• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20890
+
-

خطر نابودی 80 درصد حیات‌وحش کرمان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان با بیان اینکه تنوع زیستی این استان در حال نابودی است، گفت: با شرایط آب و هوایی فعلی تا آبان‌ماه سال‌جاری 80درصد از حیات‌وحش این منطقه از بین خواهد رفت.

رضا جزینی‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با توجه به رعایت‌نشدن حقابه‌های زیست‌محیطی، تغییر ندادن الگوی کشت، افزایش تبخیر و شرایط توپوگرافی، میزان حقابه تخصیص داده شده برای حیات‌وحش و محیط طبیعی کافی نیست و زیستگاه‌های استان کرمان در حال نابودی است.

وی با اشاره به اینکه کرمان، بارش قابل‌توجهی در سال زراعی جاری نداشته است، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته خشکسالی گریبانگیر این استان شده و آسیب حیات‌وحش و تنوع زیستی در حال رقم خوردن است.

جزینی‌زاده بر اهمیت ماده 10و  12 (توجه به مسائل زیست‌محیطی) در نظام بودجه و برنامه‌ریزی استان کرمان تأکید کرد و گفت: تنوع زیستی استان کرمان به‌عنوان ویترین کشور در حال از بین رفتن است و این زنگ خطری جدی در حوزه محیط‌زیست کشور برای تمامی مردم و مسئولان است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان یادآور شد: این اداره کل در راستای حفاظت از تنوع زیستی با ستاد مدیریت بحران استان مکاتبه کرده و به‌طور دقیق نیازهای زیست‌محیطی هر منطقه را اعلام و گوشزد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه مردم و مسئولان باید برای حفظ انفال هم‌افزایی داشته باشند، افزود: مقام معظم رهبری پس از برنامه ششم توسعه سیاست‌های کلی محیط‌زیست را به سران سه‌قوه ابلاغ کردند لذا مسئولان باید سخنان گهربار رهبری را چراغ راه خویش قرار داده و هم‌افزایی خوبی در این حوزه داشته باشند.

جزینی‌زاده گفت: با رویکرد زیست‌محیطی دولت در استان کرمان و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی راهی روشن در پیش داریم. با همین رویکرد باید در تمام بخش‌ها مدیریت فرابخشی برای نجات محیط‌زیست به‌صورت کامل و جامع اجرایی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید