• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 17 آبان 1402
کد مطلب : 208458
+
-

درخشش دانش‌بنیان‌ها در ایران‌نانو 1402

چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو با عرضه دستاوردهای بومی‌سازی‌شده همراه با استقبال عظیم ‌بازدیدکنندگان به پایان رسید‌

نانو‌فناوری
درخشش دانش‌بنیان‌ها در ایران‌نانو 1402

زهرا خلجی- روزنامه‌نگار

نمایشگاه فناوری نانو با نام «ایران نانو»  روز گذشته به ایستگاه پایانی رسید. در این نمایشگاه بیش از 100شرکت دانش‌بنیان ایرانی حضور داشتند که طی 4روز محصولات دانش‌بنیان خود را به جمع عظیم علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان ارائه و معرفی کردند. نکته مهم و البته قابل‌تحسین این نمایشگاه، توسعه محصولات تمام‌ایرانی با هدف خودکفایی و قطع وابستگی به کشورهای خارجی برای واردات محصولات پایه و تکمیلی بود. از محصولات بهداشتی، درمانی، صنعتی تا محصولات پوششی و شیمیایی با افتخار با برچسب ساخت ایران در این نمایشگاه ارائه شد.

عقد 3قرارداد مهم
یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در روز سوم نمایشگاه ایران‌نانو رخ داد، عقد 3قرارداد صنعتی فناوری نانو با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری بود. این قراردادها شامل فروش محصول پوشان و اپوکسی نانو برای ماهیچه‌های ریخته‌گری به‌روش کلدباکس، فروش محصول ورقه‌های فومیزه نانویی برپایه PVC برای کاربرد در دکوراسیون ساختمان و ساخت 450واحد با بتن سبک و مستحکم نانویی است.

خودکفایی دارویی با تولید نانوداروها
یکی از شرکت‌های سرآمد در حوزه تولید داروهای مکمل بومی شرکت‌کننده در نمایشگاه امسال که به‌عنوان نخستین شرکتی که تکنولوژی سوپو لیپوزومال را بومی سازی کرده است شناخته می‌شود، 4محصول را با حضورروح الله دهقانی رونمایی کرد.
اسماعیلی داروساز این شرکت در گفت‌وگو با همشهری گفت: «تا قبل از این ما واردات لیپوزوم را داشتیم اما به همت این شرکت، این فناوری در داخل بومی‌سازی شده است. خاصیت لیپوزومال نسبت به نوع خارجی این است که باعث می‌شود داروها و مکمل‌ها عوارض کمتر و در عوض جذب بیشتری داشته باشند و در نتیجه فراهمی زیستی فناوری بالاتری می‌دهد و به همین دلیل به غلظت خونی مدنظر با مقدار کمتری می‌رسیم.» شرکت سازنده 4مکمل ایمونوزوم، هموزوم، ویتامین دی لیوزومال و بونیزم، شرکت فناور برتر در پارک علم و فناوری پردیس معرفی شده است. به‌گفته داروساز این شرکت، مکمل‌های دارویی آنها می‌تواند یک جایگزین مطمئن و حتی بهتر از نمونه‌های خارجی باشد.

کاتالیست ایرانی
شکوفه حسینی، کارشناس تحقیق و توسعه شرکت سازنده کاتالیست ایرانی در گفت‌وگو با همشهری درباره این محصول
دانش بنیان گفت: «کاتالیست شرکت دانش‌بنیان ایرانی در زمینه نفت و پتروشیمی استفاده می‌شود. باتوجه به فرایندهای زیاد در این صنایع، کاتالیست‌های مربوط به هرکدام هم ساخته می‌شود. سبد محصولات این شرکت بسیار متنوع است. پیش از این ما مجبور بودیم کاتالیست‌ها را از خارج کشور وارد کنیم ولی با توجه به تحریم‌ها و عدم‌امکان ورود، دانشمندان ایرانی موفق به رفع نیازمندی واردات شده و نمونه بومی را در کیفیت‌هایی مشابه نمونه خارجی و حتی بالاتر، تولید کردند.»

اولین‌های ایران نانو
غرفه محصولاتی با نوآوری جهانی شاید یکی از جدیدترین غرفه‌های این نمایشگاه بود. در 13 دوره گذشته نمایشگاه فناوری نانو چنین غرفه‌ای وجود نداشت، اما امسال با حضور محصولات در حال توسعه فناوری دارای نوآوری جهانی برپا شد. البته به‌جز غرفه محصولات دارای نوآوری جهانی، غرفه ستاد اپتیک و کوانتوم، غرفه شرکت‌های فعال در زمینه کوانتوم ازجمله بخش‌های اضافه‌شده به چهاردهمین دوره نمایشگاه فناوری نانو
است. اما در غرفه محصولات دارای نوآوری جهانی، محصولات متعددی در زمینه پزشکی، صنعتی، محیط‌زیست، الکترونیک که از فناوری نانو برای توسعه محصولات خود سود برده بودند، به بازدیدکنندگان معرفی شد.

آشنایی دانش‌آموزان با فناوری نانو
حضور دانش‌آموزان در قالب تورهایی که برای آشنایی آنها با فضای فناوری‌های نانو تدارک دیده شده بود، یکی از زیباترین تصاویر روزهای نمایشگاه را خلق کرد. جنب و جوش دختران و پسران مدرسه‌ای که با هیجان در برخی از غرفه‌ها با وسایل، کار و حتی بازی می‌کردند، فضای نمایشگاه را شاد کرده بود. سایر تورهای فناورانه نیز با هدف آشنایی دانشجویان، اعضای هیأت‌علمی و مسئولین دانشگاهی با توانمندی‌های علمی کشور در حوزه فناوری نانو، آشنایی دانشجویان و استادان با ستاد نانو، اهداف، سیاست‌ها و حمایت‌های این سازمان، تقویت روحیه امید و خودباوری در جامعه به‌ویژه در میان نسل جوان و دانشجویان با جذب مشارکت نهادهای ترویجی در برگزاری تورهای علمی امیدبخش در این چند روز به قوت خود و با استقبال دانشگاهیان برپا بود.


تولید کاتالیست
نانوکاتالیزگری ترکیبی از 2زمینه رشد یافته کاتالیزگری و نانوفناوری جدید است. کاتالیست‌ها جزو نخستین کاربردهای نانوفناوری در مقیاس صنعتی بوده‌اند.


دپوستیوا
دپوستیوا فرم تزریقی طولانی‌ اثر تریامسینولون برای کاهش درد در استئوآرتریت زانو است. استئوآرتریت زانو، یک بیماری مزمن و پیش‌رونده است که علائم آن معمولا بعد از ۵۰سالگی و بیشتر در بانوان بروز می‌کند.

آنزیم بروملین نانو-رویال ژلی نانو
«بروملین» یک عصاره آنزیمی است که از ساقه آناناس به‌ دست می‌آید؛ اگرچه در تمام قسمت‌های آناناس تازه وجود دارد. این عصاره دارای سابقه استفاده در طب سنتی به‌عنوان یک ماده در لوازم آرایشی، یک داروی موضعی و به‌عنوان نرم‌کننده گوشت استفاده می‌شود.رویال ژلی یا
 شاه انگبین، غذای ملکه زنبور عسل است. این ماده از  2 جفت غده هیپوفارین موجود در طرفین سر زنبوران کارگر جوان ترشح می‌شود. بدون رویال ژلی، عمر ملکه زنبور عسل بسیار کاهش می‌یابد. به‌همین دلیل به‌نظر می‌رسد که رویال ژلی خاصیت افزایش طول عمر دارد و همچنین یکی از پروتئین‌های موجود در آن به‌نام «رویالسین» دارای خواص آنتی‌بیوتیکی است.

ساخت و طراحی سامانه تصفیه
استفاده از فناوری نانو، یکی از روش‌های تصفیه آب است که براساس غشای نیم تراوا عمل کرده و از نظر کارایی و مقرون به‌صرفه‌بودن از اهمیت بالایی برخوردار است.


مکمل های لیپوزومی
شربت بونیزومبرای جلوگیری و بهبود پوکی استخوان، تقویت استخوان‌ها، عضلات و دندان و رشد کودکان و نوجوانان کاربرد دارد. نانوذرات سوکرولیپوزومال باعث افزایش چندبرابری جذب املاح و ویتامین‌ها، کاهش عوارض جانبی و رفع تداخل با جذب سایر مواد در بدن می‌شوند.ویتامین دی لیپوزومال یک مکمل با جذب گوارشی بالاست که برای اصلاح کمبود  ویتامین دی بدن و تامین ویتامین دی موردنیاز روزانه افراد در سنین مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. شربت هموزوم نیز حاوی سوکرولیپوزوم‌های آهن و ویتامین ب١٢ و فولیک اسید است. این مکمل برای تمامی افراد به‌ویژه کسانی که به‌مدت طولانی نیاز به مصرف مکمل‌های آهن دارند، مناسب است. شربت ایمونوزوم نیز حاوی سوکرو لیپوزوم‌های زینک سیترات و ویتامین ث است و محصولی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. ویتامین ث موجود در این شربت، یک آنتی اکسیدان قوی است که التهابات بدن را از بین می‌برد.

کمپرسور فرایندی گاز
پالایش کمپرسورهای فرایندی برای تولید محصولات با ارزش افزوده بسیار بالاتر از گاز طبیعی یکی از نیازهای اساسی در صنایع نفتی است، ولی طراحی و ساخت این نوع از کمپرسورها دارای فناوری خاص و در لبه دانش جهانی است. برای نخستین بار با همت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و پشتیبانی شرکت ملی پتروشیمی ایران، این محصول در ایران تولید شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید