• پنج شنبه 3 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 15 ذی القعده 1445
  • 2024 May 23
جمعه 12 آبان 1402
کد مطلب : 207913
+
-

غزه و قرآن

گزارش
غزه و قرآن

حسین کاظم‌زاده-پژوهشگر

یک روشنفکر مصری گفته بود: مصری‌ها خوب قرآن خواندند، عربستانی‌ها خوب چاپش کردند، اما ایرانی‌ها خوب به آن عمل کردند. حالا باید بگوییم اهل غزه خوب با قرآن زندگی کردند، مقاومت کردند و شهید شدند.

در ادامه بعضی از مناسبات اهل غزه را با قرآن می‌نگریم:
 1- در پی قرآن‌سوزی در 28ژوئن2023 در سوئد که خشم مسلمانان جهان را در پی داشت، حازم قاسم سخنگوی حماس گفت: «این کار حمله به اعتقادات مسلمان و باعث نفرت و تحریک می‌شود.»
 2- چهارشنبه 31خرداد1402 صدها شهرک‌نشین به روستای ترمسعیا در کرانه باختری یورش بردند و بعد از شلیک به مردم روستا، با سگ‌هایشان به مسجد وارد شدند و قرآن‌ها را پاره کردند. سخنگوی حماس در واکنش گفت: «هتک حرمت گله‌های شهرک‌نشین صهیونیست به مساجد و پاره‌کردن قرآن در کرانه باختری رفتاری نژادپرستانه است.»
 3-  25مرداد1402 در غزه 1417حافظ قرآن اعم از پزشک، مهندس، معلم در یک جلسه، همه قرآن را تلاوت کردند. در این جلسه باشکوه بی‌نظیر در دنیای اسلام، از حافظ 8ساله تا 72ساله حضور داشتند. سخنگوی حماس ضمن تقدیر از دارالقرآن کریم غزه گفت: «حافظان اینگونه نقش خود را به‌عنوان مربی، حافظ و نگهبان ایفا و از سرزمین خود حفاظت می‌کنند.»  
4- رزمندگان حماس در تونل‌های زیرزمینی برای آماده‌شدن برای مبارزه با صهیونیست‌ها قرآن می‌خوانند.
5- اسیر آزادشده صهیونیست گفت: موقعی که رزمندگان ما را گرفتند، گفتند: ما به قرآن ایمان داریم و به شما آسیب نمی‌رسانیم.
6- فرزندان مجروح غزه هنگام مداوا در نبود داروی بیهوشی و مسکن با قرآن خود را تسکین می‌دهند.
7- کادر درمان کودک مجروحی را که تمام خانواده‌اش شهید شده‌اند، با قرآن آرام می‌کند.
8- نوجوان حافظ قرآن، هنگام حمله هوایی اسرائیل، انگشت اشاره را بالا می‌گیرد، قرآن می‌خواند، اشهد می‌گوید و منتظر شهادت می‌نشیند و پیکرش به همان حالت پیدا می‌شود.
همانطور که می‌بینیم الغزه مع‌القرآن و القرآن مع‌الغزه؛ غزه با قرآن است و قرآن با غزه.


مبنای قرآنی عملیات طوفان‌الاقصی چیست؟


برخی معتقدند که باید دید مبنای دینی عملیات طوفان‌الاقصی که رزمندگان و حماس انجام دادند چه بود و چه چیزی باعث شد رزمندگان مقاومت به عمق مناطق اشغالی نفوذ کنند. حجت‌الاسلام استوار میمندی، رئیس مجتمع آموزشی‌پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه، 2 آیه از قرآن را به‌عنوان مبنای عملیات طوفان‌الاقصی مطرح می‌کند که در زیر آمده است:

آیه39 سوره حج
در این آیه خداوند می‌فرماید:«أُذِنَ لِلَّذِینَ یقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ‌الله عَلَی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ؛ به مسلمانان که مورد قتل (و غارت) قرار گرفته‌اند رخصت (جنگ با دشمنان) داده شد، زیرا آنها از دشمن سخت ستم کشیدند و همانا خدا بر یاری آنها قادر است.» این آیه مبنای قرآنی و دینی طوفان‌الاقصی است.

آیه۱۳ سوره توبه
 «أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَکثُوا أَیمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوکمْ أَوَّلَ مَرَّه أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنِینَ؛ چرا نمی‌جنگید با کسانی که نقض پیمان می‌کنند و کمر به اخراج پیامبر می‌بندند؟» و امروز صهیونیست‌ها کمر به خارج کردن مسلمانان بسته‌اند.

تفاسیری برای 2آیه به نقل از حجت‌الاسلام استوار میمندی
خداوند اذن داده کسانی که مورد ظلم واقع‌شده‌اند با دشمن جهاد کنند. بیش از 70سال است که صهیونیست‌های غاصب، سرزمین فلسطین را اشغال کرده‌اند و مردم را از خانه و کاشانه اخراج کرده‌اند و کشتار وحشیانه انجام داده‌اند درحالی‌که طرف‌های متفاوتی صهیونیست‌ها را به میز مذاکره آورده و با آنها پیمان‌هایی را امضا کردند ولی باز آنان نقض پیمان کردند.
عملیات طوفان‌الاقصی دفاع از سرزمین، کیان و دفاع از هویت تاریخی مردم فلسطین و مسجدالاقصی به‌عنوان قبله اول مسلمانان جهان است. امروز امت جهان اسلام وظیفه دارد به این حرکت حماسی بپیوندد و از مردم مظلوم فلسطین به‌خصوص غزه حمایت کند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید