• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 آبان 1402
کد مطلب : 208156
+
-

ریشه گرانفروشی میوه‌ کجاست؟

بازار میوه روزهای آرامی را پشت‌سر می‌گذارد. قیمت میوه‌و‌تره‌بار در میوه‌فروشی‌های پایتخت طی یکی، دو‌ماه اخیر نوسان زیادی نداشته و میوه‌های پاییزی در مقایسه با زمان مشابه سال قبل کاهش قیمت را نشان می‌دهند. قیمت‌ها در بازار میوه، به گواه اعداد و ارقام مرکز آمار هم در مهرماه نسبت به شهریور کاهشی بوده و حتی میوه نوبرانه‌ای مثل پرتقال در نخستین‌ماه پاییز 23درصد کاهش قیمت داشته است. از سوی دیگر، به‌گفته رئیس اتحادیه بارفروشان میوه‌و‌تره‌بار تهران، فراوانی بار و ذخیره‌سازی مناسب اقلام پرمصرف در سردخانه، آرامش را در بازار میوه و صیفی برقرار کرده و در هفته‌های گذشته نوسانی را در قیمت‌های عمده‌فروشی شاهد نبوده‌ایم. مصطفی دارایی‌نژاد علاوه بر اینکه از آرامش بازار میوه خبر داده پیش‌بینی کرده که با توجه به فراوانی میوه‌های پاییز و دیگر اقلام، قیمت‌ها در این بازار تا پایان آبان تغییری نداشته باشند؛ این در حالی است که در سطح میوه‌فروشی‌های پایتخت، قیمت میوه و برخی محصولات صیفی با نرخنامه عمده‌فروشان اختلاف فاحشی دارد. سؤال این است که این اختلاف بیش از 30درصد سود مجاز خرده‌فروشی از کجا آب می‌خورد و اصل ماجرای آن چیست؟
نرخ‌نامه میدان بزرگ تره‌بار تهران، قیمت هر کیلو انار را بین 15تا 45هزار تومان نشان می‌دهد؛ درحالی‌که در بعضی میوه‌فروشی‌ها انار با قیمت کیلویی 68تا 70هزار تومان به فروش می‌رسد. نارنگی در شرایطی در مغازه‌ها کیلویی 48تا 50هزار تومان قیمت خورده که نرخ عمده‌فروشی آن بین 15تا 35هزار تومان است و حداکثر قیمت آن در خرده‌فروشی‌ها باید 45هزار تومان باشد. گذشته از این برخی صیفی‌جات نیز طی یک‌ماه گذشته در مغازه‌ها به‌طور چشمگیری گران شده‌اند که فلفل دلمه ازجمله این محصولات است. فلفل دلمه سبز در مغازه‌های سطح شهر هم‌اکنون بین 35تا 45هزار تومان به فروش می‌رسد؛ این در شرایطی است که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران هفته گذشته ضمن اشاره به کاهش تقاضا و مدیریت خرید، اعلام کرده که امسال نسبت به سال‌های قبل بار فراوان‌تر و قیمت‌ها مناسب‌تر شده و حتی برای تامین میوه شب یلدا هم هیچ مشکلی وجود ندارد. سؤال این است که در شرایط افزایش عرضه و کاهش تقاضا، اختلاف بیش از 50درصدی بین قیمت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی چه دلیلی جز گرانفروشی می‌تواند داشته باشد؟ ‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید