• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 15 آبان 1402
کد مطلب : 208256
+
-

چرا گوجه گران شد؟

قیمت گوجه فرنگی در مغازه‌ها به تازگی با افزایش همراه و این موضوع با توجه به پرمصرف بودن این محصول باعث نگرانی مصرف‌کنندگان شده است. در آخرین نرخنامه میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران سقف قیمت گوجه معمولی 18هزار تومان و گوجه ممتاز 25هزار تومان تعیین شده اما در مغازه‌های میوه فروشی سطح شهر قیمت گوجه مرغوب از 30هزار تومان گذشته و به 35هزار تومان رسیده است. گوجه فرنگی البته تنها محصول سبزی و صیفی نیست که افزایش قیمت داشته است، کدو مسمایی، فلفل دلمه سبز و تا حدی بادمجان نیز در هفته‌های اخیر با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند اما تقاضای بالا برای گوجه قیمت این محصول را از اهمیت خاصی برخوردار کرده است. دلیل افزایش قیمت گوجه فرنگی چیست؟
نایب‌رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران در گفت‌وگو با همشهری، باز شدن مسیر صادرات، بارندگی‌های اخیر در استان‌های تولید‌کننده و همچنین جابه‌جایی فصل را مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت گوجه فرنگی عنوان کرد. به‌گفته اکبر یاوری، در شرایطی که بخش زیادی از تولیدات درحال صادر شدن است، بارندگی‌های اخیر با ایجاد مشکلاتی در حمل‌ونقل، عرضه این محصول را با دشواری همراه کرده و قیمت را تا حدودی بالا برده که این افزایش قیمت مقطعی است. عضو هیأت‌مدیره اتحادیه بارفروشان کف و سقف قیمت گوجه را طی هفته جاری در میدان بزرگ تهران، 12 تا 25هزار تومان عنوان کرد و افزود: نوسان قیمت محصولات در فصل بارندگی و جابه‌جایی فصل، طبیعی است و هر ساله در مقاطعی با افزایش قیمت محصولات مواجه می‌شویم که این نوسان زودگذر است.
به‌گفته یاوری، پایان فصل برداشت گوجه فرنگی در برخی استان‌ها، در حالی که استان‌های جنوبی کشور هنوز به تولید انبوه این محصول نرسیده‌اند، باعث افت مقطعی عرضه محصول به بازار و درنهایت افزایش قیمت گوجه فرنگی شده که با افزایش عرضه قیمت‌ها به تعادل خواهد رسید. وی افزایش قیمت فلفل دلمه را نیز ناشی از گلخانه‌ای بودن بخشی از تولیدات این محصول دانست و گفت: در نرخنامه میدان برای فلفل دلمه یک ردیف قیمت عنوان شده اما قیمت انواع گلخانه‌ای این محصول بالاتر است. بر این اساس، فلفل دلمه زمینی در میدان با قیمتی بین 20 تا 25هزار تومان عرضه می‌شود اما فلفل گلخانه‌ای کیلویی 40 تا 45هزار تومان قیمت دارد. با توجه به قیمت بین 20 تا 40هزار تومانی فلفل دلمه در آخرین نرخنامه میدان بزرگ و با لحاظ کردن سود 30درصدی خرده‌فروشی‌ها، کف و سقف قیمت این محصول در میوه‌فروشی‌های سطح شهر 26 تا 52 هزار تومان خواهد بود. این محصول در حال حاضر با قیمت 48هزار تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید