• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 15 آبان 1402
کد مطلب : 208247
+
-

آیا افزایش کرایه تاکسی در شرایط بارانی قانونی است؟

اصل ماجرا
آیا افزایش کرایه تاکسی در شرایط بارانی قانونی است؟

مهدی اسماعیل‌پور، روزنامه‌نگار

اولین بارش پاییزی شهر تهران، علاوه بر مطبوع کردن هوای پایتخت، یک مشکل و چالش همیشگی را هم با خودش به همراه آورد. طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران برای سال 1402، در شرایط جوی نامناسب تا 15درصد به نرخ کرایه‌ها اضافه می‌شود. با توجه به این موضوع طبق گزارش‌های ارسال شده از سوی شهروندان، برخی از رانندگان تاکسی در نخستین باران پاییزی شهر تهران به‌صورت خودجوش اقدام به افزایش نرخ کرایه کرده‌اند، اما سازمان تاکسیرانی و همچنین شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه تأکید کردند که به‌دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، تبصره افزایش تا 15درصد به نرخ کرایه در شرایط جوی نامساعد امسال اجرایی نمی‌شود.
اصل ماجرا از این قرار است که در تبصره شورای اسلامی شهر تهران تأکید شده بود اجرای این مصوبه منوط و مشروط به ایجاد سیستم حمل‌ونقل هوشمند مناسب برخط است؛ شرایطی که فعلا در ناوگان تاکسیرانی اجرا و اعمال نشده است و درنتیجه موضوع افزایش 15درصدی در سال‌جاری امکان‌پذیر نیست و رانندگان تاکسی مجاز نیستند مبلغی بیشتر از نرخ مصوب را از مسافران طلب کنند؛ موضوعی که معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران هم چند روز قبل آن را اعلام کرده بود. محمد علوی‌زاده در این رابطه گفته بود: «در ابتدای سال ۴۵درصد به نرخ کرایه‌ها اضافه شد و شورای شهر اجازه داد درصورت فراهم‌شدن شرایط در زمان بارندگی و اوج ترافیک ۱۵درصد به نرخ کرایه‌ها اضافه شود که امسال این ۱۵درصد اجرایی و عملیاتی نشده است.»
 به این ترتیب از طرف سازمان متولی تاکسی‌های شهر تهران رسما به رانندگان تاکسی اعلام شد که برای امسال مجوز افزایش نرخ کرایه مصوب در شرایط نامساعد جوی را ندارند.
همچنین سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به افزایش نرخ کرایه‌ها در روزهای بارانی، از معلق شدن این موضوع به‌دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های تعیین‌شده خبر داد و گفت: «در مصوبه تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های شهر تهران و در تبصره سوم این مصوبه‌ گفته شده به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در شرایط آب و هوایی نامساعد تا سقف 15درصد به کرایه تاکسی‌ها اضافه کند. البته اجرای این تبصره منوط به ایجاد سیستم حمل‌ونقل هوشمند، مناسب و برخط برای نظارت است، اما از آنجایی که سازمان تاکسیرانی هنوز نتوانسته است این سامانه‌های هوشمند را ایجاد کند، بنابراین اجرای این تبصره تا زمان راه‌اندازی سامانه‌ها معلق خواهد بود.» پیگیری‌ها از سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نشان می‌دهد که از نظر این سازمان هم امسال تاکسی‌ها اجازه افزایش تا 15درصد نرخ کرایه در شرایط جوی نامساعد را ندارند و نرخ کرایه شناور به‌دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها اجرا نمی‌شود.
اما مسافران کاری چه باید انجام دهند؟
به این ترتیب مسافران درصورت تخلف احتمالی رانندگان تاکسی، می‌توانند از طریق سامانه 137پلاس و اعلام شماره پلاک تاکسی از راننده متخلف طرح شکایت کنند تا به آن رسیدگی شود. همچنین بنابر اعلام این سازمان، تا‌کنون شکایتی مبنی بر مطالبه و دریافت کرایه بیشتر از نرخ مصوب در روز بارانی به‌دست آنها نرسیده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید