• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 آبان 1402
کد مطلب : 208407
+
-

کارآفرینی با سوزن‌دوزی

زن و شوهر کارآفرین اهل شیروان توانستند برگزیده مسابقه بین‌المللی «طراحی برند سئول» شوند

گزارش
کارآفرینی با سوزن‌دوزی

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

نام 2هنرمند کارآفرین اهل خراسان شمالی در میان برگزیدگان مسابقه بین‌المللی «طراحی برند سئول» می‌درخشد؛ مسابقه‌ای که از سوی شهرداری سئول و با رویکرد توسعه پایدار برگزار شد. فاطمه عبدی و همسرش وحدان صابری، 5سال پیش کسب‌وکار خود را با احیای سوزن‌دوزی سنتی در خراسان شمالی آغاز کردند و حالا با اشتغال‌زایی برای بیش از 100نفر از زنان روستاهای اطراف شیروان نه فقط باعث احیای هنر سوزن‌دوزی در این خطه شده‌اند بلکه با ایجاد شغل پایدار برای زنان روستا به توسعه پایدار روستا نیز کمک کرده‌اند. به‌گفته آنان، کسب این ،جایزه بین‌المللی برای زنان روستا که با نخ و سوزن زیبایی خلق می‌کنند، انگیزه بیشتری ایجاد کرده و مدلی برای توسعه پایدار روستا شده‌است.‌

آغاز راه؛ گلدوزی پرده‌های یک اقامتگاه
5سالی از کارآفرینی‌شان می‌گذرد؛ کسب‌وکاری که توانسته زنان روستاهای اطراف شیروان در خراسان شمالی را به هنر آبا و اجدادی‌شان بازگرداند. وحدان صابری و فاطمه عبدی که هر کدام دانش‌آموخته رشته فنی هستند، رویای راه‌اندازی کسب‌وکار آن‌هم در رشته هنری را در سر نداشتند، اما یک اتفاق مسیر زندگی‌شان را عوض کرد. فاطمه عبدی به همشهری می‌گوید: «همیشه به رشته‌های هنری علاقه داشتم و لوازم گلدوزی همراهم بود. هنر گلدوزی هم در خراسان شمالی رنگ و آب دیگری دارد. 5سال پیش بود که برای استراحت به یک اقامتگاه بومگردی در خراسان شمالی رفتیم و من پرده‌های گلدوزی اقامتگاه را دیدم که پاره شده و همان جا کیفم را باز کردم و شروع کردم به ترمیم پرده.»
مالک اقامتگاه هم با استقبال از این کار، تصمیم گرفت پرده‌ها را نو کند و این اتفاق برای اقامتگاه‌های دیگر هم افتاد. وحدان صابری به همشهری می‌گوید: «من مهندسی عمران خوانده‌ام و فاطمه مهندسی صنایع. آن روزها هم هنوز کاری پیدا نکرده‌بودیم و تصمیم گرفتیم خیلی جدی‌تر به این کار نگاه کنیم و به فکر راه‌اندازی یک کسب‌وکار که دقیقا بومی این منطقه باشد، افتادیم.»

کاربردی‌کردن محصولات
کسب‌وکاری که بخواهد در مسیر اشتغال پایدار قرار بگیرد، باید به‌روز باشد و مشتری داشته باشد. فاطمه عبدی می‌گوید: «پرده‌های سنتی گلدوزی‌شده که جزو صنایع‌دستی بومی استان خراسان شمالی است، حالا دیگر مشتری ندارد، اما گلدوزی هنر منحصر‌به‌فردی است که بسیاری از زنان روستا آن را بلد بودند. ما هم تصمیم گرفتیم وسایلی که کاربردی باشد تولید کنیم و‌ آن گلدوزی را روی آن اجرا کنیم مثل کوسن، رومیزی، روتختی، روبالشی، رانر و وسایلی از این دست. به‌تازگی هم با کمک طراحان از این نوع گلدوزی روی پوشاک بانوان استفاده کردیم.» برای گردآوری نیروی کار‌ سراغ زنان روستایی رفتند. چند نفری که هنر گلدوزی خراسان شمالی را بلد بودند به جوا‌ن‌ترها آموزش دادند و چرخ کارگاه کارآفرینی شروع به چرخیدن کرد. حالا محصولات و هنر دست زنان روستا به سراسر ایران با اسامی طرح‌هایی که به نام روستاهای خراسان شمالی است، ارسال می‌شود. صابری می‌گوید که بیش از 100نفر مشغول کارند و ادامه می‌دهد: «هنرمندان در روستا در خانه‌های خودشان مشغول کارند. افرادی که متقاضی یادگیری این هنر باشند، به کارگاه ما در شیروان می‌آیند و رایگان آموزش می‌بینند. وسایل گلدوزی هم برای شروع کاربه رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد.»‌


ماجرای برگزیده‌شدن در مسابقه «طراحی برند سئول»
پایداری برای زندگی، شعار مسابقه بین‌المللی طراحی برند سئول بود که در راستای برنامه‌های توسعه پایدار سازمان  ملل برگزار شد. صابری در توضیح بیشتر می‌گوید: «محور مسابقه توسعه پایدار بود و مجموعه‌هایی که در راستای این هدف گام برداشته اند، در این مسابقه حضور داشتند. کسب‌وکار ما ‌باعث اشتغال‌زایی زنان روستا با یک هنر بومی شده، آنان را به درآمدزایی رسانده و از مهاجرت‌شان جلوگیری کرده است. برای همین به نوعی کارآفرینی در ایجاد اشتغال پایدار‌ برای زنان روستایی است. وقتی روستا زنده و پویا باشد، گردشگری روستایی هم رونق می‌گیرد و در توسعه اشتغال پایدار تأثیرگذار خواهد بود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید