• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 18 آبان 1402
کد مطلب : 208532
+
-

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور در گفت‌وگو با همشهری خبرداد

تصمیم مهم دولت برای کاهش خسارت‌های سیل

مجید جباری، روزنامه‌نگار

کمیسیون زیربنایی دولت، ماده۳ لایحه «آبخیزداری و آبخوان‌داری» را تصویب کرد. براساس این مصوبه، شورای جدیدی با ادغام در شورای‌عالی آب با عنوان «شورای‌عالی آب، آبخیزداری و منابع طبیعی» تشکیل شد که یکی از اهدافش ساماندهی آشفتگی‌های حوضه آبخیز و کنترل سیل و خسارت‌های سیلاب در کشور است.
حسن وحید، معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با همشهری به آثار این تصمیم دولت اشاره کرد و افزود: «تشکیل شورای‌عالی آب، آبخیزداری و منابع طبیعی، بیشتر دنبال این است تا مدیریت جامعی در حوضه آبخیز کشور صورت بگیرد و وحدت‌رویه‌ای در حوزه آبخیزداری ایجاد کند. هدف از تشکیل این شورای‌عالی این است که حوضه آبخیز کشور مدیر و سند حوضه داشته باشد و دستگاه‌های مختلف در قالب بحث آمایش حوضه‌ای که در حوضه آبخیز صورت می‌گیرد، اقدام کنند. از سوی دیگر نقش مدیریت و مشارکت مردم هم باید در این زمینه پررنگ شود تا از آشفتگی موجود در حوضه آبخیز که باعث وقوع سیلاب و خسارت می‌شود، جلوگیری به عمل بیاید.»
معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، درباره اعضای شورای‌عالی آب، ‌آبخیزداری و منابع طبیعی گفت:«وزرا و دستگاه‌های مختلف نظیر وزارت جهادکشاورزی، وزارت نیرو، وزارت صمت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سایر دستگاه‌های مربوطه در این شورا عضویت خواهند داشت. وزارت امور خارجه هم برای بحث دیپلماسی آب یکی از اعضای تأثیر‌گذار شورا خواهد بود. چون قرار است در قالب لایحه آبخیزداری، مدیریت منابع زیستی یعنی مدیریت آب، خاک و گیاه انجام شود. عضویت دستگاه‌های مربوطه هم پیش‌بینی شده است که بیایند و مشارکت کنند. نتیجه تصمیم بزرگ کمیسیون زیربنایی دولت این است که ما از مدیریت محصول حوضه آبخیز که آب است به سمت مدیریت حوضه آبخیز و مدیریت سرزمین حرکت کنیم که نتیجه آن برخورداری از حوضه سالم و آب سالم خواهد بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید