حرکت به سمت هوشمندسازی تقاطعهای تهران
رئیس کمیسیون حملونقل شورایشهر تهران، استفاده از مدهای برقی و پاک را بهترین راهکار کاهش آلودگی هوا دانست
زینب زینالزاده-روزنامهنگار
دیروز (22آبان) نشست خبری رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با حضور اصحاب رسانههای مکتوب و تصویری و خبرگزاریها در سالن الغدیر پارلمان شهری برگزار شد. سیدجعفر تشکریهاشمی در ابتدای جلسه به تشریح رویکرد مدیریت ششم در حوزه حملونقل پرداخت و گفت که موضوع حملونقل یکی از اصلیترین ارکان برنامههای اجرایی شورایشهر در این دوره است؛ به همین دلیل بیشترین بودجه امسال به این حوزه اختصاص داده شده است. او تأکید کرد: «نگاه شورای ششم به توسعه حملونقل مبتنی بر انسانمحوری بوده و اقداماتی هم در راستای تحقق این موضوع عملیاتی شده است.» تقویت حوزههای زیرساختی، ترافیک و حملونقل شهری همواره مورد توجه شورای شهر بوده و این موضوعات با جدیت پیگیری میشود تا مشکلات شهروندان به حداقل برسد. تشکریهاشمی با بیان این مطلب گفت که در برنامه 4ساله شورایشهر تهران سعی کردیم رویکردهای انسانمحور و رویکردهای توسعه پایدار مبتنی بر حل مشکلات آمدوشد مردم را پیش ببریم؛ از اینرو 27هزار و 600میلیارد تومان برای توسعه حملونقل در بودجه تدوین شد و توسعه ساختارهای مبتنی بر یک حملونقل انسانمحورانه در دستور کار قرار گرفت. رئیس کمیسیون عمران و حملونقل در ادامه در پاسخ به سؤالات خبرنگاران این موارد را مطرح کرد.
ایجاد 120هزار فضای پارک خودرو
پارک حاشیهای بهمعنای برخورداری همه از فضای پارک و سودآوری شهرداری است. در سطح معابری که امکان پارک حاشیهای خودرو وجود دارد میتوانیم حدود 450هزار خودرو در نقاط مجاز اجازه پارک دهیم. از شهرداری خواستیم بحث کنترل پارک حاشیهای با عوامل انسانی و البته با استفاده از ابزار هوشمند یا بهطور مکانیزه را طراحی کند. اگر شهرداری پارک حاشیهای را درست مدیریت میکرد، میتوانست سالانه بیش از هزاران میلیارد تومان از محل درآمدهای پس از کسر حقوق پیمانکاران درآمد کسب و 7هزار شغل ایجاد کند. به هر حال امیدواریم براساس تکلیفتعیین شده شهرداری بتواند تا پایان سال 120هزار فضای پارک ایجاد کند.
پرداخت 60درصد جرایم رانندگی
60درصد از جرایم رانندگی در هر شهری که جریمه صادر و پرداخت میشود برابر قانون باید به شهرداری پرداخت شود. این جرایم باید در حوزه حملونقل هزینه شود، اما در سنوات قبل کمتر از 10درصد سهم شهرداری از جرایم رانندگی پرداخت شده است که مبلغ بسیار ناچیزی بوده است. با پیگیریهای صورتگرفته سال گذشته رقم خوبی از محل جرایم رانندگی شهر تهران به شهرداری پایتخت پرداخت شد.
ساخت قطار مترو با ظرفیت توان داخلی
اکنون 1507دستگاه واگن در ناوگان ریلی تهران وجود دارد که 1300دستگاه فعال هستند. پایتخت حداقل نیاز به 1600دستگاه واگن دارد تا سرفاصله حرکت قطارها به کمتر از 4دقیقه برسد. به ازای هر یک کیلومتر هم یک رام قطار باید داشته باشیم. فعالسازی قرارداد 630دستگاه واگن و افزایش آن به 791دستگاه اقدامی ارزشمند است. ساخت تمام قطارهای مترو در کشور چین انجام نمیشود و تعدادی بهطور کامل وارد میشوند و تعدادی هم در داخل کشور مونتاژ میشوند، اما تعدادی از قطارها هم با ظرفیتها و تخصص مهندسان داخلی تولید خواهند شد.
حمایت از مدهای حملونقل پاک
مدیریت شهری تلاش میکند با استفاده از مدهای مختلف حملونقل، زیرساختهای توسعه و تجهیز این ناوگان را فراهم کند؛ بنابراین انعقاد قرارداد برای تأمین 3هزار دستگاه اتوبوس با شرکتهای داخلی، خرید 2هزار دستگاه اتوبوس برقی و گازسوز، 10هزار دستگاه ون برقی، 10هزار دستگاه تاکسی برقی و 100هزار دستگاه موتورسیکلت برقی با کشور چین، در راستای کاهش آلودگی هوا و بهبود ارائه خدمات به شهروندان بوده است. البته مدیریت شهری به دوچرخه، دوچرخه برقی و اسکوتر برقی هم توجه دارد و امیدواریم بهزودی ترویج و استفاده از آنها در شهر عملیاتی شود.
ورود تراموا پس از تصویب شورا
بدون هیچ حساسیتی معتقد هستیم برای اینکه مد جدید حملونقلی را در تهران تجربه کنیم به مطالعات احتیاج داریم. برای عملیاتیشدن تراموا نیاز به دهها هزار میلیارد تومان است؛ چراکه مد حملونقل لوکس و گرانقیمت محسوب میشود؛ ازاینرو شهرداری تهران مکلف شده تا طرح جامع حملونقل را بررسی و طرح پیشنهادی را به شورا ارائه دهد. تا زمانی که طرح در شورا بررسی و تصویب نشود، اجرای این مد حملونقل عملیاتی نخواهد شد.
اجرای طرح ترافیک جدید؛ سال آینده
طرح ترافیک فعلی مربوط به سال 1359است و قطعا نسخه کارآمدی در وضعیت کنونی شهر نخواهد بود؛ به همین دلیل در برنامه چهارم شهرداری را موظف کردیم بازنگری در طرح ترافیک را در دستور کار قرار دهد. تا مطالعات انجام نشود و خبرگان نظر ندهند نمیتوانیم درباره جزئیات اظهارنظر کنیم. به هرحال ممکن است محدوده توسعه یابد یا محدود شود یا حتی شاهد تغییر محدوده باشیم. تصویب این طرح تا پایان امسال بهنظر غیرممکن میرسد، اما امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.
تکمیل بودن شبکههای بزرگراهی
شبکههای بزرگراهی و اصلی در تهران ایجاد شده و نیازی به اجرای پروژههای بزرگمقیاس نداریم؛ چراکه ما نباید میل به استفاده از خودروها را با توسعه بزرگراهها و ساخت پارکینگها و اقداماتی ازاینقبیل افزایش دهیم. آزادراه شهید شوشتری بهعنوان کمربند شرق تهران میتواند فضایی برای تردد خودروهای ترانزیتی باشد و یکی از پروژههایی است که به تکمیل شبکه بزرگراهی کمک میکند. بزرگراه شهید بروجردی هم که فاز اول آن افتتاح شده و فاز دوم هم در آینده بهرهبرداری میشود، میتواند تردد جنوبغرب را تسهیل کند.
مدیریت تردد در تقاطعها
در تهران 3نوع تقاطع وجود دارد. نظارت در برخی از تقاطعها ثابت، برخی برنامهپذیر و تعدادی هم هوشمند است. باید به سمت هوشمندسازی همه تقاطعها حرکت کنیم. با توجه به اینکه در چند سال اخیر بهروزرسانی تجهیزات هوشمند صورت نگرفته، امیدواریم شهرداری با اولویت، این اقدامات را انجام دهد.
ایمنسازی پلها
عملیات اصلاح و ایمنسازی پلها در حال انجام است. معاونت فنی و عمرانی بهصورت مستمر پلها را ایمنسازی میکند و شهروندان نباید نگران باشند؛ نهتنها پلها استحکام کافی دارند، بلکه مرتباً مورد بازدید قرار میگیرند. تعدادی پل فلزی هم داریم که منظر شهری مناسبی ندارند؛ ازاینرو شهرداری موظف به جمعآوری آنها شده است. جمعآوری پل حافظ هم نیاز به بررسی مجدد دارد که کارشناسان در حال پیگیری هستند.