• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 22 آبان 1402
کد مطلب : 208989
+
-

3هفته نبرد زمینی بی‌نتیجه برای صهیونیست‌ها

یادداشت
3هفته نبرد زمینی بی‌نتیجه برای صهیونیست‌ها

امیر موسوی؛  کارشناس مسائل روابط بین‌الملل

با وجود آنکه صهیونیست‌‎ها تلاش زیادی دارند تا خود را در تحولات غزه پیشرو نشان دهند، اما همه نشانه‌ها حاکی از آن است که آنها هنوز در غزه دستاوردی نداشته‌اند. نمی‌توانیم بگوییم که غزه تقسیم شده است، چون صهیونیست‌ها هنوز به ساحل غزه یا همان خیابان ساحلی الرشید نرسیده‌اند. خیابان الرشید آخرین خیابان غزه به سمت ساحل است. نیروهای صهیونیست از جنوب، شهر غزه را محاصره کرده‌اند و در حال حرکت به سمت  شمال غرب غزه هستند. آنها تلاش دارند تا وارد شهر غزه شوند.
در شمال غزه، مجتمع بزرگ بیمارستانی الشفا قرار دارد که در سال‌های گذشته توسط قطر ساخته شد و مدیریت آن زیرنظر تشکیلات دولت خودگردان است. این بیمارستان شامل ساختمان‌های بزرگ متعدد و چندگانه است. الان صهیونیست‌ها تلاش دارند تا از شمال غرب وارد غزه شوند و به همین دلیل محل درگیری در اطراف بیمارستان الشفاست. جنگ اکنون به 50متری بیمارستان الشفا رسیده و نه کسی از مجتمع خارج می‌شود و نه کسی می‌تواند وارد این بیمارستان شود. جنگ سختی در اطراف بیمارستان الشفا جریان دارد و کسی در بیمارستان نمی‌تواند جابه جا شود.
3 قسمت مهم این بیمارستان شامل بخش سرطان، زایشگاه و بخش جراحی آن بمباران شده است. ورودی این بیمارستان هم بمباران شده است. مشکل اساسی این است که بیماران در داخل بیمارستان در حال جان دادن هستند چون آب و برق بیمارستان به‌طور کامل قطع شده است. حدود 10 تا 15هزار نفر از مردم غزه نیز در این بیمارستان پناه گرفته و وضعیت شهروندان پناه گرفته نیز بسیار سخت است. بیمارستان الشفا برای اسرائیلی‌ها بسیار سرنوشت‌ساز است. اشغالگران ادعا می‌کنند که زیر بیمارستان مرکز حماس است، اگرچه این ادعا بهانه‌ای برای حمله و بمباران بیمارستان است. خود بیمارستان هم نماد مقاومت فلسطین شده و پزشکان و مردم عادی این بیمارستان را با وجود هشدارها تخلیه نکرده‌اند. به همین دلیل ارتش صهیونیستی تلاش می‌کند وارد بیمارستان شود تا پرچم خود را به‌عنوان طرف پیروز بالا ببرد.
از طرف دیگر تا‌کنون صهیونیست‌ها در 3هفته درگیری نظامی سنگین، هیچ دستاوردی نداشته‌اند. اشغالگران بسیار به‌دنبال آن هستند که بیمارستان الشفا را به‌عنوان نماد مقاومت به نماد پیروزی ادعایی خود تبدیل کنند. اگر پیشروی اشغالگران به سمت بیمارستان الشفا صورت گیرد، شکست بزرگی برای اعراب و همه کسانی خواهد بود که تماشاگر این صحنه بوده‌اند. اکنون مقاومت فلسطین‌تلاش می‌کند تا از پیشروی نیروهای اسرائیلی جلوگیری کند. بین بیمارستان‌های غزه فقط بیمارستان الشفا هنوز فعال است. اکنون درگیری شدید اطراف این بیمارستان متمرکز است و اگرچه صهیونیست‌ها برای چند متر پیشروی می‌کنند، اما مقاومت آنها را به عقب می‌راند. شرایط برای پناهجویان و خانواده‌های پناه گرفته در این بیمارستان هم بسیار سخت است و برق بیمارستان هم به‌دلیل بمباران ژنراتور مرکزی آن کاملا قطع شده است. اکنون نبض غزه در بیمارستان الشفا می‌تپد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید