• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 آبان 1402
کد مطلب : 208988
+
-

شهران، زیر چرخ تانکر‌های سوخت

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

زمانی که مخازن «انبار نفت» ساخته شد، محله شهران به اندازه امروز مسکونی نبود اما آپارتمان‌ها همه‌جا را گرفتند. حالا راهی که تانکر‌ها از آن می‌گذرند بین خانه‌ها افتاده است. همین چند شب قبل بود که یک تانکر با سرعت از شیب خیابان اول کوهسار پایین آمد و بعد از اینکه 2خودروی سواری را خرد کرد، در و دیوار یک فروشگاه بزرگ را فروریخت و وارد آن شد. از خوش‌شانسی اهالی شهران بود که این حادثه در خلوتی نیمه‌شب رخ داد و بار تانکر هم گازوئیل بود که کمتر از بنزین آتش‌ می‌گیرد. مأموران آتش‌نشانی از ایستگاهی در همان نزدیکی رسیدند و پلیس و مأموران شهرداری و... توانستند در چندساعت صحنه حادثه را کنترل کنند اما راننده تانکر جان‌باخت. این حادثه سبب شد تا دوباره بحث انبار نفت شهران و تردد تانکرها بالا بگیرد.

نامه شهردار تهران به وزیر نفت درباره شهران

احسان شریفی، شهردار منطقه5
در این خصوص می‌گوید: «شهرداری بار‌ها درباره خطرات ناشی از عبور تانکر‌های سوخت هشدار داده است. اهالی منطقه هم از این بابت نگران هستند. در سال‌های گذشته مذاکراتی بین نهاد‌های مسئول انجام و طی آن تصمیم گرفته شد که یک مسیر دسترسی از سمت دیگر مجموعه انبار نفت ایجاد شود تا آن را به بزرگراه شهیدباکری متصل کند و تانکر‌ها دیگر از بافت مسکونی عبور نکنند.» او اضافه می‌کند: «ساخت این مسیر که نیازمند احداث یک پل بود در کمیسیون ماده5 تصویب و در طرح تفصیلی تهران هم ثبت شد. البته مصوبه کمیسیون این  بود که ساخت مسیر و عملیات عمرانی مربوط به آن به‌عهده شرکت نفت است. یک‌سال قبل شهردار تهران نامه‌ای در همین زمینه به وزیر نفت نوشت. همچنین جلساتی در استانداری با حضور دستگاه‌های مسئول برگزار شد اما مسیر همچنان ساخته نشده است.» شریفی درباره اقدامات شهرداری برای کاهش حوادث احتمالی می‌گوید: «مدتی پیش با همفکری پلیس راهور مسیری را مشخص کردیم که اگرچه باز هم در بافت مسکونی بود اما ایمنی بیشتری داشت. به مدیران انبار نفت هم این مسیر را اعلام کردیم تا تانکر‌ها بتوانند در شرایط ایمن‌تری از منطقه عبور کنند. همینطور تعدادی اصلاح هندسی‌ را در معابر انجام دادیم تا مسیر حرکت باز شود. برای تکمیل اقدامات، 2هفته پیش همراه با نیرو‌های پلیس راهور و کارکنان انبار نفت مانور تردد یک تانکر را در مسیر انجام دادیم و مشخص شد در صورت سرعت کم و رعایت احتیاط، می‌توان از این مسیر عبور کرد و احتمال بروز حادثه هم کاهش می‌یابد.»  شهردار منطقه5 درباره حادثه رخ‌داده می‌گوید: «از نخستین دقایق حادثه همکاران شهرداری در محل حاضر شدند. گازوئیل سطح معابر را لغزنده می‌کند؛ برای همین در محدوده‌ای که به گازوئیل آغشته شده بود خاک ریختیم تا از حوادث بعدی جلوگیری شود. پس از اقدامات پلیس و آتش‌نشانی هم کار پاکسازی و انتقال نخاله‌ها و ضایعات را انجام دادیم.»

لزوم انتقال انبار نفت به خارج از شهر

یک‌روز پس از حادثه خیابان کوهسار، ‌عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران طی تذکری خواستار جابه‌جایی انبارهای نفت‌ و گازوئیل به خارج از حریم پایتخت شد. ناصر امانی در یکصدونودویکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ماده۱۴ قانون شهرداری‌ها با تأکید بر حفظ حریم گفت: از دوره سوم و چهارم شورا مرتبا تذکراتی درخصوص جابه‌جایی انبار نفت این منطقه داده شده بود. تابلویی نصب شده که تانکرها از مسیر جدید و بزرگراه شهیدباکری عبور کنند اما این تابلو با اسپری پاک شده است. او یادآوری کرد: از سال۱۳۹۵ که تذکر داده می‌شد، اگر برای جابه‌جایی انبارها راهی پیش‌بینی می‌شد تا امروز این اقدام به نتیجه رسیده بود. هریک از این تانکرها، انبارهای انفجاری متحرک هستند.
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه شهرداری باید تابلوها را مجددا نصب کند و مرتبا مورد بازدید قرار دهد، گفت: البته در سال‌های قبل مقاوم‌سازی‌ صورت گرفت و بنابر این شد که یک‌سوم ظرفیت انبارها مورد استفاده قرار بگیرد اما به هر شکل حمل‌ونقل سوخت با مشکلاتی همراه است. اگر جداره‌ها بشکند و بنزین به داخل شهر نفوذ کند بسیار خطرناک خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید