• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 10 آبان 1402
کد مطلب : 207700
+
-

سودجویی خرده‌فروشان در بازار تخم‌مرغ

بازار
سودجویی خرده‌فروشان در بازار تخم‌مرغ

در حالی نرخ مصوب تخم‌مرغ هنوز افزایش نیافته که چند‌ماه است قیمت این محصول در مغازه‌ها با افزایش همراه است؛ به‌طوری که هر عدد تخم‌مرغ در مغازه‌های مرکز شهر تهران تا ۴هزار و ۵۰۰تومان و در مناطق بالاتر ۵ هزار تومان هم فروخته می‌شود. به همین ترتیب، قیمت هر شانه ۳۰تایی تخم‌مرغ بالای ۱۲۰هزار تومان است و در مناطق بالای شهر تهران به ۱۵۰هزار تومان هم می‌رسد.
به گزارش همشهری، مقایسه قیمت تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به 2‌ماه قبل افزایش یافته است. برای مثال، در ابتدای شهریورماه، قیمت شانه تخم‌مرغ بسته‌بندی ۳۰عددی در میادین میوه و تره‌بار ۱۰۳ تا ۱۰۵هزار تومان بود که در حال حاضر به ۱۰۹ تا ۱۱۰هزار تومان رسیده است. قیمت هر بسته ۶عددی تخم‌مرغ برند یامور ۲۹هزار و ۸۰۰تومان بود که ۳۳هزار تومان شده است. بسته ۱۵عددی تخم‌مرغ برند صمدپور هم از ۸۲ هزار و ۶۰۰تومان به ۹۲هزار و ۲۵۰تومان و هر بسته ۲۰عددی برند تلاونگ هم با افزایش ۱۲هزار تومانی از ۹۸هزار تومان به ۱۱۰هزار تومان رسیده است.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران با تأیید این موضوع که تخم‌مرغ در برخی مغازه‌ها و برندها ازجمله مغازه‌های مناطق بالای شهر تهران گران‌تر از نرخ مصوب فروخته می‌شود، گفت: هنوز با افزایش قیمت تخم‌مرغ موافقت نشده است و هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری به قیمت ۴۷هزار و ۳۰۰تومان عرضه می‌شود؛ این در حالی است که طبق قرار قبلی بنا بود اگر قیمت نهاده‌ها ۷درصد تغییر کرد، قیمت تخم‌مرغ هم تغییر کند اما شاهد هستیم با اینکه هنوز قیمت رسمی تغییر نکرده، قیمت‌ تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌ها بین ۲۵ تا ۳۰درصد تغییر کرده است.
ناصر نبی‌پور ادامه داد: فروشندگان خرد و مغازه‌داران باید هر کیلو تخم‌مرغ را ۵۶هزار تومان بفروشند که بر این اساس، طبق نرخ مصوب شانه 2کیلویی باید به قیمت ۱۱۵ تا ۱۲۰هزار تومان به‌دست مشتری برسد.
نبی‌پور با انتقاد از سودجویی برخی مغازه‌داران تأکید کرد: حتی اگر در مرغداری هم هر کیلو تخم‌مرغ ۵۰ تا ۶۰هزار تومان باشد، قیمت هر شانه آن تا ۱۵۰هزار تومان نمی‌رسد.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران با بیان اینکه ما مسئول قیمت‌گذاری در مرغداری هستیم و وقتی محصول بیرون آمد دیگر مسئولیتی نداریم، گفت: در حال حاضر قیمت تخم‌مرغ در مرغداری حتی از نرخ مصوب هم پایین‌تر است؛ بر این اساس وزارت صمت و سازمان حمایت باید با گرانفروشان برخورد کنند.

تخم‌مرغ گران‌تر می‌شود
این مقام صنفی در پاسخ به اینکه آیا احتمال افزایش قیمت تخم‌مرغ وجود دارد؟ گفت: ما درخواست اصلاح قیمت‌ها را دادیم و مسئولان در این زمینه قول‌هایی داده‌اند و احتمالا همین هفته‌ها با این موضوع موافقت شود. قیمت پیشنهادی ما برای هر کیلو تخم‌مرغ ۵۷هزار تومان است اما حرف مسئولان این است که فعلا ۵۲ تا ۵۳هزار تومان باشد و به‌طور قطع روی این قیمت‌ها به نتیجه برسند.
نبی‌پور در مورد احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ تخم‌مرغ در سوپرمارکت‌ها هم تأکید کرد: اگر برخوردهای لازم انجام نشود، قطعا قیمت‌ها بالاتر می‌رود؛ چون وقتی هر کیلو تخم‌مرغ را در مرغداری کیلویی ۴۷هزار تومان می‌خرند و به این قیمت‌ها می‌فروشند، اگر ۵۰هزار تومان بشود، حتما آن را گران‌تر می‌فروشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید