• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 14 آبان 1402
کد مطلب : 208157
+
-

رشد پرقدرت بورس

شاخص بورس در مبادلات دیروز 1.5درصد رشدکرد

به‌دنبال افزایش احتمالات درباره فراگیر نشدن جنگ در خاورمیانه شاخص کل بورس تهران روز گذشته با یک رشد پرقدرت مواجه شد و نزدیک به 1.5درصد رشد کرد.
به گزارش همشهری، از چند هفته پیش که آتش جنگ در خاورمیانه شعله‌ور شد، بازار سهام وارد حالت تدافعی و شتاب نزولی بورس بیشتر شد.
 آنطورکه آمار‌ها نشان می‌دهد از 15مهرماه که جنگ در خاورمیانه آغاز شد تا آخر هفته قبل شاخص کل بورس تهران نزدیک به 100هزار واحد کاهش یافت و بیش از 550هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کاسته شد. این رویه همچنین به این منجر شد که ارزش معاملات خرد به کمترین میزان خود برسد و بیش از8هزار میلیارد تومان نقدینگی سهامداران خرد از بازار سهام خارج شود.اغلب کارشناسان براین باورند که صرف‌نظر از عوامل بنیادی و اقتصادی آنچه در طول چند هفته گذشته منجر به نزول بورس شده بود، احتمال گسترده شدن جنگ درخاورمیانه بود و سایر عوامل اقتصادی اثر خود را بر بازار سهام از دست داده بودند.

رشد شاخص بورس
دیروز اما یک روز بعد از سخنان سیدحسن نصر‌الله، دبیرکل حزب‌الله لبنان که براساس آن مشخص شد خطر افزایش درگیری‌ها در منطقه زیاد نیست، ورق در بازار سهام برگشت و شاخص کل بورس تهران با رشد مواجه شد. از چند روز پیش گمانه زنی‌ها در مورد درگیر شدن حزب‌الله لبنان در درگیری‌های میان رژیم صهیونیستی و غزه افزایش یافته بود؛ به همین دلیل سهامداران روز جمعه لحظه به لحظه سخنان دبیر کل حزب‌الله را دنبال می‌کردند.
بر همین اساس دیروز و یک روز بعد از شفاف‌تر شدن فضای‌تنش‌ها، سهامداران با آرامش بیشتری به مبادلات بورس برگشتند و حجم تقاضا برای خرید سهام نیز افزایش یافت، به‌طوری که در مبادلات روز گذشته ارزش معاملات خرد 6درصد رشد کرد و حجم تقاضا برای خرید سهام 38درصد افزایش یافت. این افزایش تقاضا درنهایت منجر به رشد 1.5درصدی شاخص بورس تهران شد. چنانچه روند صعودی شاخص بورس تهران در مبادلات امروز هم ادامه یابد، شاخص کل بورس تهران می‌تواند بار دیگر از مرز 2میلیون واحد عبور کند.

آینده بورس
با وجود رشد پرقدرت شاخص بورس در مبادلات دیروز هنوز درباره تداوم این روند صعودی تردید‌هایی وجود دارد؛ چرا که صرف‌نظر از تأثیر افزایش تنش‌ها در منطقه که ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش داده بود هنوزعوامل بنیادی پرقدرتی که منجر به رشد شاخص شود، وجود ندارند.
برخی فعالان بازار بر این باورند با توجه به اینکه احتمال دامنه‌دار شدن جنگ کاهش یافته، شاخص بورس تهران می‌تواند با رشد مواجه شود، اما برخی دیگر اعتقاد دارند هرچند ریسک افزایش تنش‌ها به کمترین حد خود رسیده اما سایر عوامل بنیادی همچنان اجازه رشد پرشتاب به بورس را نخواهند داد.
اشاره کارشناسان به سرکوب قیمت ارز و افزایش نرخ بهره است.
 از یک طرف بانک مرکزی با اجرای سیاست‌های انقباضی در تلاش برای مهار تورم است و از طرف دیگر قیمت ارز که یکی دیگر از محرک‌های رشد شاخص است در طول چند‌ماه گذشته تثبیت شده است. به زعم کارشناسان این دو عامل ظرف چند‌ماه گذشته منجر به نزول شاخص‌های بورس شده بودند و وقوع جنگ در خاورمیانه صرفا این نزول را تشدید کرده بود. در چنین شرایطی باید دید در روز‌های آینده آیا محرک تازه‌ای برای رشد شاخص بورس ظهور خواهد کرد که منجر به عبور شاخص بورس از محدوده 2میلیون واحد و تثبیت در بالای این منطقه شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید