کلیات آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در دولت تصویب شد البته بندی در این آیین‌نامه درج شده که براساس آن باید کمیته‌ای منشا ارز را شناسایی کند.
او با بیان اینکه بانک مرکزی در زمینه تامین ارز واردات این خودرو‌ها نگران است تأکید کرد: بانک مرکزی بی‌سبب نگران نیست و معتقد است ممکن است به‌دلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان دارد، به بازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالاها اثرگذار باشد؛ بنده نیز معتقدم این نگرانی باید موردتوجه قرار گیرد بنابراین مقرر شد جلسه‌ای در این زمینه با حضور نمایندگان بانک مرکزی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم.

اجباری به خرید خودروی تحمیلی نیست
او با اشاره به اینکه چرا خودروسازان اخیرا متقاضیان ثبت‌نام‌کننده در سامانه یکپارچه را وادار به خرید خودروهایی می‌کنند که مورد تقاضای آنها نیست، گفت: خودروساز مطلقا و طبق قانون حق ندارد خریدار را مجبور به خرید محصول خود کند و باید طبق قرارداد عمل کند. خودروسازان به من گفته‌اند که «به مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را جای خودروی دیگر خریداری کنند»، حالا مشتری می‌تواند توصیه را نپذیرد. به‌گفته او اگر کلمه باید مطرح شده باشد، تخلف است.

خودرو‌های برقی ارزان‌تر خواهند بود
وزیر صنعت، همچنین درباره واردات خودروهای برقی توضیح داد: تعرفه واردات خودروهای برقی حداقل مقدار ممکن یعنی حدود 4درصد تصویب شد، خودروهای هیبرید پلاگین نیز همین وضعیت را دارد؛ پیشنهاد ما این است که برای خودروهای هیبرید تا 15درصد تعرفه افزایش پیدا کند البته برای خودروهای دیگر تعرفه تا 75درصد است.
او در پاسخ به این پرسش که چه تعداد خودروی برقی تا پایان سال وارد می‌شود؟ گفت: تا 100هزار دستگاه حداقل تامین ارز کردیم. عضو کابینه سیزدهم در پاسخ به این پرسش که قیمت بیشتر خودروهای نوی وارداتی بیش از یک میلیارد تومان است و همه توان خرید آن را ندارند، گفت:ما برای واردات خودروهای نو سقف 20هزار دلاری درنظر گرفتیم و سعی شده که خودروهای بالاتر از این عدد وارد نشود؛ حدنصاب خودرو در دنیا از 5هزار دلار تا حدود 60هزار دلار است، سقفی که درواقع برای ما تعیین شده حدود 20هزار دلار است که به‌نظر من حد قابل‌قبول برای متوسط مردم است و یک میلیارد تومان به نرخ امروز ارزش‌گذاری می‌شود. او افزود: اما برای خودروهای برقی که عرضه می‌شوند، مقیاس‌های پایین‌تر برای سطوح پایین‌تر درآمدی نیز وجود دارد یعنی می‌توان با عددهای کمتر این خودرو‌ها را خریداری کرد.

خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری
علی‌آبادی همچنین درباره تعیین تکلیف شورای رقابت که یکی از نهاد‌های مسئول قیمت‌گذاری خودرو است، گفت: در برنامه چشم‌انداز می‌خواهیم رقابت درتولید خودرو به‌گونه‌ای باشد که نیازی به قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت نباشد و این خواست ما و دولت است.
وزیر صنعت درپاسخ به این پرسش که شورای رقابت چه زمانی از قیمت‌گذاری حذف می‌شود، گفت: من مسئول این کار نیستم و نمی‌توانم در مورد این موضوع قول و وعده بدهم. واردات خودرو اکنون مانند گذشته تابو نیست و اقداماتی انجام داده‌ایم که مردم به نیازشان دست یابند و به‌زودی برنامه‌های تازه دیگری را نیز اعلام خواهیم کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید