• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 10 آبان 1402
کد مطلب : 207652
+
-

ماجرای سرویس مدارس به کجا رسید؟

بر خلاف سال‌های گذشته که مدارس رابط خانواده‌ها و پیمانکاران سرویس مدارس بودند و پیش از شروع سال تحصیلی مسائل حمل‌ونقل دانش‌آموزان را پیگیری و حل و فصل می‌کردند، امسال با تصویب ‌نامه هیأت وزیران، این وظیفه از دوش مدارس و وزارت آموزش و پرورش برداشته شده و انعقاد قرارداد بین مدارس با پیمانکاران سرویس مدارس ممنوع شد. به‌گفته محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، دلیل به تصویب رسیدن این آیین‌نامه متمرکز شدن مدیران مدارس بر وظایف آموزشی آنها بوده است، اما این تصمیم سبب شده موضوع حمل‌ونقل دانش‌آموزان متولی مشخصی نداشته باشد و این شرایط به بلاتکلیفی و اعتراض دانش‌آموزان و خانواده‌ها بینجامد. صحبت‌های پیمانکاران سرویس مدارس نشان می‌دهد توضیحات کاظمی با اتفاقات سال تحصیلی گذشته بی‌ارتباط نیست و دلیل ورود هیأت وزیران به این موضوع به شرایط سال گذشته برمی‌گردد که از ابتدای سال تحصیلی تعطیلات ناخواسته‌ای به دانش‌آموزان تحمیل شد و حدود 2 ‌ماه مدارس غیرحضوری شدند. درحالی‌که خانواده‌ها در ابتدای سال تحصیلی، پرداخت هزینه سرویس مدارس را برای 9‌ماه سال تحصیلی متعهد شدند و رانندگان سرویس مدارس انتظار داشتند آنها به این تعهدات پایبند باشند تا تعطیلات پیش‌بینی نشده مدارس باعث کاهش حقوق و دستمزد آنها نشود. وقتی خانواده‌ها از پرداخت هزینه خدماتی که استفاده نکرده بودند، سر باز زدند، آموزش و پرورش برای حل اختلاف پیمانکاران سرویس مدارس و خانواده دانش‌آموزان دچار چالش شد. با آنکه بخشی از وظایف آموزش و پرورش به سایر نهادها مانند مدیریت شهری واگذار شده بود، یکی از سرویس‌های تاکسی اینترنتی با ادعای ارائه خدمات با 30درصد کمتر از نرخ مصوب به این موضوع ورود کرد و درحالی‌که انتظار می‌رفت با تحقق وعده و ادعایش بتواند باری از دوش خانواده‌ها بردارد، شاهد خلف وعده و تعلل یک ماهه این شرکت بودیم که افزایش مشکلات دانش‌آموزان را در پی داشت. این شرایط سبب ورود دادستانی به ماجرا شد و در اختیار گذاشتن هزار دستگاه تاکسی از سوی شهرداری برای شرکت حمل‌ونقل اینترنتی، راه‌حل دادستانی برای حل و فصل ماجرا بود، اما به‌گفته مدیر نوسازی ناوگان سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و مسئول سامانه مدارس این سازمان، برای رفع اصولی این مشکل و جلوگیری از بی‌نظمی در رفت‌وآمد دانش‌آموزان، باید هنوز هم منتظر بمانیم. امین رهبر می‌گوید: «خانواده‌ها باید مطابق با اطلاعات ثبت‌شده شرکت‌های مورد تأیید در سپند برای سرویس مدارس اقدام کنند و اگر اینطور نباشد، فرایند برخورد یا نظارت با شهرداری نیست؛ اولیا برای درخواست نظارت باید درخواست سرویس را از سامانه سپند داشته باشند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید