• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
جمعه 19 آبان 1402
کد مطلب : 208622
+
-

تأمین مالی قراردادها با چین

یادداشت
تأمین مالی قراردادها با چین

لطف‌الله فروزنده ؛ معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران

شهردار تهران پس از سفر 13 روزه به چین، پیگیر قراردادها و تفاهمنامه‌های منعقده شده است، در همین راستا هیأت چینی پس از سفر شهردار تهران، موضوعات و قراردادها را پیگیری کرده و برای بحث نیروگاه زباله‌سوز وارد ایران شده‌اند که بررسی‌های خود را انجام می‌دهد پس از آن قرارداد دیگری با چینی‌ها درخصوص نیروگاه تولید برق و تامین برق از زباله‌ها خواهیم داشت که چینی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و برایشان هم توجیه اقتصادی دارد. در حال حاضر چینی‌ها برای بحث نیروگاه زباله‌سوز در حال برنامه‌ریزی هستند تا ببینند از چه ظرفیت‌هایی می‌توانند استفاده کنند. هفته آینده مذاکره می‌کنیم و به جمع‌بندی خواهیم رسید و نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.
در رابطه با قرارداد خط11 مترو مبنا بر این است که توافقی سه‌جانبه بین ما و طرف چینی و سرمایه‌گذار ایرانی برای تامین ارزی انجام شود و ما به‌صورت نقدی و غیرنقدی منابع را تامین می‌کنیم و پرداخت‌ها انجام می‌شود. درخصوص قرارداد سوم تاکسی و اتوبوس و موتورسیکلت‌برقی همکاری میان شهرداری و وزارت نفت ایجاد شده است. از طریق ماده12 که صرفه‌جویی سوخت است بخشی از تامین منابع شکل گرفته است. علاوه بر وزارت نفت، وزارت کشور، مشارکت مردم و شهرداری برای تامین مالی دخیل هستند.  تامین مالی برخی از این قراردادها نیز چندجانبه است؛ در برخی از قراردادها چینی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و تامین منابع از طریق آنها انجام می‌شود. بخشی را وزارت نفت به‌دلیل صرفه‌جویی سوخت تامین می‌کند و اگر تولید برق داشته باشیم هم درآمد حاصله خواهد داشت، اما بخشی از این پروژه‌ها از طریق بودجه شهرداری تامین مالی خواهد شد. بخشی از این هزینه‌ها در اصلاحیه بودجه دیده می‌شود و بودجه متمم می‌دهیم و بخش دیگری را هم در بودجه1403 درنظر می‌گیریم. هر اقدامی که بخواهیم انجام دهیم مصوبه شورای شهر را خواهیم گرفت و خوشبختانه شورا در جریان کارهای شهرداری است و به‌شدت هم حمایت می‌کند. اگر لازم باشد تامین منابع داشته باشیم مجوزهای لازم را خواهیم گرفت.
باید تأکید کنم که دولت سیزدهم حمایت‌های زیادی در رابطه با توسعه واگن‌های مترو طی سفر شهردار تهران به چین داشته است بر همین اساس فاینانس واگن‌های مترو گشایش پیدا کرد و 15درصد آن پرداخت شد که با حمایت‌های دولت به ثمر نشست. مصوبه‌ای سال95 برای 2هزار واگن وجود داشته و منابع یک‌میلیارد دلار را دولت به مرور باز کرده که پرداخت می‌شود و امیدواریم پس از این با حمایت‌های دولت تمامی قراردادها به ثمر بنشیند.

این خبر را به اشتراک بگذارید