• سه شنبه 2 مرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 16 محرم 1446
  • 2024 Jul 23
سه شنبه 9 آبان 1402
کد مطلب : 207559
+
-

تجربه متفاوت زنان در میانسالی

پروانه بندپی؛ روزنامه‌نگار

یائسگی، دوره‌ای طبیعی از زندگی زنان است که در آن سیکل قاعدگی برای همیشه متوقف می‌شود. وقوع یائسگی زمانی تأیید می‌شود که یک زن ۱۲‌ماه پیاپی قاعده ماهانه نشده باشد. یائسگی به‌صورت ناگهانی اتفاق نمی‌افتد و بیشتر زنان، تغییر در دوره‌های قاعدگی خود را قبل از قطع کامل به شکل‌های مختلف تجربه می‌کنند. دکتر طاهره لباف، متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین به این موضوع مهم اشاره می‌کند که یائسگی، یک دوره طبیعی از عمر زنان در میانسالگی است که در این دوره تغییراتی در هورمون‌های جنسی ایجاد می‌شود و دیگر احتمال باروری وجود ندارد و این دوران زمانی اتفاق می‌افتد که فرد بعد از گذشت یک سال خونریزی نداشته باشد.
دکتر لباف می‌گوید: یائسگی یک‌سری عوارض و علائم دارد که مهم‌ترین و شایع‌ترین عارضه، گرگرفتگی است که آن هم راه‌حل دارد و می‌توان با بعضی داروهای موضعی آن را از بین برد. اگر هم گرگرفتگی شدید باشد، پزشک یک سونوگرافی و ماموگرافی پستان تجویز می‌کند و اگر مشکلی در پستان‌ها وجود نداشته ‌باشد، با دادن هورمون‌های تزریقی ماهانه می‌توان این عارضه را از بین برد. پس گرگرفتگی راه‌حل دارد و جای هیچ نگرانی ندارد.این پزشک متخصص زنان ادامه می‌دهد: الان سن امید به زندگی در زنان ایرانی بین ۷۴ تا ۷۸سال است؛ یعنی حدودا ۲۵سال بعد از دوره یائسگی. پس با این وجود آیا ممکن است یائسگی، پایان زندگی زنان و آخر راه آنان به‌حساب بیاید؟ اصلا اینطور نیست. ما زنانی داریم که در دوره یائسگی روزانه ۱۷ تا‌ ۱۸ ساعت فعالیت دارند، هیچ مشکلی ندارند، زندگی‌شان را اداره می‌کنند و مدام به‌دنبال اهداف و فرصت‌های جدید هستند. فقط همان عارضه‌های خاص خودش را دارد. دکتر لباف
می گوید: عوارض یائسگی معمولا تا3-2 سال اول آن ادامه دارد و سپس خودبه‌خود از بین می‌رود.
 بعضی از خانم‌ها هم هستند که اصلا دچار عوارض پس از یائسگی نمی‌شوند.این متخصص زنان درباره راه‌های کاهش یا از بین بردن عوارض یائسگی به این نکته مهم اشاره می‌کند که زنان برای جلوگیری از همه عوارض یائسگی باید ورزش کنند و راهی غیر از این ندارند. همچنین باید مواد غذایی کلسیم بالا را در رژیم روزانه خود بگنجانند تا بعد از دوره یائسگی مبتلا به پوکی استخوان نشوند، چون در یائسگی مواد معدنی استخوان به‌ویژه کلسیم از بین می‌رود و دلیلش هم کاهش تولید هورمون استروژن در تخمدان‌ها‌ست.
•متن کامل این مطلب را در همشهری آنلاین بخوانید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید