• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
پنج شنبه 18 آبان 1402
کد مطلب : 208597
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/r0N3L
+
-

ماه سیبیلوها

ماه سیبیلوها

مردها و سیبیلشان، رابطه‌ای تاریخی، جهانی، عمیق و پرمفهومی دارند و سیبیل نماد مردی و مردانگی است.
2دهه است اما این رابطه، بار معنایی جدیدی پیدا کرده که پیش از این سابقه نداشته و البته هدفش درنهایت کمک به مردهاست. 20سال پیش، کارزاری به نام موومبر(جنبش‌ ماه‌نوامبر)-ترکیبی از  واژه‌ ماه‌نوامبر(نام ‌ماه میلادی) و موومنت(جنبش) در زبان انگلیسی- راه افتاد که حالا حسابی در سراسر جهان محبوب و پرطرفدار شده است. نماد این جنبش، سیبیل‌های پرپشت و مردانه و گاهی بامزه و عجیب مردان است و هدفش آگاهی‌بخشی درباره سلامت آنهاست. بنیاد موومبر، امسال مشخصا تمرکز زیادی
بر مقابله با بیماری‌های روانی مردان، جلوگیری از خودکشی در میان آنها و سرطان پروستات دارد. این بنیاد در طول 20سال گذشته که این جنبش را راه‌انداخته، بیش از یک میلیارد دلار کمک جمع‌آوری و به 1300پروژه سلامت و بهداشت در زمینه سلامت مردان کمک کرده است.
یکی از مقامات این بنیاد، درباره مغفول‌ماندن سلامت در میان مردان به فاکس‌نیوز گفته‌است: «متأسفانه ما مردان بلد نیستیم که دست بالا ببریم و قبول کنیم که حالمان خوب نیست. کار ما این است که این عادت‎ها و باورهای مردانه را بشکنیم، چون آمار مربوط به سلامت مردان، واقعا نگران‌کننده است.» به‌گفته این مؤسسه، در آمریکا 4مورد از هر 5مورد خودکشی مربوط به مردان است؛ یک نفر از هر 8مرد به سرطان پروستات مبتلا می‌شود و به‌صورت میانگین، مردان 5سال کمتر از زنان عمر می‌کنند. در سطح جهانی، مردان 4سال‌ونیم کمتر از زنان عمر می‎کنند و 69درصد موارد خودکشی، مربوط به مردان است.
و حالا هدف این است که مردان آگاهی بیشتری در این‌باره داشته‌باشند و اگر احساس بدی درباره خودشان و بدنشان دارند، به‌راحتی بتوانند با پزشک یا دیگران صحبت کنند.
این بنیاد، در 20کشور جهان کمک مالی زیادی برای کمک به پروژه‌های سلامت و بهداشت مردان جمع‌آوری کرده است. با این حال شهرت آن، فراتر از این است و تقریبا در سراسر دنیا مورد توجه است. شرکت در این کارزار، ساده است؛ مردان در تمام ‌ماه سیبیل می‌گذارند و بعد که سیبیلشان را می‎تراشند، به هر اندازه که بتوانند به این بنیاد کمک می‌کنند. البته حتی اگر پولی هم نپردازند کافی است و می‌توانند فقط با بلندکردن سیبیل خود، درباره مسئله سلامت مردان آگاهی‌بخشی کنند. این ایده ساده و درخشان که از استرالیا و 2کمپین بسیار کوچک و دوستانه الهام گرفته، خیلی زود جهانی‌شد و حالا این بنیاد در کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس، اسپانیا و ایرلند دفاتر رسمی دارد. امروزه، تعداد افرادی که از شروع این کارزار در آن شرکت کرده و سیبیل گذاشته‌اند، به بیش از 7میلیون نفر رسیده‌است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :