• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 10 آبان 1402
کد مطلب : 207704
+
-

پسته ارزان می‌شود؟

گفت‌وگو
پسته ارزان می‌شود؟

سال گذشته تولید پسته در ایران تحت‌تأثیر عوامل محیطی مانند سرمازدگی کاهش داشت و ۱۱۰هزار تن پسته از باغات کشور برداشت شد اما  امسال شاهد افزایش میزان تولید این محصول بوده‌ایم و تولید به ۲۱۰هزار تن رسیده است.
بیش از ۹۰درصد پسته تولیدی ایران صادر و فقط ۲۰ تا ۳۰ هزار تن در داخل کشور مصرف می‌شود. اما امسال صادرات پسته هنوز روی غلتک نیفتاده و پیش‌بینی می‌شود صادرات پسته نسبت به سال‌های گذشته کاهش یابد. دبیر انجمن پسته با انتقاد از وضع مقررات بازدارنده در مسیر صادرات محصول پسته به همشهری گفت: رفع تعهد ارزی بزرگ‌ترین مانع پیش روی صادرکنندگان خوش‌نام ماست و به این دلیل ما نتوانستیم صادرات‌مان را به‌خوبی پیش ببریم.
حسین رضایی با اشاره به کاهش قابل توجه صادرات پسته نسبت به سال‌های گذشته اعلام کرد: میزان صادراتی که در مهرماه امسال انجام شده است ۵۰درصد کمتر از سنوات قبل است درحالی‌که امسال سال پسته بود و تولید ما خوب بود.

نحوه نرخ‌گذاری محصول پسته
در حالی شاهد افزایش تولید پسته هستیم که قیمت‌ این محصول در بازار همچنان بالاست و در برخی ارقام به بالای یک میلیون تومان هم می‌رسد. برای نمونه، در خشکبارفروشی‌های معروف شهر تهران قیمت هر کیلو پسته اکبری خام سلطنتی به یک میلیون تا یک‌میلیون‌و۲۵۰هزار تومان هم می‌رسد. در این میان، هر کیلو مغز پسته درجه یک ممتاز هم بیش از یک‌میلیون‌و۴۰۰هزار تومان است. دبیر انجمن پسته گفت: امسال رقمی که کشاورز تعیین می‌کند ۲۰ تا ۲۵ درصد پایین‌تر از قیمت سال گذشته است که علت آن به افزایش تولید و بروز مشکل در مسیر صادرات برمی‌گردد.
رضایی در مورد نحوه تعیین قیمت پسته تأکید کرد: قیمت پسته را ما تعیین نمی‌کنیم بلکه وابسته به بازارهای جهانی است و از آنجا که بیشترین تولید را آمریکا دارد، این کشور قیمت‌ها را تعیین می‌کند.
این مقام صنفی ادامه داد: در حال حاضر، قیمت پسته در بازارهای جهانی براساس سایز و رقم پسته متفاوت و به‌طور میانگین ۷ تا ۸ دلار قیمت‌گذاری شده است. عامل اصلی کشف قیمت پسته در بازارهای داخلی هم دلار است و اگر فرض کنیم که قیمت روز هر دلار ۵۰هزار تومان است قیمت هر کیلو پسته معمولی حدود ۳۵۰هزار تومان است.
دبیر انجمن پسته در مورد علت بالا بودن قیمت پسته در تهران گفت: بهترین و باکیفیت‌ترین جنس در تهران عرضه می‌شود. بر این اساس اونس پسته‌ای که بالای ۸۰۰هزار تومان است ۱۸ تا ۲۰ است یعنی درشت‌ترین و لوکس‌ترین پسته است که کاملا دستچین و خندان و بدون هیچ خرابی‌ای است و ارزش هر یک کیلوی چنین پسته‌ای برابر با ۳کیلو پسته معمولی است.
رضایی در پاسخ به اینکه آیا پسته ارزان می‌شود؟ گفت: قیمت پسته قابل پیش‌بینی نیست و همانطور که اشاره شد به چند مولفه وابسته است و ممکن است ظرف یک‌ماه آینده قیمت‌ها بالا یا پایین برود که در این میان اگر صادرات رونق بگیرد و بازار روان باشد قطعا روی قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید