• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 آبان 1402
کد مطلب : 208723
+
-

متروی اسلامشهر و تأثیر آن برکاهش ترافیک و آلودگی شهر تهران

یادداشت
متروی اسلامشهر و تأثیر آن برکاهش ترافیک و آلودگی شهر تهران

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل  و ترافیک شهرداری تهران

ایجاد مراکز جمعیتی جدید در اطراف کلانشهرها، پدیده‌ای رایج در بسیاری از شهرهای دنیاست و کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست؛ کلانشهر تهران نیز با تعدادی شهر اقماری مواجه است که اکنون جمعیت قابل‌توجهی دارند و سهم آنها در ترددهای روزانه به تهران رقم معناداری را به‌خود اختصاص می‌دهد؛ این امر بدون شک در میزان ترافیک و آلودگی هوا نیز مؤثر است؛ از این‌رو تأمین زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه سامانه‌های ریلی، یکی از راه‌های اتصال کلانشهر تهران به شهرهای اقماری است تا این امر به سهم خود به کاهش معضلات دیرینه پایتخت یعنی ترافیک و آلودگی هوا کمک کند.
یکی از شهرهای اقماری پایتخت، اسلامشهر است که روزانه افراد زیادی بین این شهر و تهران در تردد هستند. طرح احداث متروی اسلامشهر در امتداد خط 3متروی تهران و به طول 10کیلومتر در حال انجام است. با تکمیل قطعات اول و دوم تونل متروی اسلامشهر و همچنین ساخت ایستگاه میدان نماز در موعد مقرر، امکان اتصال خط متروی این شهر پرجمعیت به خط3 شبکه متروی تهران از طریق ایستگاه آزادگان وجود داشته و در این‌صورت جمعیت قابل‌توجهی از ساکنان اسلامشهر می‌توانند از طریق سیستم حمل‌ونقل ریلی، به پایتخت دسترسی پیدا کنند.
ظرفیت خط۳ برای جابه‌جایی مسافر یک‌میلیون نفر در روز است؛ در نتیجه مشکل و نگرانی ‌بابت افزایش ظرفیت مسافر وجود ندارد؛ البته با بهره‌برداری از پایانه آزادگان، تعداد قطارها و ظرفیت خط۳ افزایش پیدا کرده و این موضوع بر نحوه سرویس‌دهی به متروی اسلامشهر هم تأثیرگذار است. با راه‌اندازی این خط، مسافران قابل‌توجهی از شهرستان‌های اسلامشهر، بهارستان و رباط‌کریم می‌توانند به این سیستم حمل‌ونقلی دسترسی آسان پیدا کنند و هزینه‌های روزانه تردد آنها با وسایل نقلیه موتوری به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. این شهرستان‌ها در مجموع بیش از یک‌میلیون و 500هزار نفر جمعیت دارند.  خط متروی اسلامشهر یک طرح عمرانی مهم و تأثیرگذار تلقی می‌شود که ایستگاه‌های چهاردانگه و شاتره نیز در مسیر آن قرار‌دارند و ادامه آن تا میدان قائم این شهر امکان‌پذیر است. شهرداری اسلامشهر متولی ساخت خط متروی این شهر است و در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا پس از سال‌ها انتظار، پروژه مذکور در اسرع‌وقت به‌ثمر بنشیند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید