• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 آبان 1402
کد مطلب : 209095
+
-

مسکن‌سازی‌ در پایتخت با ایده چینی

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری آخرین جزئیات تفاهم با کشور چین در حوزه انبوه‌سازی‌ را تشریح کرد

یادمون نره!
مسکن‌سازی‌ در پایتخت با ایده چینی

تهران با کمبود مسکن مواجه است چراکه در دوره گذشته رویکرد مدیریت شهری قفل بزرگی روی ساخت‌وساز زد و در نتیجه پایتخت، امروز در وضعیتی قرار دارد که با کمبود حدود یک‌میلیون مسکن دست و پنجه نرم می‌کند. برای گذر از این چالش، مدیریت شهری در دوره ششم ساخت سالانه 180هزار دستگاه مسکن را در دستور کار دارد و در راستای این رویکرد، انبوه‌سازی‌، ساخت شهرک الگو، تولید مسکن معوض و... را با اولویت پیگیری می‌کند. اکنون پروژه‌های مسکن‌سازی‌ متعددی در مناطق تعریف و عملیاتی شده‌اند و آنطور که مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرده: «انبوه‌سازی‌ سرعت ساخت‌وساز مسکن در تهران را بالا می‌برد.» موضوعی که مورد توجه علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم قرار گرفت و در سفر اخیر به کشور چین ضمن بازدید از شرکت‌های انبوه‌ساز، تفاهماتی برای انتقال تجارب در این حوزه انجام شد. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری جزئیات بیشتری از تفاهمات در راستای مسکن‌سازی‌ چینی‌ها در تهران ارائه داده است.

ساخت 20هزار مسکن در شهرک الگو
 مدیریت شهری برای تامین مسکن در تهران از ظرفیت‌هایی که دارد هم استفاده می‌کند؛ بنابراین ایجاد شهرک‌های الگو در زمین‌های وسیعی هدفگذاری شده‌اند که نمونه آنها در مناطق 19و20  عملیاتی شده است. به‌گفته مهدی هدایت شهرک‌های الگو در فضاهای وسیعی هدفگذاری شده‌اند تا بتوان سرانه‌های خدماتی 7گانه ازجمله فضای سبز، آموزشی و... را پیش‌بینی و ایجاد کرد. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین با بیان اینکه انبوه‌سازی‌ نیاز به علم و تکنولوژی صنعتی‌سازی‌ دارد و باید در این مسیر حرکت کنیم، تأکید کرد: «شرکت‌های چینی در چندین کشور انبوه‌سازی‌ مسکن انجام داده‌اند و بررسی کارنامه فعالیت‌شان نشان می‌دهد در این حوزه موفق بوده‌اند؛ از این‌رو براساس مذاکرات اولیه انجام شده در چین قرار است 20هزار واحد مسکونی در قالب شهرک الگو از طریق انتقال تکنولوژی و تجربه و دانش چینی‌ها ساخته شود.» به‌گفته او، هنوز تفاهمات نهایی نشده‌اند و قرار است پس از سفر هیأت چینی به ایران موضوع بررسی و پس از اعلام مبلغ درصورتی که به صلاح باشد، نهایی شود.

مهندسان و متخصصان ایرانی می‌سازند
مشارکت چینی‌ها در انبوه‌سازی‌ فقط در حد انتقال تکنولوژی و تخصص است. به‌گفته مهدی هدایت قرار نیست چینی‌ها در ساخت مشارکت کنند؛ یعنی اینکه آنها پیمانکار نیستند و ساخت مسکن‌های هدفگذاری شده توسط مهندسان و متخصصان ایرانی انجام می‌شود. از طریق این تفاهم شهرک‌های الگوی تهران با تکنولوژی نوین ساخته می‌شوند و آنطور که مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرده: «طراحی‌های این شهرک‌ها منطبق با معماری ایرانی – اسلامی البته با تکنولوژی و شیوه مدرن که از طریق چینی‌ها منتقل می‌شود، انجام و ساخت آنها عملیاتی خواهد شد.» استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز، بهره‌مندی از پنل‌های خورشیدی، ایجاد فضاهای اشتراکی و جمعی، نورگیری واحدها و ساخت حیاط‌های کوچک در طبقات اهم پیش‌بینی‌های انجام شده در شهرک‌های الگو هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید