• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20761
+
-

صدور احکام، همه دانشجویان را شوکه کرد

یکی از نمایندگان دانشجویان دستگیر شده که دوست ندارد نامی از او برده شود در گفت‌وگو با همشهری درباره جزئیات پرونده دانشجویان دستگیر شده در حوادث دی‌ماه سال گذشته می‌گوید: «در سطح کشور احکام بسیاری برای دانشجویان دستگیر شده در حوادث دی‌ماه سال گذشته صادر شده است؛ حتی دیروز باخبر شدیم که حکم یکی از دانشجویان دانشگاه بابل به‌اجرا درآمده است. اجرای این حکم در سکوت کامل خبری اتفاق افتاد. تا به حال برای 11نفر از دانشجویان دانشگاه تهران هم که در حوادث دی‌ماه سال گذشته بازداشت شدند، حکم صادر شده است. در این احکام 8سال حبس برای 2نفر، 6سال حبس برای 3نفر درنظر گرفته شده و باقی به یک سال حبس محکوم شده‌اند. اقدام علیه امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و تبلیغ و فعالیت علیه نظام عناوین مجرمانه‌ای است که به دانشجویان نسبت داده شده است.»

نماینده دانشجویان بازداشت شده با بیان اینکه احکام صادر شده برای دانشجویان در کل جامعه دانشگاهی و حتی فعالان سیاسی تعجب‌برانگیز بود، می‌گوید: «این احکام گروه زیادی را شوکه و گله مند کرد. با توجه به شناختی که ما از دانشجویان بازداشتی داریم واقعا اینگونه احکام درخور آنها نیست. هم‌اکنون مطالبه مشخص دانشجویان حامی این افراد، تجدیدنظر و لغو این احکام است.»

 او با اشاره به اینکه فعالیت‌ها و اعتراض‌ها در داخل دانشگاه بوده و باید پرونده‌های این دانشجویان در دانشگاه بررسی می‌شد، تأکید می‌کند: «برای یک جوان 20ساله دانشجو، 8سال زندان درنظر گرفته‌اند. مطالبه جدی ما دانشجویان از وزارت علوم، حراست از حریم دانشگاه و دانشجوست. باید وزارت علوم پرونده دانشجویان را پیگیری کند و اگر قرار باشد به این پرونده‌ها رسیدگی شود باید در دانشگاه و درون تشکل‌ها به آن رسیدگی شود تا به هرگونه فعالیت صنفی و اعتراض برچسب و انگ سیاسی زده نشود. حراست دانشگاه‌ها می‌تواند گزارشی تنظیم کند مبنی بر حسن شهرت و عدم‌سوءسابقه دانشجویان بازداشت شده در فعالیت‌هایی که علیه نظام به آنها انتساب داده شده است. چنین گزارشی باید به‌دست قوه قضاییه برسد، مطمئنا چنین اقداماتی در سرنوشت دانشجویان و روشن شدن حقیقت تأثیر‌گذار است.»

به‌گفته این دانشجو، گفت‌وگوها با مسئولان وزارت علوم، دولت و نمایندگان دولت برای پیگیری پرونده این دانشجویان همچنان ادامه دارد. چند‌ ماه پیش وزارت علوم به دانشجویان قول داد که برای دانشجویان معترض احکام قضایی صادر نمی‌شود، اما به‌رغم وعده‌ها ما با احکامی مواجه شده‌ایم و از مسئولان می‌خواهیم این موضوع مهم را به‌صورت جدی پیگیری کنند.»

این نماینده پیگیری‌کننده پرونده این دانشجویان می‌گوید: «وزیر علوم با توجه به اینکه در جلسات هیأت دولت حضور دارد می‌تواند رایزنی کرده و این موضوع را درجلسات هیأت دولت مطرح کند و پیگیر آن باشد. وزیر علوم می‌تواند از وزارت اطلاعات بخواهد اطلاعاتی که در پرونده دانشجویان است اصلاح شود و با قوه قضاییه رایزنی صورت گیرد.»

این دانشجو می‌گوید: «اعتراضات دانشجویی نسبت به احکام صادره ادامه دارد و اینطور نیست که با اتمام امتحانات و فرار رسیدن فصل تابستان موضوع دانشجویان به فراموشی سپرده شود.ما با جدیت تمام پیگیر هستیم تا دانشجویان تبرئه شوند و از مهرماه همکلاسی‌هایمان را در کنار خود ببینیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید