• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 22 آبان 1402
کد مطلب : 209000
+
-

ذره بین

ذره بین

اندونزی: لزوم توقف کوچ اجباری فلسطینی‌ها

رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی، وضعیت انسانی در غزه را اسفبار خوانده و بر ضرورت هم‌افزایی جهانی برای توقف کشتار مردم بی‌دفاع نوار غزه، لزوم استمرار ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه و توقف کوچ اجباری ساکنان این منطقه تأکید کرد. او وضع بیمارستان اهدایی اندونزی در غزه را به‌دلیل نبود دارو و امکانات پزشکی بسیار نگران‌کننده خوانده است. چندین گروه مذهبی و سیاسی اندونزی هم در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در جاکارتا و سایر شهرهای بزرگ این کشور پس از اقامه نمازجمعه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین راهپیمایی کردند.

ونزوئلا: پایان نسل‌کشی در غزه

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، خواستار آزادی فلسطین شد و گفت نسل‌کشی در غزه باید متوقف شود.
نیکلاس مادورو: «نه به جنگ بیشتر، نه به خشونت بیشتر، نه به مرگ بیشتر. فلسطین را آزاد کنید. نسل‌کشی در فلسطین باید متوقف شود. جهان باید صدای خود را علیه نسل‌کشی بلند کند، زیرا این یک جنگ نیست، بلکه نسل‌کشی علیه مردم شریف فلسطین است.»  مادورو پیش‌تر نیز در واکنش به تحولات فلسطین تأکید کرد که نسل‌کشی علیه مردم فلسطین باید متوقف شده و یک کنفرانس جهانی برای مذاکره بر سر بازگرداندن حق صلح، حق سرزمین، حق استقلال و کشوری برای مردم فلسطین برگزار شود.

کلمبیا:‌ اخراج سفیر صهیونیست‌ها

دولت کلمبیا در واکنش به حملات اسرائیل، ضمن قطع روابط دیپلماتیک خود با این رژیم، سفیر رژیم صهیونیستی را نیز اخراج کرده است.
گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا با انتشار عکس کودکان شهید فلسطینی: «مردم فلسطین یکی از بدترین بی‌عدالتی‌ها در جهان معاصر را تجربه می‌کنند و اسرائیل باید سیاست اشغال خود را کنار بگذارد. ملت خداوند، رژیمی نیست که کودکان را بمباران ‌کند. قوم خدا، کودکان هستند. خداوند برای کشتن کودکان فرمان نمی‌دهد. این عکس‌ها مربوط به کودکان فلسطینی است که توسط اشغال غیرقانونی سرزمینشان به قتل رسیده‌اند. تنها راه خوابیدن کودکان اسرائیلی در شرایط آرامش این است که کودکان فلسطینی در آرامش بخوابند. جنگ هرگز این امر را محقق نخواهد کرد.»

برزیل: انتقاد از دیوانگی نتانیاهو

لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل در نشستی مطبوعاتی با یادآوری تاسیس رژیم اسرائیل در پی قطعنامه سال ۱۹۴۷ سازمان ملل متحد، در دوره ریاست اوسوالدو آرانها، سیاستمدار و دیپلمات برزیلی بر این جلسه گفت: سازمان ملل اکنون باید شهامت تضمین ایجاد دولت فلسطین را داشته باشد.
رئیس‌جمهور برزیل: «آنچه اکنون در غزه شاهد هستیم دیوانگی نخست‌وزیر اسرائیل است. سازمان ملل متحد باید شجاعت تضمین ایجاد دولت فلسطین را داشته باشد. آنچه اکنون شاهد هستیم دیوانگی نتانیاهو است که می‌خواهد به موجودیت نوار غزه پایان دهد و فراموش می‌کند که نه فقط سربازان حماس، بلکه زنان و کودکان نیز قربانیان بزرگ این جنگ هستند.»

بولیوی: قطع روابط دیپلماتیک با تل‌آویو

تنها چند ساعت پس از انتشار خبر جنایت جنگی صهیونیست‌ها در اردوگاه جبالیا، دولت بولیوی اعلام کرد که روابط خود با رژیم صهیونیستی را به دلیل وضعیت فاجعه‌آمیز ساکنان نوار غزه، قطع می کند. با این حال اوو مورالس رئیس‌جمهوری سابق این کشور با تاکید بر اینکه این اقدام کافی نیست، گفت که دولت بولیوی باید اسرائیل را یک رژیم تروریست اعلام کند. مورالس پیش‌تر نیز 5 اقدامی را که دولت لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری این کشور باید در مواجهه با وضعیت وحشتناکی که مردم فلسطین از آن رنج می‌برند انجام دهد، فهرست کرده بود. این اقدامات شامل قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل و تروریستی اعلام کردن آن و همچنین طرح شکایت برای نسل‌کشی، جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) است.

استرالیا: انتقاد از سکوت جهان در برابر نسل‌کشی

لیدیا ثورپ، نماینده پارلمان استرالیا نیز با انتقاد از نژادپرستی سیستماتیک رژیم‌صهیونیستی از دولت‌ها و جامعه جهانی به‌دلیل چشم‌بستن روی جنایات این رژیم شدیدا انتقاد کرد.
لیدیا ثورپ: «دولت‌های سراسر جهان در تلاش برای مقابله با یهودی‌ستیزی و جبران وحشت‌های هولوکاست به اسرائیل اجازه می‌دهند تا از پاسخگویی به‌دلیل اعمال آپارتاید، پاکسازی قومی، بازداشت کودکان، شکنجه، محدودیت رفت‌وآمد و گرفتن دیگر آزادی‌های مردم فلسطین شانه خالی کند. جهان پس از هر نسل‌کشی فریاد می‌زند دیگر هرگز نباید اتفاق بیفتد و با این حال در اینجا می‌بینید که یک نسل‌کشی دیگر، درست در مقابل چشمان شما آشکار می‌شود و شما نه‌تنها در سکوت نظاره‌گر آن هستید بلکه فعالانه از ظالم هم حمایت می‌کنید. من خشونتی را که اسرائیل از سال 1948بر مردم فلسطین اعمال کرده، محکوم می‌کنم و در کنار فلسطینی‌ها برای تعیین حق سرنوشت‌شان می‌ایستم.»  آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا در پی حمله غیرانسانی صهیونیست‌ها به بیمارستان المعمدانی در غزه: «هرگونه هدف قراردادن زیرساخت‌های غیرنظامی ازجمله بیمارستان‌ها را محکوم کرده و رعایت قوانین بین‌المللی و حفاظت از جان غیرنظامیان را خواستاریم.»


برنی سندرز: لزوم توقف جنایت وصف‌ناپذیر

سناتور برنی سندر علیه تشدید خشونت‌ها در غزه سخنرانی کرد و بمباران بیمارستانی را که منجر به کشته‌شدن صدها فلسطینی شد جنایتی غیرقابل توصیف خواند.
بیانیه برنی سندرز: «این جنایات وصف‌ناپذیر باید اکنون متوقف شود. بمباران‌ها باید پایان یابد، کمک‌های بشردوستانه عظیم باید به غزه ارسال شود و اسرا باید به خانواده‌هایشان بازگردانده شوند.»
علاوه بر سندرز، بیش از 300تن از دانشجویان سابق این سناتور دمکرات آمریکایی نیز با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار توقف حملات اسرائیل به نوار غزه شدند. آنها همچنین از سندرز خواستند که با ارائه قطعنامه توقف حملات به غزه به مجلس نمایندگان آمریکا از کارزار فشار بر تل‌آویو به‌منظور توقف حملات حمایت کند.

ایلهان عمر: انتقاد از انسانیت از دست‌رفته غرب

ایلهان عمر، عضو مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به موضع دولت آمریکا در قبال حملات اسرائیل به غزه: «انسانیت شما کجا رفته؟ چطور می‌توانید قساوت یک طرف را ببینید و طرف دیگر را مواخذه کنید؟ آن هم درحالی‌که تلنبارشدن اجساد فلسطینیان را روی یکدیگر می‌بینید و شاهد بمباران و ویرانی خانه‌ها هستید. تعداد موشک‌هایی که اسرائیل ظرف ۱۰ روز علیه غزه استفاده کرده، بیش از تعداد موشک‌هایی است که آمریکا در یک سال در افغانستان به‌کار برده بود. کارکردن در کنار دیگر اعضای حزب دمکرات که مسلمانان را مسئول خشونت می‌دانند، دردناک و ترسناک است.»

رشیده طلیب: بهای انتخاباتی حمایت از جنایت برای بایدن

رشیده طلیب، نماینده دمکرات آمریکایی-فلسطینی مجلس نمایندگان آمریکا از منتقدان سرسخت حمایت دولت آمریکا از اسرائیل در یکی از تجمع‌ها علیه جنگ در غزه: «بایدن به‌دلیل حمایتش از اسرائیل ایالت‌های کلیدی را در انتخابات آتی از دست خواهد داد. آقای رئیس‌جمهور، ما در آینده لحظاتی را که با اشک و زاری به دولت‌مان التماس می‌کردیم که خشونت را متوقف کند، فراموش نخواهیم کرد. دولت ما در شرایطی از اسرائیل حمایت می‌کند که بیمارستان المعمدانی را بمباران کرد و 500فلسطینی ازجمله پزشک، کودک و بیمار را به قتل رساند. تنها رویکرد جنگ و ویرانی شما چشمان من و بسیاری از فلسطینی‌های آمریکایی و مسلمانان آمریکایی را مانند من باز کرده است. ما به یاد خواهیم آورد که شما کجا ایستاده‌اید.»

نیوزیلند:‌ درخواست توقف فوری حملات

نانایا ماهوتا، وزیر امور خارجه نیوزیلند، با انتقاد از حملات پیاپی اسرائیلی‌ها علیه مردم بی‌دفاع غزه در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس: «نیوزیلند عمیقا از وقوع درگیری در نوار غزه نگران است. ما خواستار توقف فوری خشونت هستیم. حفاظت از همه غیرنظامیان و رعایت قوانین بین‌المللی بشردوستانه امری ضروری
 است.»  دولت نیوزیلند همواره از منتقدان سیاست‌های اشغالگرانه اسرائیل ازجمله شهرک‌سازی‌های غیرقانونی به‌شمار می‌رود.

روسیه: تاکید بر تشکیل کشور مستقل فلسطین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکید کرده تحت هیچ شرایطی حملات و حوادث وحشتناک در این منطقه قابل توجیه نیست. پوتین با اعلام اینکه آمریکا راضی به مشارکت روسیه در پایان دادن به درگیری‌ها در خاورمیانه نیست، گفته واشنگتن عامدانه به‌دنبال ایجاد هرج و مرج در منطقه است. پوتین گفته: «رهبران حاکم در آمریکا و پیروانشان مسئول نزاع در خاورمیانه و اوکراین هستند. کلید حل نزاع در خاورمیانه تشکیل کشور مستقل فلسطین است.»

برتا تونبرگ: تأکید بر آزادی فلسطینی‌ها

گرتا تونبرگ، فعال اجتماعی حامی محیط‌زیست ضمن اعلام حمایت از فلسطینی‌ها از جامعه جهانی خواست تا سکوت خود را در برابر حملات اسرائیل به فلسطینی‌های غیرنظامی بشکند.  تونبرگ در فراخوان بیستم اکتبر خود در شبکه‌های اجتماعی: «امروز برای همبستگی با فلسطین و غزه اعتصاب می‌کنیم. لازم است جهان به سخن ‌آید و آتش‌بس فوری، عدالت و آزادی برای فلسطینیان و تمام غیرنظامیان آسیب‌دیده را مطالبه کند.»

انتقاد وزیر بلژیکی از تل‌آویو؛ لزوم توقف حملات غیرانسانی

کارولین گینز، وزیر توسعه و تعاون بلژیک نیز در اظهاراتی که چندان همسو با مواضع دولت مطبوعش نیست از تجاوزهای مکرر صهیونیست‌ها به نوار غزه به شدت انتقاد کرده و این اقدامات را غیر انسانی خوانده است؛ اظهاراتی که بحران دیپلماتیک را بین تل‎آویو و بروکسل به‌دنبال داشته است.  با این حال، گینز در گفت‌وگو با روزنامه محلی دی‌مورگن از قتل و کشتار کودکان فلسطینی، نابودی روستاها و تخریب مدارس و مراکز احداث شده به کمک اتحادیه اروپا در نوار غزه انتقاد کرده و گفته با وجود بحران دیپلماتیک ایجاد شده همچنان نسبت به موضع خود پایبند است و از آن عقب‌نشینی نخواهد کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :