مجوز بینالمللی برای قطار ملی مترو
110ساعت تست گرم قطار ملی انجام و مجوز رسمی و بینالمللی تولید انبوه آن صادر شد
مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
رونمایی اولیه از نخستین نمونه قطار ملی مترو در نوزدهم فروردین1400، انجام شد، اما لازم بود این محصول برای رسیدن به مرحله اخذ مجوز تولید انبوه،فرایند پیچیده و طولانی تأییدیههای بینالمللی را با پشت سر گذاشتن تستهای مختلف فنی طی کند. پس از صرف 18ماه زمان برای انجام تستهای قطار ملی مترو و 110ساعت تست گرم این محصول، سرانجام مجوز رسمی و بینالمللی تولید انبوه قطار ملی مترو صادر شد تا گام بلندی در جهت انبوهسازی این افتخار و محصول ملی با عمق داخلی 85درصد (در بخش قطعات و تجهیزات) برداشته شود.
به گزارش همشهری، با صدور تأییدیه مجامع رسمی و بینالمللی شناختهشده در حوزه صنعت واگنسازی، قطار ملی مترو که افتخاری بزرگ برای جامعه مهندسی کشور محسوب میشود، مجوز تولید انبوه گرفت. به این ترتیب قرارداد ساخت 113واگن مترو با شرکت واگنسازی تهران بر پایه نمونه تأیید شده قطار ملی بهزودی وارد فاز اجرایی خواهد شد تا در کنار نهایی شدن قرارداد 791واگن چینی که دیگر دستاورد بزرگ و مهم این دوره از مدیریت شهری است، در آیندهای نه چندان دور بخش قابلتوجهی از کمبودها و نیاز انباشته شبکه متروی تهران به 1500واگن جدید برطرف شود. با دریافت مجوز تولید انبوه قطار ملی مترو، اکنون میتوان برای تامین و برآورده ساختن حدود 8700واگن موردنیاز شهر تهران و دیگر کلانشهرهای کشور طی 10سال آینده، روی توان و تولید کارخانجات داخلی حساب کرد.
قطار ملی مترو ؛ از آرزو تا واقعیت
پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو از تیرماه 1398در راستای اجرای ماده 54قانون برنامه ششم توسعه، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری رسما آغاز شد. این پروژه با هدف بومیسازی حداقل 85درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات موردنیاز صنعت حملونقل ریلی و با هدف رفع انحصار و وابستگی به تولیدات خارجی، استفاده از حداکثر ظرفیت تولید کارخانجات مرتبط داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری قطارهای مترو و نیز تهیه اسناد فنی منطبق بر استانداردهای روز دنیا در دستور کار قرار گرفت. با تحقق پروژه طراحی و تولید یک نمونه رام قطار 7واگنه مترو که یکی از سریعترین پروژههای طراحی و توسعه محصولات پیچیده و با فناوری بالا در کشور است، ضمن دستیابی به یک رکورد ملی، معادل بهترین رکوردها در سطح جهانی حاصل شده است.
ورود قطار ملی به شبکه مترو برای سیر آزمایشی
در پی اخذ تأییدیههای رسمی و بینالمللی قطار ملی مترو، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت متروی تهران از ورود نخستین نمونه تولید شده از این قطار به شبکه مترو برای سیر آزمایشی خبر میدهد و میگوید: «از سال گذشته، پیگیریهای لازم بهمنظور اخذ تأییدیههای فنی از سوی ناظر بینالمللی پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو، شدت بیشتری گرفت و با اعمال شاخصهای استاندارد جهانی صنعت تولید واگن، نهایتاً این افتخار ملی، تأییدیه اولیه سیر ایمن با مسافر را اخذ کرد. درواقع آنچه در سفر اخیر نمایندگان شرکت مترو به اروپا محقق شد، تأیید روال مهندسی صورت گرفته در ساخت یک نمونه قطار مترو بوده است.» محسن هرمزی در ادامه به بررسی مجدد تمام مدارک مربوط به طراحی و تست واگنهای تولید شده در نخستین نمونه قطار ملی توسط ناظر بینالمللی و مطابق با استانداردهای جهانی اشاره کرد وگفت: «به این ترتیب با اقدامات صورتگرفته، این قطار میتواند وارد شبکه متروی تهران شده و سیر آزمایشی خود را با حضور مسافران به میزان 50هزار کیلومتر طی کند.»
تأمین اعتبار برای تولید انبوه قطار ملی
محسن هرمزی در ادامه با اشاره به مذاکرات صورتگرفته با شرکتهای مختلف اروپایی بهمنظور همکاری و پشتیبانی فنی از ادامه روند داخلیسازی قطعات و تجهیزات قطارهای متروی در دست ساخت طی سالهای آینده، از پیگیری برای تولید انبوه این محصول در شرکت واگنسازی تهران با تامین اعتبارات لازم از سوی دولت خبر داد و گفت: «با تامین اعتبارات لازم از سوی دولت، امروز میتوان فرایند تولید انبوه قطار ملی مترو با سطح داخلیسازی 85درصد را با جدیت دنبال کرد تا در کنار روش تامین واگن از محل فاینانس خارجی، ظرفیتهای داخلی صنعت واگنسازی را فعال کنیم و نیاز انباشته شبکه حملونقل ریلی پایتخت و حتی کلانشهرهای کشور به ناوگان استاندارد را به مرور زمان محقق کنیم.»
مشارکت 25شرکت دانشبنیان در پروژه
طراحی و ساخت نخستین قطار ملی مترو با بهکارگیری 25شرکت دانشبنیان و 4مجموعه بزرگ صنعتی شامل شرکتهای واگنسازی تهران (تامینکننده بدنه فلزی، سیستم تهویه، سیستم اطلاعرسانی و همچنین مونتاژ و تست قطار کامل)، جهاد دانشگاهی (تامینکننده سیستم رانش کامل و سیستم کنترل قطار)، شرکت مپنا لکوموتیو (تامینکننده سیستم بوژی) و تیوان ترمز (تامینکننده سیستم ترمز و درب) محقق شده است. در این خصوص هرمزی بااشاره به همکاری نهادها و شرکتهای داخلی دستاندرکار در پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو، میگوید: «همافزایی توان علمی و اجرایی شرکتهای دانشبنیان و ارگانهای مرتبط با صنایع داخلی، یکبار دیگر این واقعیت را متبلور ساخت که میتوان با تکیه بر توانمندی نیروهای ایرانی، کارهای بزرگ و پیچیده را به سرانجام رساند؛ این پروژه نیز محصول همراهی نهادهای مختلفی ازجمله نهاد علمی و فناوری ریاستجمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، جهاد دانشگاهی، مپنا لکوموتیو، شرکت واگنسازی تهران و 25شرکت دانشبنیان بود که خوشبختانه زحمات آنها با موفقیت به بار نشست.»