• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20851
+
-

عرضه اوراق پیش‌فروش سکه احتمالا از چهارشنبه

با اعلام موافقت بانک مرکزی 7میلیون قطعه سکه پیش‌فروش شده با مکانیسم اوراق سلف در بورس‌کالا عرضه می‌شود

بورس‌کالا
عرضه اوراق پیش‌فروش سکه احتمالا از چهارشنبه

با انعقاد یک تفاهمنامه میان بورس‌کالا و بانک مرکزی 7میـلیـون قـطعـه سـکه پیش‌فروش شده با مکانیسم اوراق سلف در بورس‌کالا قابل دادوستد می‌شود. شنیده‌های خبرنگاران همشهری از منابع مطلع در بانک مرکزی حاکی است احتمالا این معاملات از چهارشنبه هفته جاری در بورس‌کالا آغاز خواهد شد. مسئولان بازارسرمایه هنوز این خبر را رد یا تأیید نکرده‌اند.

به گزارش همشهری، قیمت هر سکه بهار آزادی از سوم تیر‌ماه پارسال تاکنون 130درصد رشد کرده و از یک میلیون و 177هزار تومان به 2میلیون و 700هزار تومان در مبادلات دیروز رسید. این به‌معنای این است که قیمت هر سکه بهار آزادی در این مدت یک میلیون و 523هزار تومان رشد کرده است. به‌دنبال این روند پرشتاب قیمت، بانک مرکزی از اواخر پارسال اقدام به پیش‌فروش سکه کرد تا از طریق افزایش عرضه، بازار را کنترل کند تا به کاهش قیمت سکه منجر شود.

براساس اظهارات مقام‌های مسئول در بانک مرکزی، در این مدت 8میلیون قطعه سکه پیش‌فروش شد اما با وجود این اقدام‌ها روند صعودی قیمت سکه متوقف نشد و این رویه همچنان در روز‌های گذشته ادامه داشته است به‌طوری که در روز‌های گذشته قیمت آن حتی از 2میلیون و 500هزار تومان هم گذشت. به زعم کارشناسان، یکی از دلایل این رویداد شفاف نبودن مکانیسم عرضه و تقاضاست که موجب شده در بسیاری اوقات تقاضاهایی ثبت شود که مقدار تقاضای کل را افزایش دهد و در عین حال چارچوب‌های نظارتی بانک مرکزی هم کارایی لازم را نداشته باشد به‌طوری‌که براساس اظهارنظر مسئولان، بخش زیادی از سکه‌های پیش‌فروش شده را فقط چند نفر معدود خریده‌اند. در چنین شرایطی از اوایل سال‌جاری مذاکراتی میان سازمان بورس و بانک مرکزی انجام شد تا مبادلات اوراق پیش‌فروش سکه از طریق سامانه معاملات بورس‌کالا انجام شود تا هم روند عرضه و تقاضا شفاف شده و هم ابزار‌های نظارتی بانک مرکزی نسبت به گذشته قدرتمند‌تر شود.

آنطور که منابع خبری به همشهری خبر داده‌اند یکشنبه شب تفاهمنامه‌ای میان بورس‌کالا و بانک مرکزی امضا شده است تا معاملات اوراق پیش‌فروش سکه در بورس‌کالا انجام شود. گفته می‌شود قرار است این معاملات از روز چهارشنبه برای نخستین بار در بورس‌کالا آغاز شود. بخش‌هایی از این خبر را دیروز سایت بانک مرکزی به‌صورت تلویحی تأیید کرد. در خبری که به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی در سایت رسمی این نهاد منتشر شده، آمده است:در آستانه دومین دور عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده جلسه هماهنگی بانک مرکزی با بورس‌کالا برگزار و مقرر شد در اسرع وقت نسبت به ایجاد سامانه‌ای برای تبادل و معامله اوراق پیش‌فروش حاوی جزئیات اجرای طرح و نقش فروشنده، خریدار، بورس و بانک مرکزی اقدام شود.
البته سایت بانک مرکزی به جزئیات معاملات اوراق پیش‌فروش سکه در بورس‌کالا اشاره‌ای نکرده اما سید‌محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه 8میلیون سکه پیش‌فروش شده است، گفت: اگرچه در تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده با مشکلی مواجه نیستیم ولی بانک مرکزی علاقه‌مند است تا گواهی سکه جایگزین سکه فیزیکی شود.
در عین حال پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: مهم‌ترین نکته‌ای‌که باید به اطلاع مردم برسد این است که این اوراق، عین سکه بوده و در هر زمان قابل معامله هستند.

جزئیات مبادله اوراق پیش‌فروش‌شده 
آنطور که خبر‌های دریافتی غیررسمی و تأیید نشده نشان می‌دهد با تفاهم انجام شده از روز چهارشنبه دادوستد 7میلیون قطعه سکه پیش‌فروش شده در 22نماد مبادلاتی در قالب اوراق سلف در بورس‌کالا آغاز می‌شود. نحوه کار به این صورت است که اوراق پیش‌فروش شده در زمان سررسید یا موعد تحویل سکه قابلیت تبدیل شدن به گواهی سپرده را دارند و درصورتی که خریدار تمایل داشته باشد به جای دریافت فیزیکی سکه می‌تواند این اوراق را تبدیل به گواهی سپرده کند. این کار از این جهت اهمیت دارد که از یک طرف می‌تواند منجر به کاهش تحویل فیزیکی سکه شود و از سوی دیگر نفع بیشتر خریداران را در پی دارد. متقاضیان در عین حال می‌توانند سکه خود را در موعد مقرر تحویل بگیرند. بر همین اساس برخی خبر‌های دریافتی دیگر نشان می‌دهد که اقدامات تازه‌تری هم برای تجهیز انبار‌های جدید برای تحویل فیزیکی سکه براساس این تفاهمنامه انجام شده و چنانچه خریداران تمایل داشته باشند می‌توانند سکه خود را از این انبار‌های رسمی دریافت کنند.  قرارداد سَلَف قراردادی است که در آن عرضه‌کننده بخشی از دارایی پایه را به قیمت نقد و مطابق قرارداد سلف به فروش می‌رساند تا در دوره تحویل، کالا را به خریدار تحویل دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید