• سه شنبه 6 آذر 1403
  • الثُّلاثَاء 24 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 26
شنبه 20 آبان 1402
کد مطلب : 208722
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Lgl3r
+
-

متروی اسلامشهر به تهران می‌رسد

پایان عملیات حفاری متروی میدان نماز تا آزادگان، آخر آبان‌ماه

گزارش
متروی اسلامشهر به تهران می‌رسد

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

بعد از راه‌اندازی خط ایستگاه صادقیه به گلشهر در دهه70 و همچنین ایستگاه شاهد به شهر جدید پرند در پاییز امسال، طبق برنامه تا 2سال آینده نیز ایستگاه آزادگان به میدان نماز در شهرستان اسلامشهر می‌رسد تا به این ترتیب اتصال شبکه متروی پایتخت به شهر‌های اقماری تکمیل شود. رئیس‌جمهور در سفری که آذر‌ماه سال گذشته به اسلامشهر داشت، تأکید کرد تا هرچه سریع‌تر این پروژه تکمیل شود و با تزریق منابع مالی، امسال کارها به سرعت درحال پیشرفت است.
به‌گزارش همشهری، در انتهای خط3 متروی تهران، یک سه‌راهی وجود دارد که یکی از این راه‌ها برای احداث پایانه آزادگان است و دیگری قرار است متروی پایتخت را به اسلامشهر متصل کند. تکمیل و راه‌اندازی این خط از آن جهت اهمیت دارد که تعداد قابل‌توجهی از جمعیت حدودا 700هزار نفری این شهرستان می‌توانند از طریق حمل‌ونقل ریلی به تهران رفت‌وآمد کنند. به این ترتیب با راه‌اندازی متروی اسلامشهر شاهد کاهش تردد خودروها به‌سمت تهران خواهیم بود که آثار و نتایجی چون کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، کاهش حوادث رانندگی و... را به‌دنبال خواهد داشت. طبق برنامه پیش‌بینی می‌شود که تا 2سال آینده اتصال ریلی بین تهران و شهرستان اسلامشهر ایجاد شود.

پروژه 5ساله
 سابقه متروی اسلامشهر به مطالعات طرح جامع ریلی تهران در دهه۷۰ بازمی‌گردد. در این طرح مطالعاتی امتداد خطوط شبکه متروی تهران به شهرهای اقماری دیده شده بود که بعد از شهر کرج، دومین محور مهم آن اسلامشهر بود. این مطالعات دوباره در اوایل دهه۸۰ در جلسه شورای‌عالی ترافیک مطرح شد که در آنجا پیشنهاد کردند تا برای شهرهای اقماری مطالعات جدیدی انجام شود. اواخر دهه۸۰ مطالعات مربوط به این بازنگری صورت گرفت که براساس آن مشخص شد روزانه از کریدور اسلامشهر ۱۲۰هزار نفر در هرجهت به تهران رفت‌وآمد می‌کنند که با راه‌اندازی سیستم ریلی، در هر جهت تا ۸۰هزار نفر در روز می‌توانند از مترو استفاده کنند؛ یعنی در مجموع حدود ۱۶۰هزار سفر روزانه از تهران به اسلامشهر و برعکس به وسیله مترو پوشش داده می‌شود که عدد قابل‌توجهی است. این مطالعات در قالب امتداد خط۳ متروی تهران با ۶ایستگاه در سال۱۳۸۹ به‌تصویب شورای‌عالی ترافیک رسید که بعد‌ها با تغییراتی که در آن ایجاد شد، به ۵ایستگاه کاهش پیدا کرد.

حفاری تونل به میدان نماز رسید
رضا قاسمی، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل ریلی شهرداری اسلامشهر درباره آخرین وضعیت این پروژه به همشهری می‌گوید: «طول خط مترو از ایستگاه آزادگان تا میدان نماز حدود 10کیلومتر است که در 2بخش اجرا می‌شود؛ قطعه اول از ایستگاه آزادگان تا بزرگراه آزادگان به طول تقریبی ۹۰۰متر است که به‌صورت دستی حفاری می‌شود و تا‌کنون حدود ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیش‌بینی می‌شود تا دی‌ماه اجرای این بخش تکمیل شود و قطعه دوم نیز که به‌صورت مکانیزه حفاری می‌شود حدود 9.5کیلومتر طول آن است. پیشرفت فیزیکی 97درصدی دارد و روزهای آینده به ایستگاه میدان نماز می‌رسد. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا قبل از پایان‌ماه جاری و در روز 28آبان‌ماه مصادف با میلاد باسعادت حضرت زینب(س) قطعه دوم تونلی یعنی بخش حفاری مکانیزه تکمیل شده و به میدان نماز می‌رسد.» او درباره ایستگاه‌های در دست ساخت این مسیر و میزان پیشرفت آنها نیز می‌گوید: «احداث ساختمان ایستگاه میدان نماز که از بهمن سال۱۴۰۰ آغاز شد درحال انجام است و پیشرفت 50درصدی دارد. ایستگاه چهاردانگه هم توسط شهرداری چهاردانگه درحال انجام است که طبق آخرین اخبار پیشرفتی بالغ بر 30درصد دارد. ایستگاه شاتره هم در حال بازطراحی و به‌هنگام‌سازی‌ نقشه‌ها و برنامه‌ریزی برای آغاز کار اجرایی است. در فاز نخست قرار است مسیر ایستگاه آزادگان به میدان نماز راه‌اندازی شود. همچنین اضافه شدن ایستگاه میدان قائم هم در دست مطالعه و بررسی قرار دارد.»

تکمیل مسیر تهران و اسلامشهر تا 2سال آینده
 قاسمی درخصوص زمان تکمیل پروژه و راه‌اندازی مترو از ایستگاه آزادگان به میدان نماز هم می‌گوید: «تا دی‌ماه سال‌جاری تونل‌های خط3 متروی تهران و متروی اسلامشهر به یکدیگر متصل می‌شوند. ایستگاه میدان نماز حدودا یک‌سال دیگر تکمیل خواهد شد، اما درباره اینکه چه زمانی قطار از میدان نماز به سمت خط۳ متروی تهران مسافرگیری خواهد کرد باید بگویم که ساخت ایستگاه میدان نماز به‌عنوان ایستگاه مهم ما تا پایان سال۱۴۰۳ به‌اتمام می‌رسد. عملیات عمرانی نیز تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود و فقط مرحله نصب تجهیزات برقی و مکانیکی و همچنین اجرای روسازی خط باقی می‌ماند که پیگیری‌های لازم مربوط به آن درحال انجام است. با پایان بخش عمرانی پروژه، نصب تجهیزات برقی و مکانیکی خط متروی اسلامشهر باقی می‌ماند که عمده مسئله آن تامین اعتبار است و پیگیر هستیم تا از روش‌های مختلف ازجمله فاینانس و انتشار اوراق مشارکت منابع مالی مورد نیاز را تامین کنیم. برآورد ما این است که با تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز، تا سال۱۴۰۴ بتوانیم از میدان نماز تا ایستگاه آزادگان در خط۳ متروی تهران مسافرگیری کنیم.» به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که تا 2سال آینده شبکه اتصال متروی تهران به شهر‌های اقماری تکمیل شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید