• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20853
+
-

تغییر ضابطه مبادلات در بازار آتی سکه

به‌دنبال رشد پر‌شتاب قیمت‌ها در بازار نقدی سکه و همینطور در بازار معاملات آتی، روز گذشته بورس کالا با صدور اطلاعیه‌ای به‌طور موقت سمت خرید را در بازار این اوراق مسدود کرد. به این ترتیب تا زمان کاهش تلاطم بازار وقت متقاضیان فروش می‌توانند وارد بازار آتی شوند.

به گزارش همشهری، با افزایش قیمت سکه در بازار نقد، در روزهای گذشته بازار آتی سکه در بورس کالا نیز با افزایش نرخ روبه‌رو شد؛ به‌طوری که قیمت اوراق سکه آتی تحویل شهریور‌ماه به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.
 بر این اساس اداره بازار مشتقه بورس کالا برای بازگرداندن شرایط منطقی و حفظ آرامش در بازار تصمیم گرفت تا اطلاع بعدی از امکان صدور سفارش خرید برای اوراق سکه آتی سکه جلوگیری کند. بر همین اساس اداره توسعه بازار مشتقه بورس کالا اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی، دریافت موقعیت تعهدی خرید فزاینده در قراردادهای آتی سکه طلا برای فعالان بازار مقدور نیست؛ یعنی فعلا به‌صورت موقت دیگر کسی قادر به خرید قرارداد‌های آتی سکه در بورس کالا نیست و فقط می‌تواند اوراق آتی را که قبلا خریداری کرده، بفروشد.

ایجاد مانع به صلاح نیست
سعید اسلامی‌بیدگلی، رئیس کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، تعطیل کردن بازار آتی را به‌دلیل فرض سیگنال دادن آن به بازار نقد نادرست دانست و توضیح داد: باید چند نکته را مدنظر قرار داد؛ نخست آنکه حجم بازار نقدی بسیار بزرگ‌تر از بازار آتی است. بنابراین بعید است که بتوان این موضوع را پذیرفت که بازار آتی در حال سیگنال دادن به بازار نقدی است زیرا در سیگنال دادن، اثر اندازه بسیار بااهمیت است، به این معنا که اگر بازاری بزرگ باشد می‌تواند به سایر بازارها به‌طور جدی سیگنال دهد. این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: نکته دوم اینکه در ادبیات اقتصادی هم به‌طور عمومی٬ قیمت آتی از طریق قیمت نقدی تعیین می‌شود؛ البته اگر قیمت نقدی به‌دلیل عوامل متفاوتی از ارزش واقعی خود انحراف داشته باشد٬ آنگاه ممکن است از طریق آربیتراژی که در بازارهای آتی ایجاد می‌شود٬ خود را تصحیح کند، اما به‌طور عمومی فرض بر این است که قیمت‌های نقدی بر قیمت‌های آتی تأثیرگذارند و این درمورد همه دارایی‌ها برقرار است.
اسلامی بیدگلی تأکید کرد: نکته سوم اینکه اگر حتی این فرض را بپذیریم که بازار آتی در حال سیگنال دادن به بازار نقدی است٬ باید متوجه باشیم که این تنها سیگنالی نیست که در شرایط فعلی اقتصاد کشور وجود دارد و تعداد بسیار زیادی سیگنال درمورد سایر دارایی‌ها و اقدامات سیاستگذارانه دولت و بانک مرکزی وجود دارد و عملا با حذف یک سیگنال نمی‌توان همه جریان سیگنال‌ها را قطع کرد؛ بنابراین با این استدلال٬ تعطیل کردن بازار آتی کمکی به ساماندهی بازار نقدی نخواهد کرد.

رشد قیمت سکه به‌دلیل نرخ دلار است 
حمیدرضا کاهدی، کارشناس بازار سرمایه هم گفت: قیمت سکه در بازار نقدی به تبعیت از افزایش نرخ دلار در حال رشد است و این افزایش ارتباطی به بازار آتی سکه ندارد.
حمیدرضا کاهدی، درباره ادعاهای مطرح شده درخصوص تأثیرگذاشتن بازار آتی سکه طلا در افزایش قیمت سکه در بازار نقدی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون شرایط اقتصادی و انتظاراتی که از نرخ دلار در بازار وجود دارد باعث رشد قیمت دلار و سکه در بازار نقدی شده، اما برخی‌ها افزایش قیمت سکه را به بازار آتی سکه نسبت می‌دهند که این امر منطقی نیست. کاهدی رسیدن قیمت دلار به بیش از ۸ هزار تومان و همچنین احتمال خروج ایران از برجام را از علل التهاب بازار دانست و اعلام کرد: اینکه گفته می‌شود بازار آتی سکه موجب افزایش قیمت سکه نقدی شده است درست نیست زیرا بازار آتی خودش معلول است و علت اصلی، افزایش نرخ دلار است.


معاملات آتی تابع بازار نقد است

در عین حال حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالا گفت: بازارهای مشتقه و آتی سکه بعد از بازارهای رسمی شروع به‌کار می‌کنند؛ بنابراین بازارهای مشتقه و آتی همواره تابع بازارهای نقد هستند و جهتی به بازارهای نقد نمی‌دهند. حامد سلطانی‌نژاد با بیان اینکه معاملاتی که در بازارهای آتی صورت می‌گیرد منجر به تحویل دارایی‌های فیزیکی نمی‌شود، گفت: این اقدام به اقتصاد ملی هم کمک می‌کند؛ چرا که به جای اینکه افراد به سمت بازارهای فیزیکی بروند به سمت بازارهای مشتقه رفته و از قیمت‌های انفجاری جلوگیری می‌شود. مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه اگر بازار آتی سکه نباشد خیلی از سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال کسب سود هستند، وارد بازار آزاد سکه می‌شوند، گفت: این اقدام سبب می‌شود تقاضای بیش از حد برای سکه در بازار آزاد به‌وجود بیاید و قیمت‌ها دوباره رشد کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید