• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 آبان 1402
کد مطلب : 208474
+
-

زباله‌سوزهای چینی در مسیر تهران

یادمون نره!
زباله‌سوزهای چینی در مسیر تهران

دقیقا پارسال همین روزها بود که در فضای مجازی شایعاتی منتشر شد که ناسا وجود گاز متان را بالای سر مرکز پردازش زباله آرادکوه ثبت و منتشر کرده است. به‌دنبال آن بسیاری از فعالان محیط‌زیست نسبت به این موضوع اعتراض کردند. معضل آرادکوه و فشار سنگینی که روی این مرکز برای از بین بردن زباله‌های پایتخت وجود دارد، تمامی نداشته و جنوب شهر تهران زیر بار زباله کل پایتخت گرفتار شده است. رفع این مشکل از نظر مدیریت شهری به دور نمانده و در واقع در سفر مدیران شهر به چین برای این معضل هم فکری شده است. درحالی‌که تمامی رسانه‌ها صرفا به موضوع ورود واگن‌های مترو پرداختند و سایر مسائل از نگاه‌شان به دور ماند، حمل‌ونقل تنها دستاورد سفر زاکانی به چین نبود. خرید زباله‌سوزهای نسل جدید که دنیا از آنها بهره‌مند است و کشور ما سال‌هاست در یک عقب‌ماندگی به سر برده بود، این بار مورد توجه هیأت اعزامی از بهشت قرار گرفته بود.
شهردار تهران با حضور در یک برنامه تلویزیونی می‌گوید: در تهران روزانه 5هزار و۴۰۰ تن زباله به جنوب شهر منتقل می‌شود. در جنوب شهر یک زباله‌سوز وجود دارد که ۲۰۰تن زباله می‌سوزاند و به برق و سایر موارد تبدیل و 5هزار و۲۰۰ تن هم دفن می‌شود که ده‌ها سال است این روند ادامه دارد. 2 شرکت در گذشته شناسایی شده بودند که در سفر خود به چین از این شرکت‌ها بازدید کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این قابلیت را دارند تا دستگاه‌های زباله‌سوز را در شهر مستقر کنند. او در ادامه می‌افزاید: این دستگاه‌ها با حداقل آلودگی و برابر با نیمی از استاندارد اروپا و چین، زباله را به انرژی تبدیل و از طرفی دیگر آب تولیدشده را تصفیه می‌کنند. دستاوردهای این دستگاه‌ها ۷۰برابر دستگاه زباله‌سوز تهران است. هیأت چینی به تهران سفر خواهد کرد و قرار شده که چین سرمایه‌گذاری کند و مابازای آن برق از تهران بگیرد. شبکه برق سراسری است و می‌توان با وزارت نیرو تفاهم کرد که برق را در مرز تحویل دهیم. در این میان پرونده آلودگی و مشکلات زیست‌محیطی تهران هم بسته خواهد شد.
زاکانی با اشاره به اینکه تفکیک پسماند از مبدأ در دنیا تجربه ناموفقی بوده‌ است، بیان کرد: تفکیک از مبدأ تنها برای برخی اقلام صورت می‌گیرد که به اقلام دارای ارزش افزوده بالا مربوط می‌شود. مابقی اقلام در دستگاه‌های زباله‌سوز تبدیل به انرژی می‌شوند. کل زباله‌ها به انرژی تبدیل خواهند شد و پسماند آن به بلوک تبدیل می‌شود.
همچنین در همین رابطه، سیدجعفر تشکری‌هاشمی به خبرنگار همشهری می‌گوید: طی این تفاهمنامه ممکن است 4یا 5دستگاه زباله‌سوز جدید تهیه کنیم و آن را در نقاط مختلف تهران قرار دهیم که تمام این موارد درصورتی است که با شرکت مورد نظر به قرارداد برسیم. در آن صورت دیگر نیاز نخواهد بود که زباله‌ها از نقاط مختلف شهر به یک نقطه برای امحا منتقل شود.
رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر در ادامه تصریح کرد: در تمام کشورهای توسعه یافته این دستگاه زباله‌سوز وجود دارد و این شرکت نزدیک به 1000دستگاه را به شهرهای مختلف دنیا فروخته است. امروز ما یک عقب‌ماندگی داریم. او در ادامه می‌افزاید: ورود این زباله‌سوزها یک کار نوآورانه و خلاقانه نیست، امیدواریم با این دستگاه‌ها این عقب‌ماندگی چندساله تهران جبران شود؛ البته تمام این موارد درصورتی است که شهرداری تهران پیگیری لازم را انجام دهد تا تفاهمنامه‌ای که داشتیم به نتیجه برسد. به‌روزرسانی در بحث پسماند و از بین بردن زباله‌ها موضوعی است که در دوره جدید مدیریت شهری دنبال شد و در سفر چین تجلی پیدا کرد. در واقع در کنار دستاوردهای حملی‌ونقلی که این سفر داشت نباید این را فراموش کنیم که هیأت اعزامی به چین به مسائل محیط‌زیستی هم نگاه ویژه داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید