تولد نسل چهارم قطارهای شبکه مترو
محسن هرمزی*
پروژه طراحی و تولید قطار ملی مترو، یک طرح ارزشمند ملی به شمار میآید که طی آن، سهم 25تا 30درصدی شرکتهای داخلی از دانش طراحی، تولید و تأمین قطعات قطارهای مترو به 85درصد افزایش یافته و گامی بلند در زمینه شکست انحصار تولید قطار شبکه راهآهن ریلی زیرزمینی از سوی شرکتهای خارجی برداشته میشود.
این امر با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری (صندوق نوآوری و شکوفایی) و همکاری شرکتهای مختلف داخلی ازجمله 25شرکت دانشبنیان و 4مجموعه صنعتی از قبیل شرکت واگنسازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنالکوموتیو و تیوان ترمز، براساس تجربیات 20سال گذشته در استفاده از 3نسل واگنها صورت پذیرفته است. درواقع اخذ تأییدیه فنی نخستین نمونه قطار ملی مترو بهمعنای تولد نسل چهارم قطارهای شبکه مترو تلقی میشود.
در مرحله بعد و بهدنبال تأمین منابع مالی لازم که با حمایت دولت سیزدهم محقق شده است، تولید انبوه و پرتعداد قطار ملی مترو که نمادی از خودباوری و خلاقیت نیروهای متخصص داخلی است، در دستور کار قرار خواهد گرفت. طراحی و ساخت سیستم رانش، تهویه مطبوع، بدنه قطار، بوژی، ترمز، راهروی بین واگنی، دربها، دکوراسیون داخلی و هوشمندسازی سیستم اطلاعرسانی داخل واگنها ازجمله مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکتهای داخلی برای تولید قطار ملی مترو بوده و حالا در کنار بهرهمندی از ظرفیتهایی همچون اعتبارات فاینانس خارجی، میتوان کارخانجات متعدد داخلی در این صنعت را نیز فعالتر از همیشه ساخت و چرخه تولید صنعتی را به نوبه خود حرکتی نو بخشید.